Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PD2/423-29/05/32662
z 9 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD2/423-29/05/32662
Data
2005.05.09



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
reklama publiczna
reprezentacja


Pytanie podatnika
Spółka zwróciła się z zapytaniem czy postanowienia art. 16 ust. 1 pt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dotyczą również kwot podatku od towarów i usług, wynikających z faktur dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych przez Spółkę w celach reprezentacji i reklamy.


POSTANOWIENIA

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60) w sprawie udzielenia interpretacji, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego, na wniosek Strony z dnia 21.02.2005 r. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w części dot. 3. zagadnieniapotwierdza prawidłowość stanowiska pytającego.

Uzasadnienie

Spółka zwróciła się z zapytaniem czy postanowienie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dotyczy również kwot podatku od towarów i usług, wynikających z faktur dokumentujących zakup towarów i usług nabytych przez Spółkę w celach reprezentacji i reklamy.

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym w zapytaniu, Spółka dokonuje zakupów usług wykorzystywanych przez nią w celu reprezentacji i reklamy (nie prowadzonej publicznie), które zawierają świadczenia (inne niż dostawa towarów) na rzecz klientów lub potencjalnych klientów Spółki (np. usług polegających na organizacji spotkań dla klientów). Nabywane przez Spółkę usługi są świadczone między innymi przez podmiot (podmioty) zajmujący się profesjonalnie świadczeniem tego rodzaju usług. Podmiot świadczący tego rodzaju usługi wystawia na rzecz Spółki stosowne faktury VAT, doliczając do kwoty należnego wynagrodzenia podatek od towarów i usług w wysokości 22%. Zdaniem Spółki w sytuacji, gdy poniesione przez Spółkę wydatki na zakup towarówi usług dla celów reprezentacji i reklamy przekroczą limit wskazany w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kwota naliczonego podatku od towarów i usług, wynikająca z faktur dokumentujących zakup takich towarów i usług będzie stanowić dla Spółki w całości koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Podstawową zasadą zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację i reklamę jest poniesienie danego wydatku w celu osiągnięcia przychodu. Należy więc określić związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy poniesieniem wydatku a uzyskaniem przychodu.
Wydatkowanie kwot powinno ponadto mieć związek z prowadzoną działalnością. Wydatki poniesione na reklamę o charakterze publicznym, a więc skierowaną do nieograniczonego kręgu odbiorców, zalicza się do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych w oparciu o generalną definicję kosztów uzyskania zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ustawodawca - w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy - przewidział ograniczenia w zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów wydatków na niepubliczną reprezentację i reklamę. Wydatki te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów do wysokości nieprzekraczającej 0,25% wartości przychodów. W przypadku gdy kwota zarachowana w ciężar kosztów reprezentacji i reklamy niepublicznej przekroczy limit 0,25% przychodów ustalonych dla celów podatkowych, nadwyżka ponad limit nie jest uwzględniana w kosztach przy ustalaniu dochodu do opodatkowania.Należy podkreślić, iż co do zasady, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uniemożliwiają zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów, zarówno należnego jak i naliczonego podatku od towarów i usług. Zatem jako wyjątek od wskazanej reguły nalezy traktować regulacje zawarte w art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) w/w ustawy, które w enumeratywnie wskazanych sytuacjach zezwalają na odniesienie w ciężar kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku VAT. Zgodnie z przywołaną regulacją nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony - w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.
Okoliczność, iż podatek VAT, w stosunku do którego - z uwagi na regulacje ustawy o podatku od towarów i usług - nie przysługiwało podatnikowi odliczenie, odniesiony został w ciężar kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt. 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie ma wpływu na wysokość limitu wydatków na reprezentację i reklamę uznawanych za koszt podatkowy.

Wobec powyższego, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podmiotu, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj