Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/122/81/2005/AN
z 23 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/122/81/2005/AN
Data
2005.06.23



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dokumentacja
eksport (wywóz)
stawki podatku


Pytanie podatnika
1. Zasadniczą kwestią dla Spółki AAA jest rozstrzygnięcie, jaka dokumentacja związana z procedurą wywozu jest wystarczająca dla potrzeb właściwego potwierdzenia faktu oraz momentu dokonania eksportu towarów na gruncie przepisów o VAT. 2. Czy w przypadku braku karty 3 SAD (zarówno oryginału jak i kopii) istnieje możliwość dokumentowania faktu dokonania eksportu w sposób wynikający z przepisów Prawo Celne i Ordynacja Podatkowa.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U.z 2005r Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24 marca 2005r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów art.41 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r Nr 54, poz.535 ze zm.)

NACZELNIK TRZECIEGO MAZOWIECKIEGO URZĘDU SKARBOWEGO W RADOMIU stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe w części dotyczącej potwierdzenia wywozu jedynie w formie oświadczenia urzędu celnego, w pozostałej części jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

- Stan faktyczny podany we wniosku:

AAA. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej z wykorzystaniem transportu drogowego. Towary obejmowane są procedurą wywozu w urzędzie celnym (w Pruszkowie, Oddział Celny w Płocku) i transportowane do portów morskich w Gdyni oraz w Rotterdamie, gdzie następuje przeładunek na statki morskie.Wywozy te mogą być realizowane zarówno z wykorzystaniem procedury tranzytu na karnecie TIR, jak i w procedurze "zwykłego" wywozu."W związku z powyższym po stronie Spółki istnieją wątpliwości odnośnie podstaw do zastosowania stawki 0 % VAT do wywozów towarów, dla których Basell Orlen nie posiada karty 3 SAD, potwierdzającej dokonany w przeszłości wywóz towarów.Zgodnie z przepisem art. 5 ust, 1 pkt,2 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. Nr 54 poz. 535 ), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów. Przez eksport towarów, stosownie do postanowień przepisu art. 2 pkt,8 ww. ustawy, rozumie się potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w przepisie art. 7 ust, 1 pkt.1-4 ustawy o VAT, jeżeli wywóz dokonywany jest przez:
1. dostawcę lub w jego imieniu (eksport bezpośredni) lub
2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub w jego imieniu (eksport pośredni).Obowiązek podatkowy w eksporcie towarów powstaje w momencie potwierdzenia przez urząd celny wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty (art.19 ust.6 ustawy VAT). Stawka VAT dla eksportu wynosi 0 proc. Warunkiem jest jednak, by podatnik, zanim złoży deklarację za dany miesiąc, miał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty.Nowy stan prawny został odzwierciedlony w art. 2 pkt.8 nowej ustawy o VAT, zgodnie, z którym eksportem jest wywóz towarów z terytorium kraju poza granicę Wspólnoty potwierdzony przez urząd celny wyjścia. Należy podkreślić, że urząd celny wyjścia to niekoniecznie urząd graniczny.Urzędy celne stosują różne podejście przy potwierdzaniu dokumentów celnych w przypadku wywozu towarów poza obszar celny Unii Europejskiej. Zdarza się, iż eksporterzy otrzymują potwierdzenie wywozu wydane przez wewnętrzny urząd celny, graniczny urząd celny lub przez oba urzędy celne.W związku z tym powstaje pytanie, który urząd celny jest uprawniony do potwierdzenia wywozu towarów z punktu widzenia przepisów o podatku od towarów i usług (VAT).Według brzmienia artykułu 2 ust.8 za eksport towarów uważa się: "potwierdzony przez urząd wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty ( )".Przepisy o podatku VAT nie podają definicji "urzędu wyjścia" w związku z czym należy sięgnąć do przepisów celnych, a w szczególności do rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 ustanawiającego przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny ( tzw. Rozporządzenie Wykonawcze do Kodeksu Celnego ).Artykuły ww. Rozporządzenia Wykonawczego, opisują cztery różne możliwości związane z wywozem towarów, w odniesieniu do których "urzędem wyjścia" (ang. customs office of exit ) właściwym do potwierdzenia fizycznego wywozu towarów poza obszar Wspólnoty jest, raz graniczny urząd celny, a raz wewnętrzny urząd celny. Wybór każdej z tych alternatyw jest ściśle uzależniony od spełnienia określonych warunków, dotyczących:-rodzaju wywożonych towarów,-sposobu ich wywozu,-uczestników pośredniczących w wywozie, których rolą jest zapewnienie przemieszczenie towarów poza obszar celny Wspólnoty lub też,-zastosowanych procedur celnych.-treść pytania:
1. Zasadniczą kwestią dla Spółki AAAA jest rozstrzygnięcie, jaka dokumentacja związana z procedurą wywozu jest wystarczająca dla potrzeb właściwego potwierdzenia faktu oraz momentu dokonania eksportu towarów na gruncie przepisów o VAT.
2. Czy w przypadku braku karty 3 SAD (zarówno oryginału jak i kopii) istnieje możliwość dokumentowania faktu dokonania eksportu w sposób wynikający z przepisów Prawo Celne i Ordynacja Podatkowa.


- Stanowisko wnioskodawcy wobec powyższego stanu faktycznego:

Co do zasady, potwierdzenie wywozu towarów poza granice Wspólnoty, dla potrzeb podatku VAT powinno być dokonywane na karcie 3 SAD przez urząd celny zgodnie z zasadami zawartymi w przepisach celnych.W takim przypadku urzędem celnym wyjścia dokonującym potwierdzenia wywozu towaru, niezbędnego dla zastosowania stawki podatku od towarów i usług 0 proc. jest urząd celny, przez który towary będące przedmiotem eksportu są faktycznie wywożone poza obszar Wspólnoty.Jak była mowa na wstępie pisma Spółka dokonuje wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej z wykorzystaniem transportu drogowego. Wywozy te realizowane są z wykorzystaniem procedury tranzytu jak i w procedurze "zwykłego" wywozu.
AAA wyraża pogląd, że w przypadku wywozu towarów w transporcie drogowym z zastosowaniem procedury tranzytu, właściwym urzędem, który potwierdzi wywóz będzie urząd celny wewnętrzny, w którym rozpoczynana jest procedura tranzytu.Oznacza to, że w przypadku, gdy zgłoszenie celne do procedury wywozu w transporcie drogowym z zastosowaniem procedury tranzytu składane jest w Urzędzie Celnym w Pruszkowie Oddział Celny w Płocku, czyli urzędzie celnym wewnętrznym, a towar wyjeżdża poza Wspólnotę, kartę 3 SAD poświadcza pieczęcią "WYWÓZ", urząd celny wewnętrzny (a nie na granicy Wspólnoty).
AAAA wyraża pogląd, iż jeśli otworzy przy wywozie towarów procedurę tranzytu, otrzyma już przy odprawie w wewnętrznym (polskim) urzędzie celnym potwierdzenie eksportu dla celów VAT. W ocenie Spółki umożliwia to deklarowanie stawki VAT 0 proc. w eksporcie towarów już w momencie dokonania zgłoszenia celnego.W związku z powyższym Spółka stwierdza, iż w przypadku wywozu w procedurze tranzytu nie musi występować do urzędu celnego wyjścia o dodatkowe potwierdzenie dat wystąpienia towarów poza terytorium Wspólnoty.W celu uniknięcia potencjalnych zastrzeżeń ze strony organów skarbowych Spółka AAA wnosi o pisemne potwierdzenie przez Urząd Skarbowy wyżej przedstawionego stanowiska.Spółka AAA informuje, że także towary zgłaszane są do procedury wywozu w transporcie drogowym bez zastosowania procedury tranzytu (brak karnetu TIR). Towary zgłaszane są do procedury wywozu w transporcie drogowym w polskim urzędzie celnym wewnętrznym (Płock, Pruszków).Towary transportowane są transportem drogowym do Rotterdamu lub Gdyni gdzie w portach przeładowywane są na statek w celu ich wywozu poza terytorium Wspólnoty.
Spółka AAAA informuje, że mają miejsce sytuacje, w których Spółka nie posiada karty 3 SAD potwierdzającej dokonany już w przeszłości wywóz towarów.W związku z powyższym, po stronie Spółki istnieją wątpliwości odnośnie podstaw do zastosowania stawki 0 % VAT w odniesieniu do wywozu towarów, dla których AAA nie posiada dokumentów celnych potwierdzających zgłoszenie do procedury wywozu.W przypadku wywozu towarów transportem drogowym bez zastosowania tranzytu właściwymi urzędami, które są w stanie potwierdzić daty faktycznego wywozu poza Unię będą urzędy celne właściwe dla portów morskich w Rotterdamie i Gdyni.W sytuacji braku karty 3 SAD w celu uzyskania potwierdzenia eksportu dla potrzeb zastosowania 0% VAT Spółka podjęła następujące działania:BOP występuje do urzędu celnego, w którym było składane zgłoszenie do procedury wywozu o wydanie kopii karty SAD potwierdzonej za zgodność z oryginałem.
Jednocześnie Spółka uzyskuje potwierdzenie przez graniczny urząd celny rzeczywistego momentu przekroczenia granicy Unii przez towary. Otrzymana kopia karty SAD zawiera powyższe dane.W ocenie Spółki dokument ten stanowi wystarczające potwierdzenie eksportu dla potrzeb stosowania 0% VAT.Jednak z uwagi na nietypowy zakres dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza Unię w celu zabezpieczenia przed ewentualnym negowaniem przez władze skarbowe prawa do stosowania 0 % stawki VAT w eksporcie towarów Spółka uprzejmie prosi o potwierdzenie przyjętego przez AAA rozwiązania.
Kluczową kwestią dla Spółki AAAA jest rozstrzygnięcie, czy w przypadku braku karty 3 SAD (zarówno oryginału jak i kopii) istnieje możliwość dokumentowania faktu dokonania eksportu w sposób wynikający z przepisów Prawo Celne i Ordynacja Podatkowa.Z uwagi na fakt nieokreślenia przez przepisy ustawy z dnia 11.03.2004r o podatku od towarów i usług formy dokumentu potwierdzającego dokonanie eksportu nie wyklucza zdaniem Spółki AAA możliwość dokumentowania faktu dokonania eksportu w formie zaświadczenia. Spółka AAA uważa, iż ma prawo wystąpić do organów celnych (w tym m.in. urzędu celnego, w którym nastąpiło zgłoszenie towaru do procedury wywozu Urząd Celny w Pruszkowie Oddział Celny w Płocku) o wydanie zaświadczenia stwierdzającego fakt opuszczenia terytorium WE przez eksportowany towar. Należy, bowiem zauważyć, iż stosownie do przepisu art.73 ustawy Prawo Celne do wydawania zaświadczeń stosuje się odpowiednio przepisy działu VIII a ustawy Ordynacja Podatkowa. W myśl uregulowań zawartych w przepisach art.194 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa dokumenty urzędowe sporządzone w formie określonej przepisami prawa przez powołane do tego organy władzy publicznej stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.Reasumując zaświadczenie wydane przez urząd celny, (wewnętrzny-polski) potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, Spółka AAA uznaje, iż spełnia warunki określone wart. 41 ust 6 i 7 ustawy podatku od towarów i usług, i daje podstawę do zastosowania stawki 0 % z tytułu sprzedaży eksportowej towarów w przypadku braku karty 3 SAD.AAA przedstawiając swój pogląd w przedmiotowej sprawie zwraca się z uprzejma prośbą o udzielenie urzędowej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego związanego ze sposobem dokumentowania dokonania eksportu i stosowania preferencyjnej stawki 0 % VAT.


- Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz dokonywany jest przez:
a) dostawcę lub w jego imieniu, lub
b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub w jego imieniu.Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia "urząd celny wyjścia". W art. 793 ust. 2 Rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady EWG nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny zdefiniowano pojęcie "urząd celny wyprowadzenia", którym jest:
a) w przypadku towarów wywożonych:koleją,pocztą,drogą powietrzną lubdrogą morską,urząd celny właściwy dla miejsca, w którym towary przejmowane są w ramach umowy przewozu w celu transportu do państwa trzeciego przez towarzystwo kolejowe, organy pocztowe, towarzystwo lotnicze bądź przedsiębiorstwo żeglugowe,
b) w przypadku towarów wywożonych rurociągami i w przypadku energii elektrycznej, urząd wyznaczony przez państwo członkowskie, w którym znajduje się siedziba eksportera,
c) w przypadku towarów wywożonych w inny sposób lub w okolicznościach nie objętych lit. a i b, ostatni urząd celny przed opuszczeniem przez towary obszaru celnego Wspólnoty.Urzędem celnym wyjścia może być zarówno urząd graniczny, jak i wewnętrzny urząd celny. Zależy to od procedury, jaką objęty jest towar. Potwierdzenia eksportu na potrzeby VAT na karcie 3. dokumentu SAD pieczęcią z czerwonym napisem "EXPORT" powinien dokonać: urząd celny właściwy dla miejsca, w którym towary przejmowane są w ramach jednej umowy przewozu (najczęściej wewnętrzny urząd nadawczy) - w przypadku gdy wysyłka towarów poza granice Wspólnoty następuje koleją, drogą pocztową, lotniczą lub morską,ostatni urząd celny przed opuszczeniem przez towary obszaru celnego Wspólnoty (najczęściej graniczny urząd celny) przy transporcie drogowym, przy nie stosowaniu procedury tranzytu,jeżeli towar zgłoszony jest do procedury tranzytu, urząd celny, w którym nastąpiło zgłoszenie towaru do tej procedury (najczęściej wewnętrzny urząd celny właściwy dla siedziby eksportera),urząd celny, w którym towar został zgłoszony do procedury wywozu w przypadku towarów akcyzowych wywożonych poza terytorium Wspólnoty w procedurze zawieszenia akcyzy przy zastosowaniu administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Jeżeli zatem polski podmiot zgłosi towar do procedury tranzytu w polskim wewnętrznym urzędzie celnym - będzie to dla danej dostawy urząd celny wyjścia i potwierdzenie z tego urzędu będzie wystarczające dla uznania, że mamy do czynienia z eksportem towarów.
W ustawie o VAT nie określono również formy potwierdzenia dokonania eksportu, ale musi ono być zgodne z postanowieniami VI Dyrektywy, która w tym zakresie stanowi, że dowodem wywozu jest faktura lub inny zastępujący ją dokument, potwierdzony przez urząd celny, przez który towary zostały wywiezione ze Wspólnoty - art. 152(2) Dyrektywy. Posiadanie odpowiednich dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty jest konieczne do zastosowania preferencyjnej stawki VAT w wysokości 0%, o czym przesądza art. 41 ust. 6 ustawy. Jeżeli zgłoszenie wywozowe sporządzane jest na podstawie jednolitego dokumentu administracyjnego (SAD), to należy wykorzystać egzemplarze 1, 2, i 3 tego dokumentu. Urząd celny, w którym złożone zostało zgłoszenie wywozowe (urząd celny wywozu), opatruje pieczęcią pole A i, w zależności od przypadku, wypełnia pole D. W przypadku udzielenia zwolnienia towarów zachowuje egzemplarz 1 (SAD), przesyła egzemplarz 2 (SAD) do urzędu statystycznego państwa członkowskiego urzędu celnego wywozu i zwraca egzemplarz 3 (SAD) osobie zainteresowanej, co wynika z art. 792 Rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady EWG nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny.W świetle powyższych regulacji celnych oraz art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, w którym mowa jest o potwierdzeniu przez urząd celny wyjścia wywozu towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty - skoro przepisy celne określają tryb wydawania przez urzędy celne tego rodzaju potwierdzeń, który jest dla nich obowiązkowy, nie można zgodzić się z twierdzeniem, że wystarczającym w tym zakresie jest dowolny dokument, z którego wynikałoby, że towar jest poza granicą Unii. Musi to być zatem potwierdzenie wywozu pochodzące z urzędu celnego, uznanego za urząd celny wyjścia, spełniające wymogi nałożone przepisami powyższego rozporządzenia. W tym zakresie wymaganym powinien być dokument w postaci egzemplarza 3 (SAD), ze stosownym potwierdzeniem na jego odwrocie, co do faktu fizycznego wywozu towaru ze Wspólnoty - opatrzony pieczęcią z nazwa urzędu oraz datą.
Ponadto Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu informuje, iż w związku z wejściem w życie z dniem 1 czerwca 2005r ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r o zmianie ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 90, poz.756) przepisy art. 2 i art. 41 uległy zmianie.

Pouczenie1.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione, za pośrednictwem organu wydającego postanowienie, w terminie 7-iu dni, licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).4.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt l lit. a ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 z późniejszymi zmianami) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj