Interpretacja Podlaskiego Urzędu Skarbowego
P-I/423/84/BŚ/05
z 25 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-I/423/84/BŚ/05
Data
2005.11.25



Autor
Podlaski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
komitet
koszty uzyskania przychodów
podatek dochodowy od osób prawnych
wpłata


Pytanie podatnika
Czy wpłaty na poczet finansowania działalności Komitetu Technicznego do spraw wyrobów spirytusowych stanowią koszty uzyskania przychodów?


Wnioskiem z 26.08.2005 r., uzupełnionym pismem z 02.11.2005 r., Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do następującego stanu faktycznego:

Spółka ponosi wydatki na poczet kosztów działalności Komitetu Technicznego nr 82 do spraw wyrobów spirytusowych. Wpłaty te wnoszone są na podstawie umowy zawartej 15.04.1994 r. z Przedsiębiorstwem w Warszawie, któremu to Polski Komitet Normalizacyjny powierzył prowadzenie sekretariatu Normalizacyjnej Komisji Problemowej d/s wyrobów spirytusowych. Do głównych zadań Komitetu należy opracowanie Polskich Norm oraz innych dokumentów normalizacyjnych, terminologii, wymagań jakościowych oraz metod badań. Członkami Komitetu są m. in. producenci wyrobów spirytusowych, w tym Spóka.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Spółka wnosi o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w następującym zakresie:

Czy wpłaty na poczet finansowania działalności Komitetu Technicznego do spraw wyrobów spirytusowych stanowią koszty uzyskania przychodów?

Zdaniem Spółki wpłaty na poczet finansowania działalności Komitetu Technicznego stanowią koszty uzyskania przychodów, ponieważ zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.; zmiana ostatnia: Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538) kosztem uzyskania przychodu jest koszt poniesiony w celu osiągnięcia przychodów, a dokonywane wpłaty spełniają ten warunek. Ponadto Spółka wskazuje, że spełnione są również inne warunki pozwalające na zaliczenie ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, a mianowicie:
1) wydatki są rzeczywiście ponoszone przez podatnika z jego zasobów majątkowych,
2) ponoszone wydatki pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością,
3) wydatki są ponoszone w celu uzyskania przychodów lub mogą mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów.

Spółka podkreśla, że finansowanie działalności Komitetu jest związane z działalnością podatnika i ma wpływ na wielkość uzyskiwanych przez niego przychodów. Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 12 września 2002 r. o normalizacji (Dz. U. Nr 169, poz. 1386 z późn. zm.), do podstawowych zadań Komitetu Technicznego zalicza się realizację następujących celów:
1)racjonalizację produkcji i usług poprzez stosowanie uznanych reguł technicznych lub rozwiązań organizacyjnych;
2)usuwanie barier technicznych w handlu i zapobieganie ich powstawaniu,
3)zapewnianie ochrony życia, zdrowia, środowiska i interesu konsumentów oraz bezpieczeństwa pracy;
4)poprawę funkcjonalności, kompatybilności i zamienności wyrobów, procesów i usług oraz regulowania ich różnorodności;
5)zapewnienie jakości i niezawodności wyrobów, procesów i usług:
6)działanie na rzecz uwzględnienia interesów krajowych w normalizacji europejskiej i międzynarodowej;
7)ułatwianie porozumiewania się przez określanie terminów, definicji, oznaczeń i symboli do powszechnego stosowania.

Według Spółki, wymienione cele mają istotny wpływ na działalność ponieważ ich realizacja pozwala Spółce na produkcję wyrobów o odpowiednim standardzie, ułatwia handel krajowy i międzynarodowy oraz pozwala na prowadzenie uczciwej konkurencji. Normalizacja stanowi czynnik stymulujący rozwój ekonomiczny, ponieważ nakłada na producentów wyrobów spożywczych obowiązek przestrzegania obowiązujących norm. W związku z tym współfinansowanie instytucji zajmującej się normalizacją wyrobów produkowanych i sprzedawanych przez Spółkę ma wpływ na wielkość uzyskiwanych przez nią przychodów.

Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz.654 z późn. zm.; zmiana ostatnia: Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1. Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona jest od istnienia bezpośredniego lub pośredniego związku przyczynowo-skutkowego między danym wydatkiem a uzyskiwanym przychodem, pod warunkiem właściwego udokumentowania tego wydatku. Muszą to być zatem racjonalnie i gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki, które dotyczą bezpośrednio lub pośrednio działalności gospodarczej i uzyskiwanych z jej prowadzenia przychodów, a także całokształtu działalności podatnika, w tym funkcjonowania firmy, o ile ich poniesienie ma lub może mieć obiektywny wpływ na wielkość przychodu.

W ocenie organu podatkowego kryteriów tych nie spełniają wydatki Spółki na prowadzenie sekretariatu Komitetu Technicznego, jako bliżej nie określonego "dobrowolnego związku". Nie są to bowiem wydatki związane bezpośrednio z funkcjonowaniem firmy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 12 września 2002 r. o normalizacji (Dz. U. Nr 169, poz. 1386 z późn. zm.; zmiana ostatnia: Dz. U. z 2005 r. nr 132, poz. 1110) wyroby spełniające wymagania Polskich Norm oznaczane są znakiem zgodności z Polską Normą na zasadzie dobrowolności, pod warunkiem uzyskania certyfikatu zgodności upoważniającego do takiego oznaczenia. Są one dostępne dla wszystkich przedsiębiorców.

Natomiast kosztami uzyskania przychodów są niewątpliwie wydatki ponoszone w celu spełnienia Polskich Norm i uzyskania stosownego certyfikatu. Nie negując opisanych korzyści jakie Przedsiębiorstwo uzyskuje poprzez udział przedstawiciela w tym "związku", ponoszone wydatki na jego utrzymanie, nie dotyczą bezpośrednio, a także pośrednio prowadzonej działalności gospodarczej i uzyskanych z jej prowadzenia przychodów ani też bieżącego funkcjonowania Spółki.

Zgodnie z art. 23 ust. 2 w/w ustawy o normalizacji w skład komitetu technicznego wchodzą specjaliści delegowani przez organy administracji rządowej, organizacje: gospodarcze, pracodawców, konsumenckie, zawodowe i naukowo-techniczne, szkół wyższych i nauki oraz pracownicy PKN, z zachowaniem zasady reprezentatywności wszystkich zainteresowanych określonym zakresem tematycznym.

Uczestnictwo Spółki w pracach Komitetu Technicznego PKN nie wynika więc z obowiązku ustawowego, a oparte jest jedynie na zasadzie dobrowolności. Ponadto z art. 23 ust. 5 ustawy z 12 września 2002 r. wynika, iż opłaty ponoszone przez Spółkę przeznaczone są na prowadzenie sekretariatu (jego usługi nie są mierzalne pod względem korzyści przypadających na poszczególnych uczestników Komitetu, w tym Spółki), natomiast w celu uzyskania certyfikatu zgodności upoważniającego do oznaczania wyrobów znakami zgodności z PN Spółka ponosi odrębne koszty, na których wysokość nie ma wpływu Jej uczestnictwo w Komitecie Technicznym (uzyskanie certyfikatu określają odrębne procedury).

Mając powyższe na uwadze organ podatkowy nie podziela stanowiska Spółki, stąd też postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja niniejsza wiąże organ podatkowy do czasu zmiany przepisów prawa.

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj