Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ełku
US.IX/406-2/05
z 14 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.IX/406-2/05
Data
2005.10.14



Autor
Urząd Skarbowy w Ełku


Temat
Ewidencja i identyfikacja podatników --> Przepisy ogólne --> Rejestracja


Słowa kluczowe
sukcesja
zmiana Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP)


Pytanie podatnika
Czy konieczne jest nadanie nowego NIP placówce oświatowej powstałej w wyniku przekształcenia dotychczasowej ?


Na podstawie przepisu art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu pisemnego wniosku Szkoły ... z dnia ... r. , Naczelnik Urzędu Skarbowego udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie postanawia, że przedstawione w przedmiotowym wniosku stanowisko w zakresie dotyczącym posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej, nadanym Szkole ..., w prowadzeniu działalności oświatowej przez Stronę jest nieprawidłowe.

W dniu ... r. Strona zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie konieczności nadania nowego numeru identyfikacji podatkowej (NIP) dla utworzonej w wyniku przekształcenia Szkoły ... .

W dniu ... r. Strona złożyła zgłoszenie aktualizacyjne na formularzu NIP-2, posługując się NIP nadanym decyzją z dnia ... r. Szkole ... . W ww. zgłoszeniu wskazała zmiany w zakresie:

  • brzmienia nazwy Szkoły,
  • posiadanych rachunków bankowych związanych z prowadzoną działalnością.

Do zgłoszenia dołączono kserokopie dokumentów związanych z przekształceniem, tj.:

  • uchwałę Sejmiku Województwa ... z dnia ... r. Nr ...,
  • Statut stanowiący załącznik do ww. Uchwały,
  • aktualne zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON,
  • protokół zdawczo-odbiorczy przekazania nieruchomości w trwały zarząd.

Zdaniem Strony, w wyniku przekształcenia nie nastąpiły żadne – oprócz nazwy jednostki - zmiany, które spowodowałyby konieczność dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, a przekształcona Szkoła jest tą samą jednostką organizacyjną, co dotychczasowa.

Z wniosku Szkoły jednoznacznie wynika, że niecelowym jest występowanie o nadanie nowego numeru NIP przekształconej placówce oświatowej.W uzasadnieniu wniosku Strona podnosi, że “przekształcenie jednostki ograniczyło się do zmiany nazwy placówki co wynikało z regulacji prawnych zawartych w podstawie prawnej w/w uchwały”.

Z przytoczonego stanu faktycznego wynika, że Uchwałą Nr ... Sejmiku Województwa ... z dnia ... r., w związku z przepisami art. 2c ust. 5 ustawy z dnia 8 stycznia 1999 r. Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz. U. Nr 12, poz. 96 z późn. zm.) i art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r., z dniem 01.09.2005 r. dotychczasową szkołę przekształcono w Szkołę ... z siedzibą w ..., przy ul. ... .

Przepis art. 2c cytowanej wyżej ustawy stanowi, że “Z dniem 1 września 2005 r. organy prowadzące dotychczasowe szkoły policealne i szkoły pomaturalne przekształcą je w szkoły policealne, ...”. Z treści przepisów przytoczonej podstawy prawnej jednoznacznie wynika, że Szkoła ... powstała w wyniku przekształcenia dotychczasowej szkoły.

Szkoła ..., powstała na bazie majątkowej dotychczasowego podmiotu jest jego następcą prawnym, poprzez wstąpienie w ogół praw stanowiących majątek dotychczasowej szkoły.

Po analizie stanu faktycznego należy stwierdzić, że sukcesję numeru identyfikacji podatkowej w obowiązującym stanie prawnym regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.).

Zgodnie z przepisami art. 12 ust. 1 wymienionej ustawy NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem enumeratywnie wskazanych przypadków, tj.:

  1. przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy,
  2. przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę, przy czym do celów identyfikacji podatkowej za przekształcenie spółki cywilnej w handlową uznaje się również wpis spółki cywilnej do rejestru na podstawie art. 26 § 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.).

Poza wymienionymi wyjątkami, na każdym nowopowstałym, również w wyniku przekształcenia podmiocie, który na podstawie odrębnych ustaw posiada status podatnika, ciąży obowiązek ewidencyjny, tj. obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, na podstawie którego w drodze decyzji wydanej przez naczelnika urzędu skarbowego zostanie nadany NIP. W świetle art. 12 ust. 2 powołanej ustawy nadmienić należy, że w przypadku ustania bytu prawnego podatnika (również na skutek przekształcenia), decyzja o nadaniu NIP wygasa z mocy prawa z wyjątkiem przypadków, o których mowa w ust. 1 i 1a.

Z przytoczonego stanu faktycznego wynika, że Strona ... jest jednostką organizacyjną powstałą w wyniku przekształcenia Szkoły ... . W świetle powołanych przepisów, skoro przepisy ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatkowej nie przewidują sukcesji NIP dla dokonanego typu przekształcenia, konieczne jest wydanie decyzji w sprawie nadania NIP nowopowstałemu podatnikowi.

W związku z powyższym i stosownie do regulacji przepisów ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników należy uznać, że stanowisko Strony w kwestii posługiwania się NIP nadanym Szkole ... w prowadzeniu placówki oświatowej jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany albo uchylenia.

Od niniejszego postanowienia służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ełku, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia (art. 14a § 4, art. 223 § 1, art. 236 § 1 i § 2 oraz art. 239 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 oraz 239 Ordynacji podatkowej).

Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia, jednakże organ podatkowy, który wydał postanowienie, może w uzasadnionych przypadkach, na wniosek Strony, wstrzymać jego wykonanie (art. 238 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj