Interpretacja Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich
PD/415-36/2005
z 21 października 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415-36/2005
Data
2005.10.21
Autor
Urząd Skarbowy w Strzelcach Opolskich
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
doskonalenie zawodowe
podatek dochodowy od osób fizycznych
pomoc materialna
świadczenia na rzecz pracowników
zwolnienia podatkowe
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy świadczenia wyodrębnione przez gminę na wspieranie doskonalenia zawodowego poprzez współfinansowanie kosztów kształcenia przyznawane w formie pomocy materialnej na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego nauczycieli stanowią przychód wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych?
Na podstawie art. 216 i art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich po rozpatrzeniu wniosku z dnia 27.07.2005 r. (data wpływu 29.07.2005r.) postanawia, iż ocenę własnego stanowiska w sprawie, zawartą w zapytaniu o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przyjmuje się jako prawidłową. U Z A S A D N I E N I E W oparciu o art. 14a § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, do tut. organu podatkowego w dniu 29 lipca 2005 r. wpłynął pisemny wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Zarząd Oświaty funkcjonuje jako gminna jednostka organizacyjna powołana do obsługi administracyjno finansowej oświaty w Gminie. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest organem prowadzącym dla szkół podstawowych i gimnazjum położonych na jej terenie. W ramach środków budżetowych przeznaczonych na finansowanie oświaty wyodrębniono określone kwoty przeznaczone na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli. Osoby te otrzymują pomoc materialną poprzez współfinansowanie przez Gminę kosztów kształcenia. Wobec przytoczonego przez wnioskodawcę powyższego stanu faktycznego postawiono pytanie, które dotyczy zwolnienia wypłacanych świadczeń przyznawanych na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego nauczycieli z podatku dochodowego od osób fizycznych. Zdaniem wnioskującego przychody uzyskane przez nauczycieli wolne są od podatku dochodowego, bowiem świadczenie takiej pomocy materialnej wypełnia przesłankę zawartą w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Podkreślono również, iż pomoc ta przyznawana jest w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów, form doskonalenia zawodowego dofinansowanych ze środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, wojewodów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania tych środków (Dz.U. Nr 46, poz. 430), które obliguje organ prowadzący szkoły do opracowania na każdy rok budżetowy planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego oraz przewiduje jako jedną z form dofinansowanie w całości bądź w części opłat za kształcenie (§ 2 ust. 2 pkt 1, 2 i 3 przywołanego rozporządzenia). Tym samym wnioskodawca stoi na stanowisku, iż z całą pewnością można i należy uznać powołane wyżej rozporządzenie za odrębny przepis "o systemie oświaty". Ponadto przedstawione wyżej własne stanowisko w sprawie w ocenie Zarządu Oświaty znajduje również uzasadnienie w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego artykułu z podatku zwolniona jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika z wyjątkami tam opisanymi. Dodano także, że jako odrębny przepis w rozumieniu ustawy należy uznać rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych. Wprawdzie zgodnie z przepisem § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia tego nie stosuje się m.in. do nauczycieli i nauczycieli akademickich, jednakże tylko w zakresie uregulowanym odrębnymi przepisami. Z przedstawionego we wniosku o udzielenie interpretacji własnego stanowiska w sprawie zaprezentowanego przez Zarząd Oświaty wynika, że dofinansowanie czesnego przyznawane przez pracodawcę nauczycielom na podnoszenie kwalifikacji zawodowych ze środków publicznych jednostki samorządu terytorialnego, zwolnione jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W odpowiedzi na zadane pytanie tut. organ podatkowy wyjaśnia, że zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmujących naukę w szkołach lub podnoszących kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych. Innym odrębnym aktem prawnym, który reguluje zasady finansowania dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli jest ustawa z dnia 26.01.1982r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 ze zm.). Na podstawie art. 70a ust.1 ww. ustawy w budżetach organów prowadzących szkoły wyodrębnia się środki na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli z uwzględnieniem doradztwa metodycznego - w wysokości 1% planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenie osobowe nauczycieli, z zastrzeżeniem ust. 2.
Zgodnie z § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia ze środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli, przyznanych na podstawie art. 70a ust. 1 ustawy - Karta Nauczyciela dofinansowuje się w części lub w całości: Z pisma skierowanego to tut. organu podatkowego wynika, iż sumy wypłacone nauczycielom przez gminę tytułem podnoszenia kwalifikacji zawodowych przyznano w formie pomocy materialnej w postaci częściowego finansowania kosztów kształcenia. W świetle ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość świadczeń przyznanych na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego nauczycieli, o których mowa powyżej, jest wolna od podatku dochodowego. Omawiany bowiem przepis art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych nie zawężając przy tym zwolnienia do określonych branż czy zawodów. W związku z tym przytoczony przepis dotyczy także nauczycieli. Ponadto zauważa się, że powołany przez wnioskodawcę przepis art. 21 ust. 1 pkt 40 zwalnia od podatku dochodowego świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. Zawarte zatem własne stanowisko wnioskodawcy w sprawie jest prawidłowe. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tegoż zdarzenia. W myśl art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie wydane w oparciu o art. 14a § 4 zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zgodnie z art. 222 ustawy Ordynacja podatkowa w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.