Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
1401/HTI/4407/14-30/05/BT
z 25 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/HTI/4407/14-30/05/BT
Data
2005.10.25



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
przekazanie nieodpłatne
reklama
reprezentacja


Pytanie podatnika
Podatnik pyta o opodatkowanie podatkiem od towarów i usług podejmowanych przez niego różnorodnych działań promocyjno - reklamowych.


DECYZJA


Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239, art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa /tj. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm./, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./, po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 29 kwietnia 2005 r. wniesionego przez T. na postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 19 kwietnia 2005 r., znak: 1471/NUR2/443-46/05/BZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


postanawia:


- utrzymać w mocy postanowienie organu pierwszej instancji.


UZASADNIENIE


Pismem z dnia 17 stycznia 2005 r. Strona wystąpiła o udzielenie pisemnej informacji dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług podejmowanych przez nią działań promocyjno-reklamowych obejmujących:

A. działania promocyjno-reklamowe takie jak:

  1. przekazywanie bez dodatkowego wynagrodzenia do ekspozycji w sklepach folderów, stendów oraz plakatów reklamowych, a także ramek do tych folderów i plakatów.
  2. przekazywanie bez dodatkowego wynagrodzenia sklepom materiałów służących do dekoracji witryn sklepowych, jak również do dekoracji sklepów i stoisk,
  3. przekazywanie bez dodatkowego wynagrodzenia sklepom wizytówek sieci sklepów, w których sprzedawane są towary Spółki, w celu udostępnienia tych wizytówek klientom detalicznym,
  4. przekazywanie bez dodatkowego wynagrodzenia sklepom perfum i maskotek z logo Spółki, jak również słodyczy w celu przekazywania ich przez sklep klientom,
  5. przekazywanie bez dodatkowego wynagrodzenia sklepom kalendarzyków firmowych oraz długopisów z logo Spółki, wykładanych w sklepach z przeznaczeniem dla klientów detalicznych,
  6. przekazywanie bez wynagrodzenia osobom fizycznym będącym potencjalnymi klientami sieci sklepów dystrybuujących towary marki X balonów z logo Spółki przy okazji promocji w hipermarketach, na targach, pokazach mody,
  7. przekazywanie w postaci upominków kosmetyczek klientom Spółki / właścicielom sklepów,
  8. przekazywanie towarów handlowych jako upominków dla krajowych i zagranicznych kontrahentów lub klientów detalicznych sieci sklepów lub jako nagrody promujące towary Spółki,
  9. przekazywanie towarów handlowych Spółki do teatrów w zamian za umieszczanie logo Spółki na plakatach reklamujących spektakle,
  10. przekazywanie towarów handlowych Spółki jako darowizny,
  11. przekazywanie bez dodatkowego wynagrodzenia do użytku w sklepach katalogów sprzedawanych przez Spółkę towarów,
  12. przekazywanie bez dodatkowego wynagrodzenia sklepom logo firmy X zamieszczonego na listwach podświetlanych lub w podobnej formie, w celu umieszczenia tego logo w sklepie,
  13. przekazywanie bez dodatkowego wynagrodzenia sklepom stojaków na towary, manekinów, tzw. „połykaczy” /stojaków reklamowych wystawianych przed sklepem/,
  14. przekazywanie sklepom zawieszek do towarów, związanych z akcjami promocyjnymi i zawierającymi np. promocyjną cenę produktu, informację o specjalnych cechach towaru, oznaczenie objęcia towaru akcją promocyjną itp. Zawieszka ta jest przymocowana bezpośrednio do towaru lub jego opakowania, a jej wartość jest uwzględniona przy kalkulowaniu ceny produktu,
  15. przekazywanie bez dodatkowego wynagrodzenia sklepom kart stałego klienta, przeznaczonych dla klientów detalicznych,
  16. nabywanie usług poligraficznych polegających na produkcji tzw. insertów do prasy, tj. wkładek reklamowych do czasopism i dzienników oraz nabywanie od redakcji usług polegających na umieszczaniu tych insertów w danym wydaniu /faktura od firmy drukującej inserty oraz faktura od czasopisma za ich zamieszczenie w wydaniu/,
  17. przekazywanie agencjom reklamowym plakatów z przeznaczeniem do umieszczenia ich na tablicach reklamowych usytuowanych na przystankach autobusowych, ścianach budynków i nośnikach reklamy świetlnej,
  18. przeznaczenie towarów handlowych Spółki do testowania oraz do prezentacji podczas pokazów mody,

B. Ponadto:

  1. Strona prowadzi bez dodatkowej odpłatności szkolenia dla swoich klientów oraz pracowników przekazując im materiały szkoleniowe /broszury informacyjne oraz opracowania poruszanych problemów/ oraz zapewniając im posiłki.
  2. Pracownicy Strony podczas rozmów z klientami w siedzibie firmy, w trakcie których odbywa się poczęstunek /kawa, słodycze, napoje/ wręczają im wizytówki.
  3. Strona wysyła kontrahentom okolicznościowe kartki świąteczne.

W związku z powyższym Strona pyta, czy w/w świadczenia podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a co za tym idzie, czy dokonując tych świadczeń należy wystawić fakturę wewnętrzną i naliczyć należny podatek.

W ocenie Strony nie podlegają opodatkowaniu czynności wymienione w pkt A ppkt 11-18 oraz w pkt B, natomiast czynności wymienione w pkt A ppkt 1-10 podlegają opodatkowaniu.

Postanowieniem z dnia 19.04.2005 r. Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie znak: 1471/NUR2/443-46/05/BZ uznał, stanowisko Strony za nieprawidłowe.

Na powyższe postanowienie Strona złożyła zażalenie, w którym zakwestionowała stanowisko organu pierwszej instancji w części dotyczącej uznania za opodatkowane następujących czynności:

    - przekazywania bez dodatkowego wynagrodzenia do użytku w sklepach katalogów sprzedawanych przez Spółkę towarów,- przekazywania bez dodatkowego wynagrodzenia sklepom logo firmy T. zamieszczonego na listwach podświetlanych lub w podobnej formie, w celu umieszczenia tego logo w sklepie, - przekazywania sklepom stojaków na towary, manekinów do ekspozycji w sklepach lub ich obrębie; - zapewniania posiłków dla klientów podczas szkoleń oraz poczęstunku podczas rozmów z klientami.

Ponadto Strona podnosi, iż organ pierwszej instancji w przedstawionym w zażaleniu zakresie nie uznał jej stanowiska mimo faktu, iż jest ono oparte na interpretacjach organów podatkowych co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Zdaniem Strony powołane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego przepisy art. 7 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./, nie znajdują zastosowania w przypadku nieodpłatnego przekazania sklepom katalogów, logo, stojaków, manekinów oraz zużycia artykułów spożywczych przez kontrahentów.

Odnośnie nieodpłatnego wydania katalogów sklepom, Strona podkreśla, iż katalogi są ściśle związane z oferowanymi przez nią towarami, a co za tym idzie są też ściśle związane z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą. Na poparcie swojego stanowiska Strona przytacza interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 30.12.2004 r., znak: PP-077/SIP/1893/04 oraz stanowisko Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego przedstawione w piśmie z dnia 05.08.2004 r., znak: RO/436/147/2004.

W dalszej części zażalenia Strona podnosi, iż przekazanie sklepom logo firmy należy traktować analogicznie jak przekazanie takiego logo agencji reklamowej, ponieważ funkcja jednego i drugiego podmiotu ogranicza się wyłącznie do jego powieszenia w miejscu zaakceptowanym przez Stronę. Wobec tego – w ocenie Strony – zawarte w zaskarżonym postanowieniu stanowisko Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w sprawie braku obowiązku opodatkowania plakatów i innych materiałów przekazywanych do agencji reklamowych, powinno mieć również zastosowanie do przekazania sklepom logo.

Odnośnie opodatkowania przekazywania sklepom stojaków na towary, manekinów do ekspozycji w sklepach lub ich obrębie Strona wskazuje, iż nie jest to przekazanie nieodpłatne, gdyż następuje ono w ramach świadczenia wzajemnego, czego w ogóle nie wziął pod uwagę organ pierwszej instancji.

Na zakończenie zażalenia Strona stwierdza, iż odnośnie opodatkowania zużycia artykułów spożywczych przez kontrahentów zaskarżona interpretacja jest dla niej krzywdząca, gdyż istnieje szereg interpretacji o odmiennym korzystniejszym dla podatników stanowisku, np. interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z dnia 08.11.2004 r., znak: US72/RPP1/443-633/2004/JJ, zgodnie z którą „zużycie produktów spożywczych /kawa, ciastka/ w ramach spotkań z kontrahentami na cele związane z działalnością przedsiębiorstwa /reprezentacja i reklama/ nie wypełnia hipotezy przepisu art. 7 ust 2 pkt 1 ustawy, nie podlega więc opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.

Dlatego biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy prawne Strona wnosi o uchylenie zaskarżonego postanowienia w części określonej w zażaleniu.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa, co następuje.

Na wstępie Dyrektor Izby Skarbowej podkreśla, iż Strona wniosła zażalenie tylko co do uznania za opodatkowane czynności przekazywania bez dodatkowego wynagrodzenia do użytku w sklepach katalogów, logo firmy, przekazywania sklepom stojaków na towary, manekinów do ekspozycji w sklepach lub ich obrębie oraz zapewniania posiłków dla klientów podczas szkoleń oraz poczęstunku podczas rozmów z klientami, w pozostałej części Strona zgadza się ze stanowiskiem Naczelnika Urzędu Skarbowego wyrażonym w przedmiotowym postanowieniu.Należy więc zauważyć. iż przedmiotem niniejszego rozpatrzenia będą wskazane wyżej kwestie sporne

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju(...).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 powołanej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przez dostawę towarów /ust.2/, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, a w szczególności darowizny
    - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem /art. 7 ust. 3 w/w ustawy/.

Przez prezenty o małej wartości, – zgodnie z art. 7 ust. 4 – o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane (wręczane) przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nie przekraczającej w roku podatkowym 50 zł, przy czym łączna wartość prezentów w roku podatkowym nie może być wyższa niż 0, 125 % wartości sprzedaży opodatkowanej podatnika w poprzednim roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6. / przepis w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 maja 2005r./.

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż w przedmiotowej sprawie zastosowanie będzie miała norma art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ przekazywanie przez podatnika prezentów w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa nie może być rozpatrywane inaczej jak działania związane z reklamą i reprezentacją

Dyrektor Izby Skarbowej zauważa, iż analizując treść art. 7 ust. 2 należy zwrócić uwagę na postanowienia art. 7 ust. 3 ustawy. Z treści wyłączenia zawartego w tym przepisie wynika, iż przez odpłatną dostawę towarów rozumie się także przekazanie towarów bez wynagrodzenia, jeżeli przekazania dokonano na cele związane z przedsiębiorstwem a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów.

Nieodpłatne przekazanie klientom towarów w ramach reprezentacji i reklamy podlega zatem opodatkowaniu, z zastrzeżeniem możliwości wyłączenia z opodatkowania prezentów o małej wartości i próbek.

W takim przypadku na podstawie art. 86 ust. 8 pkt. 2 tej ustawy podatnik ma jednak prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów stanowiących u niego prezenty o małej wartości.

Przekazanie natomiast towarów nie będących prezentami o małej wartości – tak jak ma to miejsce w rozpatrywanym przypadku - w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Należy jednak zauważyć, że z definicji prezentów o małej wartości zawartej w ust. 4 omawianego przepisu wynika, iż przepis ust. 3 znajduje wyłącznie zastosowanie, jeżeli znana jest tożsamość osoby otrzymującej prezenty oraz znana jest wartość prezentów przekazanych tej osobie w ciągu roku. Tylko w takim wypadku możliwe jest stwierdzenie, że limit nie został przekroczony.

Odnosząc się do zarzutu Strony istnienia odmiennych od zaskarżonej, interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanych przez inne organy Dyrektor Izby Skarbowej zauważa, że na postawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2004 r. informacje udzielane były na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta w ich indywidualnych sprawach i nie wiązały zarówno podatnika /płatnika, inkasenta/, na zapytanie którego zostały udzielone, jak i organu podatkowego, który informacji tych udzielił. Tym bardziej nie mogą więc wywoływać jakichkolwiek skutków w stosunkach z innymi podmiotami.

Ponadto wskazać należy, iż przedmiotowe informacje stanowiły jedynie swoistą deklarację poglądów aparatu fiskalnego na przedstawione zagadnienie prawne. Deklaracja taka nie miała wpływu ani na prawa, ani na obowiązki podatnika, gdyż tylko jego późniejsze i w pełni autonomiczne decyzje mogły dla niego rodzić skutki prawne.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak sentencji decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj