Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZD/406-152/2/CIT/05
z 20 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD/406-152/2/CIT/05
Data
2005.10.20



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Deklaracje i zaliczki


Słowa kluczowe
połączenie
sukcesja
zaliczka


Pytanie podatnika
Jak powinna być obliczana kwota wpłacanej zaliczki, przy zachowaniu prawa do wpłaty zaliczek na podatek dochodowy w uproszczonej formie, w roku następnym po połączeniu spółek przez inkorporację, tj. w roku 2006?


W dniu 28.07.2005r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że w dniu 30.09.2005r. nastąpi połączenie Wnioskującego z dwoma podmiotami, będącymi osobami prawnymi, na podstawie przepisu art. 492 § 1 Kodeksu spółek handlowych tzn. przez inkorporację. Spółką przejmującą jest Wnioskujący. Na dzień połączenia Spółka (podmiot przejmujący nie zamyka ksiąg rachunkowych, zatem nie zostanie zakończony jej rok podatkowy. Podmioty, które zostały włączone do Spółki to:

- spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (nazywana w dalszej części uzasadnienia niniejszego postanowienia podmiotem A), która jest zobowiązana do zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień 30.09.2005r. W tym przypadku połączenie będzie rozliczone przy użyciu metody nabycia.

    - spółka akcyjna (nazywana w dalszej części uzasadnienia niniejszego postanowienia podmiotem B), której 100% akcji należy do podmiotu będącego właścicielem 100% akcji Spółki i która nie ma obowiązku zamykania ksiąg na moment połączenia. W tym przypadku połączenie jest rozliczone przy użyciu metody łączenia udziałów.
    Zarówno Spółka Wnioskującego, jak i spółki przejmowane korzystają z uproszczonej formy wpłaty zaliczek na podatek dochodowy. Po połączeniu Wnioskujący zamierza w dalszym ciągu korzystać z tej formy wpłaty zaliczek

Na gruncie opisanego powyżej stanu faktycznego powstało pytanie, jak powinna być obliczana kwota wpłacanej zaliczki, przy zachowaniu prawa do wpłaty zaliczek na podatek dochodowy w uproszczonej formie, w roku następnym po połączeniu spółek przez inkorporację, tj. w roku 2006...

Prezentując własne stanowisko w sprawie Podatnik wskazał, iż Wnioskujący w 2006r. powinien wpłacać do urzędu skarbowego zaliczkę w wysokości 1/12 podatku należnego, wynikającego z zeznania o wysokości dochodu osiągniętego przez Spółkę złożonego za 2005r. Wynika to zdaniem Spółki z art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Połączenie spółek przez przejęcie nie ma bowiem wpływu na podmiotowość prawną Spółki, jako podmiotu przejmującego.

Ustosunkowując się do przedstawionych powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

W pierwszej kolejności podnieść należy, że połączenie przez przejęcie, którego Wnioskujący zamierza dokonać, polegać będzie – zgodnie z przepisem art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) - na przeniesieniu całego majątku spółek przejmowanych na Spółkę Wnioskującego (spółka przejmująca) za udziały lub akcje, które Spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółek przejmowanych. Skutkiem takiego połączenia będzie m.in. przejście praw i obowiązków spółek przejmowanych na Spółkę przejmującą w drodze sukcesji uniwersalnej (art. 494 § 1 KSH). Byt prawny spółki Wnioskującego będzie natomiast kontynuowany.

Zasady stosowania uproszczonego systemu opłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych uregulowane zostały w przepisach art. 25 ust. 6-10 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Tutejszy organ w szczególności wskazuje na przepis art. 25 ust. 6 ww. ustawy, który stanowi, że podatnicy mogą, bez obowiązku składania deklaracji miesięcznych, wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie. Natomiast stosownie do przepisu art. 25 ust. 7, podatnicy, którzy wybrali formę wpłacania zaliczek na zasadach określonych w ust. 6 i 6a, są obowiązani:

    1) w formie pisemnej zawiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie wpłaty pierwszej zaliczki w roku podatkowym, w którym po raz pierwszy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek,
    2) stosować tę formę wpłacania zaliczek w całym roku podatkowym,
    3) wpłacać zaliczki w terminach określonych w ust. 2 i 2a, uwzględniając zasady wyrażone w tych przepisach,
    5) dokonać rozliczenia podatku za rok podatkowy zgodnie z art. 27.

Konstrukcja wpłaty miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych opiera się zatem o wysokość podatku należnego, wykazanego przez podatnika w zeznaniu podatkowym, złożonym w roku poprzedzającym rok podatkowy lub w roku poprzedzającym rok podatkowy o dwa lata. Ponadto, stosownie do przepisu art. 25 ust. 7 pkt 2, podatnicy, którzy wybrali formę wpłacania zaliczek na zasadach określonych w ust. 6 i 6a art. 25 cytowanej ustawy, są obowiązani stosować tę formę wpłacania zaliczek w całym roku podatkowym. Innymi słowy, przyjąć należy, że wysokość obliczonej zaliczki miesięcznej nie ulega zmianie w trakcie roku podatkowego, nawet jeżeli w tym okresie podatnik odnotuje znaczny wzrost dochodów. Zmiana wysokości dochodów nie stanowi bowiem przesłanki do dokonania zmiany wysokości uproszczonych zaliczek, gdyż brak jest takiej regulacji we wskazanej ustawie podatkowej. Podnieść również należy, że ustawodawca nie przewidział sytuacji utraty przez podatnika prawa do uzyskanej uprzednio możliwości rozliczania zaliczek na podatek w formie uproszczonej. Wyjątek od ww. reguły został sformułowany w przepisie art. 25 ust. 6 powołanej powyżej ustawy, z którego wynika, że podatnik nie ma prawa do korzystania z uproszczonej formy rozliczania zaliczek, jeśli w dwóch kolejnych latach podatkowych, poprzedzających rok podatkowy, złożył zeznanie, w którym nie wykazał podatku należnego. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych określa wprawdzie w przepisie art. 25 ust. 9 pkt 1-2 i ust. 10 przypadki zmiany w trakcie roku podatkowego wysokości podstawy obliczania zaliczek miesięcznych na podatek, skutkujące zmianą wysokości zaliczki płaconej w uproszczonej formie, niemniej jednak przypadki te nie dotyczą stanu faktycznego, opisanego przez Wnioskującego. Z powyższego należy wyimplikować wniosek, że podatnik, który nabył prawo do obliczania zaliczek na podatek dochodowy w uproszczonej formie w określonej wysokości, opłaca je w tej samej wysokości do końca roku podatkowego, niezależnie od zdarzeń gospodarczych, jakie w tym okresie wystąpiły.

Wobec powyższego, odnosząc się do kwestii wymiaru zaliczki w formie uproszczonej na podatek dochodowy w roku następującym po połączeniu, tj. w roku 2006, stwierdzić należy, że Wnioskujący jako Spółka przejmująca ma prawo rozliczania zaliczek miesięcznych w roku 2006 w wysokości 1/12 podatku należnego, wynikającego z zeznania o wysokości dochodu osiągniętego przez tę Spółkę (w roku 2004), złożonego w roku poprzedzającym rok podatkowy 2006 (tj. złożonego w roku 2005). Do takiego wniosku prowadzi bowiem wykładnia gramatyczna przywołanych przepisów art. 25 ust 6 - 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Połączenie spółek przez przejęcie nie ma bowiem wpływu na podmiotowość prawną Wnioskującej Spółki. Podatnik w tym zakresie prezentuje prawidłowe stanowisko. Skutkiem takiego połączenia jest bowiem utrata podmiotowości prawnej przez spółki przejmowane, Spółka przejmująca natomiast zachowuje ciągłość prawną i organizacyjną. Tak więc przed oraz po połączeniu jest to ten sam podatnik. Powyższe implikuje wniosek, że wysokość zaliczek na podatek ustala on wyłącznie na podstawie swojego zeznania podatkowego, złożonego w roku poprzedzającym rok podatkowy lub poprzedzającym go o dwa lata (jeżeli w zeznaniu, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy Podatnik nie wykazał podatku należnego). Brak jest podstaw prawnych do sumowania zaliczek Spółki przejmującej z zaliczkami spółki przejmowanej w roku 2006.

Z uwagi na powyższe tutejszy organ podatkowy uznał stanowisko Spółki w przedmiocie wymiaru zaliczki w formie uproszczonej w roku podatkowym 2006 za nieprawidłowy, w tym zakresie, w którym Spółka prezentowała stanowisko, iż wysokość miesięcznej zaliczki winna stanowić 1/12 podatku należnego, wynikającego z zeznania o wysokości dochodu osiągniętego przez Spółkę, złożonego za 2005r.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj