Interpretacja Urzędu Celnego w Bydgoszczy
431000-PA-0504-32/05/AG
z 22 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
431000-PA-0504-32/05/AG
Data
2005.03.22


Referencje


Autor
Urząd Celny w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane --> Opodatkowanie samochodów osobowych


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
samochód osobowy
zabytek



W dniu 16.3.2005 r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Bydgoszczy wpłynął wniosek Podatnika bez numeru, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji, przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, ostatnio zmienionej Dz. U. z 2004 r. Nr 68, poz. 623). Pytanie Podatnika postawione we wniosku brzmi:Wątpliwość Wnioskodawcy wzbudza konieczność zapłaty podatku akcyzowego od nabytego wewnątrzwspólnotowo pojazdu zabytkowego.Zaprezentowany przez Podatnika we wniosku stan faktyczny przedstawia się następująco:W dniu 12.12.2004 r. Wnioskodawca nabył pojazd SAAB 99l wyprodukowany w 1973 r. W swoim piśmie wskazał, iż jest to pojazd zabytkowy w rozumieniu ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568). Jako dowód w sprawie przedstawił:Opinię techniczną nr TL-14/05 z dnia 11.1.2005 r. (opinia techniczno - historyczna dla Wojewódzkiego Oddziału Służby Ochrony Zabytków),Pismo Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Toruniu nr WU OZ/B-ZR-4021-1/05 z dnia 11.2.2005 r. potwierdzające włączenie karty ewidencyjnej zabytku techniki - samochodu osobowego marki SAAB 99L produkcji Svenska Aeroplan AB SAAB o numerze nadwozia 997736003148 i nr silnika BE20P01029846 do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Toruniu - Delegatury Bydgoskiej.

Stanowisko przedstawione przez Podatnika we wniosku brzmi:Zdaniem Wnioskodawcy zakupiony pojazd, jako zabytek techniki nie podlega przepisom ustawy o podatku akcyzowym, tym samym nie jest on zobowiązany do składania deklaracji uproszczonej nabycia wewnątrzwspólnotowego i zapłaty akcyzy. Zdaniem Strony zakupiony pojazd nie podlega akcyzie również ze względu na to, iż jako zabytkowy jest klasyfikowany do innego grupowania CN i PKWiU niż samochody osobowe nie będące zabytkami. Wnioskodawca wskazał, iż nabyty przez niego pojazd klasyfikowany jest do grupowania CN 97050000, a ten kod nie znajduje się na żadnym z załączników ustawy o podatku akcyzowym.

Ocena prawna organu podatkowego:Zgodnie z treścią art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, ostatnio zmienionej Dz. U. z 2004 r.Nr 68, poz. 623) akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Stosownie do treści art. 80 ust. 2 cyt. ustawy podatnikami akcyzy od samochodów są:1.podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju;2.importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.Stosownie do treści art. 80 ust 3 pkt 3 cytowanej ustawy o podatku akcyzowym obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego - z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą jego pierwszej rejestracji na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Zgodnie z art. 81 ust. 1 cytowanej ustawy podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, są obowiązane:1.po przywozie na terytorium kraju złożyć deklarację uproszczoną do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 5 dni, licząc od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego,2.dokonać zapłaty akcyzy nie później niż z chwilą rejestracji tego pojazdu w kraju.Wyjaśnia się, iż samochody osobowe w rozumieniu ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, ostatnio zmienionej Dz. U. z 2004 r. Nr 68, poz. 623) to pojazdy spełniające kryteria opisane w poz. 59 załącznika nr 1 do niniejszej ustawy, to znaczy pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi przyporządkowane do grupowania PKWiU 34.10.2 i grupowania CN 8703. Wskazać należy, iż pojazdy zabytkowe nie są przyporządkowane do grupowania CN 8703, a do grupowania CN 9705 obejmującego między innymi przedmioty kolekcjonerskie o wartości historycznej, w tym również samochody.

Przepisy ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515) w art. 2 ust. 29 wprowadzają, obok kategorii samochodów osobowych, kategorię pojazdu zabytkowego. Zgodnie z definicją legalną zawartą w tym przepisie pojazd zabytkowy to pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków. Prowadzenie wskazanych wyżej ewidencji i rejestrów zabytków regulują przepisy ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568). Art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. d stanowi, iż ochronie i opiece, bez względu na stan zachowania podlegają zabytki ruchome będące wytworami techniki, a zwłaszcza urządzeniami, środkami transportu oraz maszynami i narzędziami świadczącymi o kulturze materialnej, charakterystycznymi dla dawnych i nowych form gospodarki, dokumentującymi poziom nauki i rozwoju cywilizacyjnego.

easumując Naczelnik Urzędu Celnego w Bydgoszczy stoi na stanowisku, iż pojazd zabytkowy SAAB 99L produkcji Svenska Aeroplan AB SAAB o numerze nadwozia 997736003148 i nr silnika BE20P01029846 wyprodukowany w 1973 r. nie podlega przepisom ustawy o podatku akcyzowym, tym samym Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku akcyzowego, nie jest zobowiązany do składania deklaracji uproszczonej nabycia wewnątrzwspólnotowego i zapłaty akcyzy.

Informuje się, iż udzielona w postanowieniu interpretacja, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.Wyjaśnia się, że udzielona niniejszym postanowieniem interpretacja, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe dla Podatnika organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, do czasu jej zmiany bądź uchylenia.

POUCZENIE

Zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, na postanowienie w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników przysługuje zażalenie.

Zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Celnej w Toruniu, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Bydgoszczy, w terminie 7 dni licząc od dnia otrzymania niniejszego postanowienia (art. 236 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 239 w związku z art. 222 Ordynacji podatkowej).

W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 PLN od zażalenia i po 0,50 PLN odo każdego załącznika.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj