Interpretacja Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim
DP.005/X/16/2005
z 29 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP.005/X/16/2005
Data
2005.11.29



Autor
Urząd Skarbowy w Radzyniu Podlaskim


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
przejazdy pracowników
samochód prywatny
zwolnienia przedmiotowe
zwrot kosztów


Pytanie podatnika
Czy ryczałty za używanie pojazdów prywatnych do celów służbowych wypłacone Wójtowi oraz innym pracownikom samorządowym korzystają ze zwolnienia od podatku?
Zdaniem płatnika przychody powyższe są zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 § 1, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.11.2005r. w indywidualnej sprawie dotyczącej poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim uznaje stanowisko płatnika za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.11.2005r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek płatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Urząd Gminy niektórym z pracowników, w tym Wójtowi oraz Zastępcy Wójta wypłaca ryczałty z tytułu korzystania z samochodu prywatnego do celów służbowych. Wypłata powyższych ryczałtów dla Wójta Gminy następuje na podstawie uchwały Rady Gminy, natomiast pozostałym pracownikom na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wysokość należnego ryczałtu ustalana jest jako iloczyn obowiązującej stawki za 1 kilometr przebiegu określonej w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25.03.2002r. w sprawie warunków ustalania i sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. Nr 27 poz. 271 z późn. zm.) i miesięcznego limitu kilometrów określonego w uchwale lub w umowie. Płatnik pyta, czy wypłacone kwoty ryczałtów podlegają opodatkowaniu, a jeśli tak to od kiedy, stojąc na stanowisku, że przedmiotowe wypłaty są zwolnione od podatku w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.).

Wypełniając dyspozycję art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) w przedstawionym przez płatnika stanie faktycznym i stanie prawnym obowiązującym w dniu zaistnienia zdarzenia, stanowisko zawarte we wniosku uznaję za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003r. wolne od podatku dochodowego były między innymi kwoty otrzymane przez pracownika z tytułu używania pojazdów samochodowych dla potrzeb zakładu pracy (...) w jazdach lokalnych - do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nie przekraczającej stawek za 1 km przebiegu pojazdu (...). Z dniem 01.01.2004r. na podstawie przepisów ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202 poz. 1956) uchylono w/w przepis.

W związku z powyższą zmianą od dnia 1 stycznia 2004r. kwoty wypłacone pracownikowi z tytułu zwrotu kosztów za używanie pojazdu samochodowego (nie będącego własnością pracodawcy), dla potrzeb pracodawcy w jazdach lokalnych stanowią przychód pracownika ze stosunku pracy, podlegający opodatkowaniu.

Od dnia 1 maja 2004r. przepisami ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 93 poz. 894) do art. 21 ust. 1 w/w ustawy dodano pkt 23b w myśl którego wolny od podatku jest zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika, dla potrzeb zakładu pracy w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów innych ustaw (...).

Analiza powyższych zapisów wskazuje, że intencją ustawodawcy było przywrócenie stanu prawnego sprzed dnia 01.01.2004r. ale tylko dla tych pracowników, którym obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu kosztów gwarantują przepisy rangi ustawowej a nie zawarte umowy cywilnoprawne lub uchwała Rady Gminy. W chwili obecnej zwolnienie powyższe dotyczy:

  • listonoszy - na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 lipca 1997r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej "Poczta Polska" (Dz. U. Nr 106 poz. 675 ze zm.),
  • pracowników Służby Leśnej - na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 września 1991r. o lasach (Dz. U. z 2000r. Nr 56 poz. 679 ze zm.).

W przypadku innych pracowników, kwoty wypłacane jako zwrot kosztów za używanie pojazdu niebędącego własnością pracodawcy w jazdach lokalnych są opodatkowane.

Reasumując, od dnia 01.01.2004r. kwota wypłaconego Wójtowi Gminy i innym pracownikom samorządowym ryczałtu za używanie przez nich samochodów prywatnych do celów służbowych w jazdach lokalnych stanowi przychód ze stosunku pracy, od którego należy pobrać zaliczkę na podatek zgodnie z art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązujących przepisów i przedstawionego we wniosku stanu faktycznego postanowiono jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia i nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej.

Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie winno spełniać wymogi określone w art. 222 Ordynacji podatkowej tj. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego jego przedmiotem oraz wskazywać stosowne dowody uzasadniające to żądanie. W przypadku składania zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł oraz 50 gr od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj