Interpretacja Izby Skarbowej w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu
PP/E/4227-6/05
z 9 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/E/4227-6/05
Data
2005.11.09



Autor
Izba Skarbowa w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek należny
podatek naliczony
proporcja
sprzedaż opodatkowana
sprzedaż zwolniona


Pytanie podatnika
Czy proporcją sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem należy rozliczyć wyłącznie kwotę podatku naliczonego związanego jednocześnie ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną, czy też całość kwoty podatku naliczonego, niezależnie czy kwota podatku naliczonego jest związana:
wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną,
ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną,
wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną?


DECYZJA

Działając na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu odwołania Strony z 08.09.2005 r. od decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie Nr PP/E/449-6/05 z 02.09.2005 r. uchylającej z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu Nr PP1/443-15I/05 z dnia 31.03.2005 r., dotyczące udzielenia Stronie interpretacji w zakresie rozliczenia podatku naliczonego w związku z otrzymaną dotacją, zgodnie z treścią art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.),

utrzymuję w mocy decyzję organu I instancji.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 03.02.2005 r. (uzupełnionym pismem z dnia 16.03.2005 r.) Zarząd P. E. Spółka z o. o. stosownie do postanowień art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii interpretacji art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz, 535 z późn. zm.). Spółka wskazała na otrzymaną dotację w 2004 r. i 2005 r. na budowę przyczółka promowego, która to inwestycja będzie służyła sprzedaży opodatkowanej. W piśmie Spółka przedstawia na potrzeby art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług sposób wyliczenia proporcji sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem, z uwzględnieniem kwoty otrzymanej dotacji (art. 90 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług) i wysokości realizowanej sprzedaży zwolnionej. Jednocześnie wspomina o ewentualnym sposobie rozliczenia podatku od towarów i usług od stycznia 2005 r. w związku z zakupami związanymi wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną.

W piśmie złożonym w dniu 16.03.2005 r. Spółka poinformowała, że treścią zapytania z dnia 03.02.2005 r. jest wyłącznie problem, czy proporcją sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem należy rozliczyć wyłącznie kwotę podatku naliczonego związanego jednocześnie ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną, czy też całość kwoty podatku naliczonego, niezależnie czy kwota podatku naliczonego jest związana:

  • wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną,
  • ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną,
  • wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną.

W opinii Podatnika
proporcją należało rozliczyć wyłącznie kwoty podatku naliczonego związanego jednocześnie ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. Natomiast nie przysługuje odliczenie podatku VAT związanego wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną. W przypadku podatku naliczonego związanego wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną przysługuje pełne prawo do odliczenia.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu postanowieniem z dnia 31.03.2005 r. Nr PP1/443-151/05 uznał
za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, przyznając, iż proporcją, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozliczać podatek naliczony związany jednocześnie ze sprzedażą zwolnioną od podatku od towarów i usług oraz sprzedażą opodatkowaną. W postanowieniu organ podatkowy wskazał na regulacje prawne - brzmienie art. 90 ust. 3-10 ustawy o podatku od towarów i usług związane z omawianą kwestią, istotne dla prawidłowego dokonania rozliczenia podatku naliczonego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej decyzją z dnia 02.09.2005 r. Nr PP/E/449-6/05 uchylił
z urzędu powyższe postanowienie w związku z uchyleniem z dniem 01.06.2005 r. art. 90 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca2004 r. o podatku od towarów i usług.

Od ww. decyzji Strona złożyła odwołanie z dnia 08.09.2005 r. Według Zarządu P. E. Spółki z o. o. uchylenie postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu Nr PPł/443-151/05 z dnia 31.03.2005 r. jest bezzasadne, ponieważ art. 90 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, nie dotyczy istoty złożonego wniosku w sprawie interpretacji. Zdaniem Strony przepisy regulujące kwestię wyliczenia proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług nie zostały zmienione. Według twierdzeń Podatnika od 01.06.2005 r. zmianie uległy jedynie przepisy dotyczące wyliczenia struktury sprzedaży za rok 2005 r.

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie, w przedmiotowej sprawie zważył, co następuje:

Stosownie do art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, organ odwoławczy w drodze decyzji uchyla z urzędu postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli niezgodność z prawem tego postanowienia jest wynikiem zmiany przepisów. Zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi. Brzmienie w.cyt. normy wskazuje na bezwzględny obowiązek organu wyższego stopnia uchylenia postanowienia w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przypadku zmiany przepisów prawa, których interpretacji dokonał organ I instancji.

Ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756) z dniem 1.06.2005 r. został uchylony przepis art. 90 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Od 1.06.2005 r. dotacje (subwencje) niestanowiące obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ww. ustawy nie są zatem wliczane do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Wskutek ww. nowelizacji z dniem 01.06.2005 r. nie uległy zmianie zasady rozliczenia podatku naliczonego związanego jednocześnie ze sprzedażą zwolnioną oraz sprzedażą opodatkowaną, określone postanowieniami art. 90 ust. 2 do 6 oraz 8 do 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Uchylony natomiast został przepis art. 90 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, którego treść powołuje Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu w postanowieniu z dnia 31.03.2005 r. Nr PP1/443-15I/05. Powyższy przepis powodował konieczność doliczania do obrotu uzyskanego z czynności w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotacji (subwencji) niestariowiących obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ww. ustawy (jak wynika z zapytania podatnik otrzymał tego typu dotację).

Wyjaśnienia wymaga, co znalazło swój wyraz w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu z dnia 31.03.2005 r. Nr PP1/443-15I/05, iż regulacje zawarte w art. 90 ust. 2-10 ustawy o podatku od towarów i usług mają zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot nie jest w stanie przyporządkować bezpośrednio kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą zwolnioną (brak prawa do odliczenia) i sprzedażą opodatkowaną (prawo do odliczenia).

Wykreślenie postanowień art. 90 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, którego treść pojawiła się w postanowieniu obliguje organ odwoławczy zgodnie z brzmieniem art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej do uchylenia ww. rozstrzygnięcia.

Mając na uwadze przedstawioną powyżej okoliczność oraz przepisy prawa, organ odwoławczy stwierdza, iż zaskarżona decyzja zarówno pod względem merytorycznym, jak i formalnym odpowiada prawu. W związku z powyższym, brak jest podstaw do uchylenia decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie z dnia 02.09.2005 r. Nr PP/E/449-6/05.

Decyzja niniejsza jest ostateczna.

Na decyzję służy Stronie prawo do wniesienia skargi (w 2 egz.) zarzucającej tej decyzji tylko niezgodność z prawem do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn. Skarga winna być wniesiona za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu, Plac Jagiellończyka 5, 82-300 Elbląg), w terminie 30 dni od daty doręczenia niniejszej decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj