Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZP/443-245/05
z 8 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZP/443-245/05
Data
2005.09.08



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
materiały
próbki materiałów
reklama
reprezentacja


Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące zapytania w zakresie podatku VAT:1. Czy wydanie materiałów informacyjnych i reklamowych przez Spółkę stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a w związku z tym, czy powstaje obowiązek opodatkowania przekazania w/w materiałów przez Wnioskującą?2. Czy próbki, zamieszczone na "Palecie barw spoin do glazury oraz "Palecie barw tynków i farb" mogą zostać uznane za "próbki" w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, a w związku z tym, czy przekazanie ich, pozostanie wolne od opodatkowania podatkiem VAT, czy też "Paleta barw spoin do glazury" oraz "Paleta barw tynków i farb" stanowi materiały informacyjno - reklamowe i z tego powodu ich przekazanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:

- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),

po rozpatrzeniu wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać pogląd Podatnika wyrażony w złożonym wniosku, za prawidłowy.

U Z A S A D N I E N I E

Wnioskująca podnosi, iż w ramach swojej działalności dokonuje wydania materiałów reklamowych oraz informacyjnych. Materiały reklamowe to ulotki reklamujące towary Spółki, natomiast materiały informacyjne to głównie cenniki i katalogi produktów. Są one przekazywane kontrahentom Podatnika. Przekazania te są nieodpłatne. Materiały te, o których mowa powyżej mają związek z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. Materiały o charakterze handlowym informują bowiem o produktach oferowanych przez Spółkę, o ich cenach oraz o innych, istotnych z punktu widzenia klientów, cechach. Część z nich mająca charakter reklamowy, zachęca natomiast do nabywania towarów Spółki.

Wśród przekazywanych bezpłatnie materiałów znajdują się m.in. "Paleta barw spoin do glazury" oraz "Paleta barw tynków i farb". Obie palety służą zademonstrowaniu towarów. Spółka przekazuje je do punktów, w których dokonywana jest sprzedaż produkowanych przez Nią towarów. W punktach tych palety są wywieszane, tak by klienci mogli zobaczyć, jakie są właściwości tynku lub spoiny do glazury po ich nałożeniu na ścianę.

Na "Palecie barw spoin do glazury" zamieszczono próbki spoin do glazury (fugi) w kilkunastu kolorach. Celem zademonstrowania, jak będą wyglądały spoiny do glazury, pobrano z produktu małe ilości poszczególnych gatunków spoiny i zamieszczono je na palecie w takiej formie, jaką spoina przybiera po nałożeniu (wzornik).

Podobnie w przypadku tynków mineralnych, na palecie (wzorniku) zamieszczono tynki w takiej formie, jaką przybierają one po nałożeniu. Również tynki mineralne sprzedawane są w innej formie niż ta, zademonstrowana na palecie.

Wnioskująca w swojej ofercie posiada również tzw. "tynki mokre", które jako próbki wydawane są w tej samej formie, w jakiej są sprzedawane. Wynika to z faktu, że ten rodzaj tynku może być sprzedawany w formie, która nie wymaga dodatkowego przetworzenia. W stosunku do tynków mineralnych, z uwagi na technologię ich nakładania byłoby to jednak niemożliwe. Tynki mineralne muszą bowiem być sprzedane w postaci proszku, który można użyć dopiero po rozrobieniu z wodą.

W przedmiotowym piśmie Podatnik zwraca się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące zapytania w zakresie podatku VAT:

1. Czy wydanie materiałów informacyjnych i reklamowych przez Spółkę stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a w związku z tym, czy powstaje obowiązek opodatkowania przekazania w/w materiałów przez Wnioskującą?

2. Czy próbki, zamieszczone na "Palecie barw spoin do glazury oraz "Palecie barw tynków i farb" mogą zostać uznane za "próbki" w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, a w związku z tym, czy przekazanie ich, pozostanie wolne od opodatkowania podatkiem VAT, czy też "Paleta barw spoin do glazury" oraz "Paleta barw tynków i farb" stanowi materiały informacyjno - reklamowe i z tego powodu ich przekazanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Jednocześnie, w przypadku gdyby organ podatkowy uznał powyższe przekazanie materiałów informacyjnych i reklamowych za czynność opodatkowaną, to w tej sytuacji Podatnik wnosi o wyjaśnienie, czy należny podatek od towarów i usług od przekazania materiałów informacyjnych mógłby zostać uznany za koszt uzyskania przychodów, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskującej, przekazanie materiałów informacyjnych i reklamowych, jako związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jednocześnie Spółka stoi na stanowisku, iż zarówno próbki spoin do glazury jak również próbki tynków i farb, zamieszczone na obu paletach stanowią "próbki" w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Przekazywanie próbek umieszczanych na " Palecie barw spoin do glazury" oraz "Palecie barw tynków i farb" nie ma charakteru handlowego. Wskazuje na to zarówno ilość jak i wartość przekazywanych próbek. Ponadto próbki przekazywane są w takiej formie, w jakiej nie występują w obrocie handlowym, dlatego, poza funkcją demonstracyjną, nie mogą być wykorzystywane do innych celów, a główne i jedyne przeznaczenie próbek, umieszczonych na obu paletach, to pokazywanie ich zamiast całości towaru, celem zademonstrowania cech towaru, istotnych dla odbiorcy.

Próbki demonstrują więc, zdaniem Spółki, efekt końcowy, tj. określają jak wyglądają tynki lub spoiny już po nałożeniu na ścianę. Nie oznacza to jednak, zdaniem Spółki, że próbki nie zachowują właściwości towaru, z którego zostały pobrane, a obrazują one istotne dla odbiorcy właściwości (takie jak twardość, kolor czy trwałość), których nie pokazywałoby wręczanie takiej samej ilości produktu w stanie nieprzetworzonym. Nie można też, zdaniem Wnioskującej twierdzić, że po dodaniu wody tynk lub spoina do glazury zmieniają właściwości, gdyż jedną z właściwości jest bowiem to, że po zmieszaniu z wodą zachowują się one w sposób zademonstrowany na obu paletach. Poprzez przetworzenie substancji nie powstaje również żaden nowy produkt, a jedynie spoina do glazury (lub tynk) zmienia swoją postać.

Zdaniem Podatnika, nawet w sytuacji gdy powyższe spoiny do glazury czy też tynki i farby umieszczone na paletach nie zostaną uznane za próbki, to ich przekazanie nie będzie opodatkowane. Palety te bowiem jako całość stanowią materiały reklamowo-informacyjne. Przekazywane są one w celach promocyjnych. Przekazaniu podlega cała paleta, a nie poszczególne uwidocznione na niej spoiny lub tynki, a zatem stanowi to przekazanie materiałów reklamowo-informacyjnych, a wobec tego nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przypadku, gdyby uznano, że przekazanie materiałów reklamowych oraz informacyjnych podlega jednak opodatkowaniu podatkiem VAT, to zdaniem Wnioskującej należy przyjąć, że VAT należny od tego przekazania powinien zostać uznany za koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 46 lit b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W opisanym stanie faktycznym zastosowanie znajdują następujące przepisy;

- art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

- art. 7 ust. 2 przywoływanej ustawy, zgodnie z którym przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części,

- art. 7 ust. 3 w/w ustawy, który stanowi, iż przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek,

- art. 7 ust. 4 w/w ustawy, zgodnie z którym, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2) których przekazanie nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł,

- art. 7 ust. 7 w/w ustawy, w myśl którego przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Ustosunkowując się do powyższej kwestii, stwierdza się co następuje;

W art. 7 ust. 2 pkt 2 przywoływanej ustawy podatkowej stwierdzono między innymi, że odpłatną dostawą towarów jest również wszelkie przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa (w szczególności darowizny) na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych czynności w całości lub w części.

Stosownie natomiast do regulacji zawartej w art. 7 ust. 3 w/w ustawy, unormowania tego nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Mając powyższe na uwadze, jeżeli Wnioskująca przekazuje swoim kontrahentom ulotki reklamujące towary Spółki oraz cenniki, katalogi, informujące o oferowanych produktach w szczególności: o cenach towarów oraz o innych, istotnych z punktu widzenia klientów ich cechach, to przekazanie takie nie podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów, ze względu na regulację zawartą w przepisach art. 7 ust. 3 w/w ustawy, w których wyraźnie wyłączono z opodatkowania obok prezentów małej wartości i próbek, wyłącznie drukowane materiały reklamowe i informacyjne.

Powyższe stanowisko jest tożsame również w przypadku bezpłatnego przekazania ,,Palety barw spoin do glazury" oraz ,,Palety barw tynków i farb", które służą zademonstrowaniu towarów produkowanych przez Spółkę, w punktach gdzie dokonywana jest ich sprzedaż. Zamieszczone na paletach partie towaru prezentują właściwości tynku lub spoiny do glazury po ich nałożeniu na ścianę. Stanowią zatem swego rodzaju ,,wzornik".

Cechy, jakie powinna posiadać próbka zostały określone w przepisach art. 7 ust. 7 przywoływanej ustawy.

Z prezentowanego przez Wnioskującą stanu faktycznego wynika, iż materiały umieszczone na "Palecie barw spoin do glazury" jak również na "Palecie barw tynków i farb" spełniają warunki określające pojęcie próbki w przywoływanym wyżej przepisie.

Opisane przez Wnioskującą próbki reprezentują rodzaj i kategorię sprzedawanych przez Spółkę towarów, posiadają wszelkie właściwości wymienione w powyższej definicji towarów, jak również przekazywanie przez Podatnika tychże próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy. Jak podkreśla bowiem sam Podatnik, próbki przekazywane są w takiej formie, w jakiej nie występują w obrocie handlowym.

Demonstrują one zatem jedynie efekt końcowy, tj. jak wyglądają tynki lub spoiny już po nałożeniu na ścianę, czyli zachowują właściwości towaru, z którego zostały pobrane.

Biorąc zatem pod uwagę powyżej przytoczone przepisy prawa podatkowego oraz stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika w przedmiotowym wniosku stwierdzić należy, iż stanowisko Podatnika, jest prawidłowe, w związku z tym postanowiono jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj