Interpretacja Urzędu Skarbowego w Siedlcach
1426PD/415/39/05
z 13 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1426PD/415/39/05
Data
2005.09.13



Autor
Urząd Skarbowy w Siedlcach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
komornik
odsetki
odszkodowania
pobór podatku
stosunek pracy


Pytanie podatnika
Czy komornik zobowiązany jest do odprowadzania 19% podatku od osób fizycznych od kwoty zasądzonej jako należność główna wynikająca ze stosunku pracy, czy również od odsetek zasądzonych od należności głównej?


P o s t a n o w i e n i e

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst: Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.07.2005 r. Komornika Sądowego, w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, dotyczącej obowiązku poboru przez komornika zaliczki na podatek dochodowy wyłącznie od należności głównej wynikającej ze stosunku pracy - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siedlcach uznaje stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Komornik Sądowy wnioskiem z dnia 14.07.2005 r. zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Siedlcach o interpretację przepisów prawa podatkowego. Komornik w związku z prowadzonymi postępowaniami egzekucyjnymi o należności ze stosunku pracy prosi o zajęcie stanowiska w sprawie obowiązku odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19% od kwoty należności głównej zasądzonej jako należności wynikającej ze stosunku pracy oraz od odsetek zasądzonych od tej należności.Zdaniem pytającego ma on obowiązek obliczyć i odprowadzić zaliczkę na podatek od należności głównej zasądzonej jako kwota przypadająca ze stosunku pracy. Odsetki natomiast nie wchodzą w skład roszczeń wynikających z umowy o pracę (bądź innego rodzaju umowy statuującej stosunek pracy). Są to należności, które stanowią poboczne, niezwiązane ze stosunkiem pracy korzyści przypadające pracownikowi na skutek zasądzenia ich przez sąd. Są one skutkiem niewywiązywania się przez pracodawcę z obowiązku wypłaty wynagrodzeń oraz innych świadczeń związanych ze stosunkiem pracy. Świadczy o tym fakt, że odsetek może domagać się pracownik także wtedy gdy wynagrodzenie zostało wypłacone w pełnej kwocie ale z opóźnieniem. Odsetki wobec powyższego nie stanowią należności ze stosunku pracy wobec czego nie może do nich mieć zastosowania art. 42e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji komornik nie ma obowiązku dokonania rozliczeń należności z tytułu zasądzonych odsetek.

Ponadto pojęcie odsetek nie mieści się w treści art. 12 ww. ustawy, która wskazuje, że przychodem są świadczenia bezpośrednio związane ze stosunkiem pracy i z niego wynikające. Natomiast odsetki stanowią cywilnoprawną konsekwencję niewywiązywania się z umowy oraz formę zadośćuczynienia wierzycielowi z tego powodu. Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przez sądem administracyjnym.W świetle art. 8 Ordynacji podatkowej płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.Zgodnie z art. 42e ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2005 r. w przypadku gdy za płatnika, o którym mowa w art. 31, wypłaty świadczeń określonych w art. 12 dokonuje komornik sądowy lub podmiot niebędący następcą prawnym płatnika, przejmujący jego zobowiązania wynikające ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, jest on obowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy obliczonej według stawki 19%.Przy obliczaniu zaliczki, o której mowa w ust. 1, uwzględnia się:

  • koszty uzyskania przychodu w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1,
  • składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit.b), potrącone w danym miesiącu, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zaliczkę obliczoną w ten sposób zmniejsza się o kwotę:

  • o której mowa w art.32 ust. 3,
  • składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobranej w danym miesiącu zgodnie z odrębnymi przepisami, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2.

Przepisy art. 38 ust. 1 i art. 39 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.Art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Art. 38 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż płatnicy o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklarację według ustalonego wzoru; jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica , należy ją wyjaśnić w deklaracji. Zatem powołane wyżej przepisy art. 42e i art. 38 ust. 1 ustawy, nakładają na komornika sądowego obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia zaliczki na podatek dochodowy z tytułu dokonywanej przez niego wypłaty świadczeń, o których mowa w art. 12 ustawy, a tym samym - w rozumieniu powołanego na wstępie niniejszej interpretacji art. 8 Ordynacji podatkowej czynią z komornika sądowego płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W myśl zasady powszechnego opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 95 cytowanej ustawy o podatku dochodowym, wolne od podatku są odsetki z tytułu nieterminowej wypłaty wynagrodzeń i świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 (stosunku służbowego, stosunku pracy, w tym spółdzielczego stosunku pracy, członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracy nakładczej, emerytury lub renty. Obowiązkiem pracodawcy jest terminowe wypłacanie należnych pracownikom świadczeń. W przypadku zwłoki w wypłacie pracownikom przysługiwać mogą odsetki za opóźnienie. Odsetki te pełnią funkcję kompensacyjną, stąd też ustawodawca zwalnia odsetki, o których mowa, od opodatkowania. Zatem w przedmiotowej sytuacji brak jest podstaw prawnych do poboru i odprowadzenia przez komornika zaliczki od odsetek z tytułu nieterminowej wypłaty wynagrodzenia. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Siedlcach w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).Zażalenie winno odpowiadać warunkom określonym w art. 222 Ordynacji podatkowej czyli powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj