Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.II443/108/05/MR
z 5 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.II443/108/05/MR
Data
2005.09.05



Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
program pomocowy


Pytanie podatnika
Pytanie Podatnika dotyczy kwestii prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z zakupami poczynionymi na potrzeby realizacji Programu EQUAL.


Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zasada 7 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10.03.2004 r. (Dz. U. UE L nr 193, poz. 39 z 29.07.2000 r., ze zm.) ustanawiającego szczegółowe zasady wprowadzenia rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w sprawie kwalifikowania wydatków związanych z projektami współfinansowanymi z Funduszy Strukturalnych w odpowiedzi na zapytanie Podatnika z dnia 08.06.2005 r. (z datą wpływu 13.06.2005 r.), dotyczące udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać stanowisko Podatnika zawarte w przedmiotowej sprawie za prawidłowe.

Pismem z dnia 08.06.2005 r. (z datą wpływu do tut. Urzędu 13.06.2005 r.) Podatnik, tj. Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie zwrócił się do Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z prośbą dotyczącą interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Z przedstawionego w ww. piśmie stanu faktycznego wynika, iż Podatnik, tj. Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania jest jednym z Partnerów Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Program ten jest realizowany przez podmioty wybrane w drodze konkursu Partnerstwo na rzecz Rozwoju "Czas na pracę - praca na czas." Celem Programu przyjętego na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11.08.2004r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 - 2006 (Dz. U. 04.189.1948) jest przeciwdziałanie bezrobociu na terenach słabo zurbanizowanych. Partnerami Programu są Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie, podmioty z sektora publicznego (Powiatowe Urzędy Pracy, Wojewódzki Urząd Pracy oraz podmioty niepubliczne (stowarzyszenia, spółki, szkoły wyższe). Wątpliwości Podatnika dotyczą kwestii prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z zakupami poczynionymi na potrzeby realizacji Programu EQUAL. Zdaniem Podatnika Partnerom Programu nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, gdyż podatek od towarów i usług winien zostać uznany za koszt kwalifikowany z uwagi na fakt wykonywania przez ww. podmioty czynności nie podlegających opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony powyżej stan faktyczny, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie zważył, co następuje:
Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wzmiankowanej na wstępie - zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z art. 86 ust. 1 ww. ustawy wynika, podstawowe ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego, a mianowicie że prawo to przysługuje wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, przez które należy rozumieć te czynności, które zostały faktycznie opodatkowane. Natomiast w myśl Zasady 7 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10.03.2004 r. (Dz. U. UE L nr 193, poz. 39 z 29.07.2000 r., ze zm.) ustanawiającego szczegółowe zasady wprowadzenia rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w sprawie kwalifikowania wydatków związanych z projektami współfinansowanymi z Funduszy Strukturalnych podatek od towarów i usług nie jest kosztem kwalifikowanym. W drodze wyjątku podatek od towarów i usług może stanowić koszt kwalifikowany tylko wówczas, gdy jest poniesiony przez podmiot realizujący projekt. Sytuacja taka ma miejsce gdy podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu. Istnienie tych praw bada się na gruncie prawa krajowego, tj. ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm). Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż celem działalności Partnerów Programu jest realizacja przedsięwzięć zmierzających do stworzenia nowych miejsc pracy oraz zwalczania wszelkich form dyskryminacji związanej z realizacją powyższego zadania. Koszt realizacji ww. działań jest refundowany ze środków Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Równocześnie należy zauważyć, iż w sytuacji dokonywania zakupów (ponoszenia wydatków) na potrzeby realizacji programu EQUAL, Partnerom Programu nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, gdyż zakupy te nie wiążą się z czynnościami opodatkowanymi. A zatem podatek od towarów i usług może zostać uznany za koszt kwalifikowany. Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny oraz unormowania prawne mające zastosowanie w niniejszej sprawie należy stwierdzić, iż podatek od towarów i usług winien zostać uznany za koszt kwalifikowany jeżeli z natury przedsięwzięć finansowanych ze środków Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL wynika, iż nie generują one opodatkowanych przychodów. Równocześnie należy podnieść, iż kwalifikowalność tego kosztu może przedstawiać się odmiennie w poszczególnych etapach wdrażania ww. Programu. W związku z powyższym, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdził, jak w rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku przez Podatnika, tj. 13.06.2005 r. i traci swoją ważność z dniem zmiany przepisów. Interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 § 1 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, ul. Geodetów 1. Zażalenie należy zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej wnieść w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia za pośrednictwem organu, który je wydał. Zażalenie winno zawierać zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj