Interpretacja Izby Skarbowej w Olsztynie
PBF/4117-005-11/05
z 30 września 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PBF/4117-005-11/05
Data
2005.09.30
Autor
Izba Skarbowa w Olsztynie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
fundacje
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
- dotyczy zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, dochodów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie, działając na podstawie art. 14b § 5 oraz art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 18.06.2005 r. na postanowienie Naczelmka Urzędu Skarbowego w Nidzicy z dnia 13.06.2005 r., znak: US-PD/F/415-02/SR/05 w sprawie pisemnej interpretacji udzielonej na wniosek z dnia 23.03.2005 r., uzupełniony pismem z dnia 28.04.2005 r. nie podzielającej poglądu wnioskodawcy
UZASADNIENIE Wnioskiem z dnia 23.03.2005 r., uzupełnionym pismem z 28.04.2005 r. Fundacja zwróciła się z zapytaniem w sprawie zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia osób obsługujących realizację projektu, współfmansowanego z budżetu Unii Europejskiej (środki PHARE). Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Nidzicka Fundacja Rozwoju otrzymała od Fundacji Fundusz Współpracy środki finansowe na realizację Projektu "W." współfinansowego z budżetu Unii Europejskiej (środki PHARE). Z tych środków wypłacone będą wynagrodzenia osobom zatrudnionym przy realizacji projektu tj.
Zdaniem Fundacji wynagrodzenie ww. osób, z uwagi na źródło finansowania jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 pkt 46 lit. b ustawy o pdof. Organ podatkowy I instancji zaskarżonym postanowieniem uznał stanowisko Fundacji w tym zakresie za nieprawidłowe. W złożonym zażaleniu Fundacja nie zgadza się ze stanowiskiem organu podatkowego, wyrażonym w przedmiotowym postanowieniu. W uzasadnieniu przytacza treść art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w latach 2000-2003. Wywodzi, że treść art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b, w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2003 r. stanowi, iż zwolnione od podatku zostały dochody które są otrzymane przez podatnika jeżeli bezpośrednio realizuje on cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy. Fundacja podkreśla, że nie ma możliwości samodzielnie, bez udziału pracowników czy innych osób wypełnić swoich zadań, czy realizować projekty. Uważa, że w związku z tym, zarówno pracownicy, jak i osoby wykonujące prace na podstawie umów cywilnoprawnych są uprawnieni do otrzymania należnego wynagrodzenia bez konieczności potrącania podatku dochodowego, jeżeli tylko wynagrodzenie tego typu będzie finansowane ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy, a wykonawca prac (Fundacja) bezpośrednio realizuje program, który jest objęty taką pomocą. Dodaje, że warunkiem umowy na realizację przedmiotowego programu jest konieczność zatrudnienia osób trenerów, które znajdują się na liście akredytowanej przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy. W dalszej części zażalenia powołuje się na pismo Ministra Finansów z dnia 27.06.2003 r., znak: PB5/IMD-033-21-1128/03, opublikowane w Biuletynie Skarbowym Nr 4 z 2003 r. Rozpatrując przedmiotowe zażalenie, Dyrektor Izby Skarbowej zważył, co następuje. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. z 2005 r. Nr 14, póz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatników, jeżeli:
Z treści powyższego przepisu wynika, iż zwolnienie obejmuje jedynie podatników realizujących bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Analogiczne zwolnienie przedmiotowe zawarte jest w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.). W świetle powołanych przepisów zarówno dochody pracownikówuzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników realizującychbezpośrednio cel programu pomocowego w ramach innej umowy zawartejz osobą prawną (beneficjentem pomocy), która "pierwsza" otrzymałabezzwrotną pomoc, zwolnioną na podstawie ww. przepisów ustawy o podatkudochodowym od osób prawnych, korzystają również ze zwolnieniaokreślonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osóbfizycznych pod warunkiem, że:
Mając na uwadze powyższe, po rozważeniu materiału dowodowego, w tym zebranego przez tut. organ, Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie stwierdza, że wywody zażalenia zasługują w części na uwzględnienie. Z akt sprawy wynika, że Fundacja otrzymała dotację od Fundacji Fundusz Współpracy (środki finansowe PHARE) oraz od Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (współfmansowanie polskie) na realizację Projektu "W.". Jest więc beneficjentem bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Środki pomocowe przekazywane są przez Fundację Fundusz Współpracy - Jednostkę Kontraktująca (środki Phare) oraz Agencję RozwojuPrzedsiębiorczości - Jednostkę Wdrażającą (współfmansowanie polskie) nadwa odrębne rachunki bankowe Fundacji. Środki Phare zostałyprzekazane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej w Warszawie dnia14.04.2005 r. na rachunek bankowy Fundacji. Z uwagi na to(co również podkreślono w zażaleniu), iż Fundacja nie ma możliwościsamodzielnie bez udziału pracowników, jak też innych osób wypełnić swoichzadań, czy realizować projekty - realizację w/w projektu powierzono trzempracownikom etatowym Fundacji, jak też osobom, z którymi zawarto umowyzlecenia o dzieło. Wynagrodzenie osób obsługujących projekt, zarówno pracownikówetatowych Fundacji jak i osób, z którymi w tym cełu zawarto umowyzlecenia i o dzieło, o których mowa w przedmiotowym wniosku finansowanejest od miesiąca kwietnia ze środków Phare. Z powyższego wynika, że w stosunku do wszystkich osób wskazanych wewniosku został spełniony warunek dotyczący finansowania ichwynagrodzenia ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.Jednak, aby skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w/cyt. art. 21 ust. 1pkt 46 musi być jednocześnie spełniony drugi warunek tzn. podatnik musibezpośrednio realizować cel programu sfinansowanego z bezzwrotnejpomocy. Z umowy o udzielenie dotacji wynika, iż celem projektu jest pomocw przygotowaniu jak największej liczby instytucji i organizacji w regionieWarmii i Mazur do opracowywania i realizacji projektów finansowychz Europejskiego Funduszu Społecznego. Zakres działań projektu obejmuje:
A zatem niżej wymienione osoby:
bezpośrednio realizują cele projektu, a z uwagi na to, że ich dochodyfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (środki Phare)podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych napodstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osóbfizycznych. Natomiast w ocenie organu odwoławczego osoba pełniąca funkcję księgowej nie realizuje bezpośrednio celu programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Pod pojęciem "podatnika bezpośrednio realizującego cel programu" należy rozumieć osobę wykonującą w ramach projektu określone czynności bezpośrednio na rzecz podmiotu któremu pomoc ta ma służyć. W takim rozumieniu tego pojęcia nie mieszczą się czynności wykonywane przez księgową. Z art. 16.1 załącznika II do umowy o udzielenie dotacji PL 20002/000-580-01.02.03/20 wynika, że Fundacja jest zobowiązana do prowadzenia regularnych i dokładnych zapisów księgowych dotyczących realizacji Przedsięwzięcia z wykorzystaniem systemu podwójnej księgowości jako części lub dodatku do własnej księgowości Beneficjenta (...), dla każdego przedsięwzięcia muszą być prowadzone oddzielne rachunki (...). Pismem z dnia 23.02.2005r. powierzono Głównej Księgowej Fundacji obsługę księgowa Programu Regionalny Ośrodek Szkoleniowy Europejskiego Funduszu Społecznego polegającą na bieżącej analizie i kontroli prawidłowości wydatków Programu oraz klasyfikacji wydatków według pozycji budżetowych. Opisane uregulowanie wskazuje, iż czynności wykonywane przez księgową dotyczą jedynie obsługi technicznej programu, a w szczególności realizacji obowiązku, który wynika z cyt. art. 16.1. Brak jest również podstaw do przyjęcia, iż informatyk bezpośrednio realizuje cel programu, chociaż niewątpliwie praca jaką wykonuje związana jest z projektem. Pismem z dnia 11.03.2005r. Fundacja oddelegowała p. Radosława Ch. do obsługi informatycznej Programu i powierzyła obowiązki w zakresie obsługi strony www Programu.Obsługa i nadzór strony internetowej nie stanowi bowiem - w ocenie tut. organu - bezpośredniej realizacji programu. Przy rozpowszechnianiu informacji, pod uwagę miał zostać wzięty nie tylko internet, lecz także Ť czasopisma lokalne i regionalne, a także współpraca z samorządami lokalnymi i organizacjami pozarządowymi oraz kontakty bezpośrednie z potencjalnymi klientami. W przypadku przyjęcia odmiennego stanowiska każdą osobę zatrudnioną w mediach oraz urzędach, zamieszczającą informacje o programie, należałoby uznać za bezpośrednio realizującą cel programu, z czym nie można się zgodzić.Z uwagi na powyższe orzeczono jak w sentencji decyzji.Decyzja niniejsza jest ostateczna w toku postępowania administracyjnego. W przypadku stwierdzenia, że jest niezgodna z prawem może być zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, uł. Emilii Plater 1. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.