Interpretacja Lubelskiego Urzędu Skarbowego
PP1-443/30/05
z 24 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1-443/30/05
Data
2005.05.24



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
przetarg
specyfikacja istotnych warunków zamówienia (SIWZ)
zamówienie publiczne


Pytanie podatnika
Zapytanie dotyczy sposobu opodatkowania wydania uczestnikom postępowania prowadzonego w trybie zamowień publicznych specyfikacji istotnych warunkow zamówienia.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 i art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 24.02.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 25.02.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług wydawania uczestnikom postępowania prowadzonego w trybie zamówień publicznych za odpłatnością formularzy zawierających specyfikację istotnych warunków zamówienia - stwierdzam, że stanowisko Wnioskującego jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 25.02.2005 r. do Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zapytanie dotyczy sposobu opodatkowania wydania uczestnikom postępowania prowadzonego w trybie zamówień publicznych specyfikacji istotnych warunków zamówienia.Z przedstawionego w w/w piśmie stanu faktycznego wynika , że Jednostka jest zobowiązana do przekazania specyfikacji przetargowej uczestnikom przetargu. Za przygotowaną specyfikację uczestnicy przetargu dokonują zwrotu kosztów jej druku oraz przekazania. Z dołączonej do pisma opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych z dnia 19.02.2004 r. wynika, iż wymienione czynności wykonywane przez Podatnika zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych polegające m.in. na sprzedaży specyfikacji istotnych warunków zamówienia mieszczą się w ramach działalności podstawowej (statutowej) danej jednostki budżetowej. W związku z powyższym sprzedaż specyfikacji przetargowej przez organy administracji publicznej mieści się w grupowaniu: PKWiU 75.11.11.-00.20 „Usługi ustawodawcze i wykonawcze terenowych organów administracji publicznej”.
Jednostka stoi na stanowisku, że czynność o której mowa podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem tut. Organu takie stanowisko jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, wykonywane przez producentów handlowców, usługodawców oraz osoby wykonujące wolne zawody (art. 15 ust. 1 i 2 cyt. ustawy). Przez towar, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych (bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej), zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych (ust. 3 cyt. art. 8).
Opodatkowaniu nie podlegają jednak zgodnie z art. 6 ust. 2 tejże ustawy czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.
W myśl zaś art. 15 ust. 6 ustawy o VAT z kategorii podatników zostały wyłączone organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższych przepisów wynika, że organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy mogą, w zależności od charakteru wykonywanych czynności, występować na gruncie podatku od towarów i usług jako podmioty nie będące podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nie przepisami prawa (zadania statutowe) i jako podatnicy, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 ze zm.), podmioty wymienione w art. 3 są zobowiązane do przekazania podmiotom zainteresowanym złożeniem oferty specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Stosownie do art. 37 tejże ustawy, specyfikacje przetargowe przekazywane są nieodpłatnie, z zastrzeżeniem art. 42 ust. 2, który stanowi, że zamawiający może żądać od wykonawcy ceny za ich udostępnienie jednak w wysokości nieprzekraczającej kosztów jej druku i przekazania.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz brzmienie cytowanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że odpłatne przekazanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia jest czynnością wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Za zajęciem takiego stanowiska przemawiają następujące fakty: nie jest to czynność o charakterze zarobkowym; wynika z obowiązku nałożonego na zamawiającego ustawą prawo zamówień publicznych; jest jednym z elementów postępowania przetargowego prowadzonego w celu prawnie skutecznego zawarcia umowy (wydanie nie następuje na podstawie odrębnej umowy cywilnoprawnej); wydania specyfikacji przetargowej nie można wyodrębnić z całego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, nie może więc być mowy o dostawie towarów (specyfikacja nie jest wytwarzana i udostępniana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ale na potrzeby konkretnego prawem wymaganego postępowania); specyfikacja istotnych warunków zamówienia jako dobro samoistne nie przedstawia praktycznie żadnej wartości i nie jest przedmiotem obrotu gospodarczego; z uwagi na powyższe nie może być także mowy o świadczeniu usług na rzecz oferenta.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia. Informacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b §1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany albo uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. (art. 222 oraz 239 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj