Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP1/423-3/05/56655
Data
2005.08.16
Autor
Małopolski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dotacja przedmiotowa
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy świadczenia otrzymywane przez absolwentów z tytułu odbywania stażów absolwenckich w firmach z rejonu Małopolski w ramach projektu "Transfer innowacji poprzez staże w przedsiębiorstwach - projekt staży innowacyjnych" realizownego w ramach Działania 2.6 Zintegrownego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego zwolnione są od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
POSTANOWIENIE Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku bez znaku z dnia 21.04.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 22.04.2005 r.), uzupełnionego pod względem wymogów formalnych (pełnomocnictwo, opłata skarbowa) w dniu 23.05.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe. Uzasadnienie W złożonym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny. Wnioskodawca (Uczelnia) realizuje projekt „Transfer innowacji poprzez staże w przedsiębiorstwach - projekt staży innowacyjnych” w ramach Działania 2.6 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Projekt finansowany jest w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego i w 25% ze środków publicznych. Projekt umożliwia organizację staży absolwenckich w firmach z rejonu Małopolski. Beneficjentami projektu są studenci V roku i absolwenci Uczelni, którzy ukończyli studia w 2003, 2004 lub 2005 r., niezarejestrowani jako bezrobotni. Zgodnie z założeniami projektu staż stanowi przedłużenie procesu edukacji (nie jest traktowany jako okres zatrudnienia) i realizowany jest na podstawie umowy, w której stronami są Uczelnia, stażysta i firma przyjmująca stażystę. Świadczenia z tytułu odbywania stażu obejmują koszty dojazdu do pracy stażystów, koszty ubezpieczenia NNW, koszty leczenia w wyniku NNW, koszty opieki medycznej oraz koszt dodatku stażowego. Zdaniem Wnioskodawcy ww. świadczenia zwolnione są od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 par. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mimo, że środki na ten cel pochodzą w 75% z funduszy strukturalnych. Jak wynika z załączonej do wniosku umowy o realizacji stażu w ramach projektu „Transfer innowacji poprzez staże w przedsiębiorstwach - projekt staży innowacyjnych” ZPORP, Działanie 2.6. „Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy” koszty stażu pokrywane są przez promotora (Uczelnię) ze środków uzyskanych na realizację ww. projektu na podstawie umowy o dofinansowanie projektu, która reguluje wysokość kosztów związanych z uczestniczeniem w stażach: - koszty podróży (dojazdu do pracy), koszt dodatku stażowego - koszty wypłacane stażyście oraz koszty ubezpieczenia. Wynagrodzenie stażysty zostało skalkulowane na podstawie stawek podanych przez organizację przyjmującą na etapie przygotowania projektu. Wysokość stawki odpowiada stawce pracownika w organizacji przyjmującej na tym samym lub podobnym stanowisku. Odpowiadając na powyższe zapytanie stwierdza się, co następuje. Przedmiotowa umowa realizowana jest w oparciu o rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25.08.2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 r. (Dz. U. Nr 200, poz. 2051), będące aktem wykonawczym do ustawy z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.). Jak wynika z ww. rozporządzenia celem Działania 2.6 „Regionalne Strategie innowacyjne i transfer wiedzy” jest jest podniesienie potencjału regionów w sferze innowacji, poprzez wzmocnienie współpracy pomiędzy sektorem badawczo - rozwojowym a gospodarką, co prowadzi do podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstw działających na regionalnym i lokalnym rynku. Jednym z rodzajów kwalifikujących się projektów są staże, dla absolwentów szkół wyższych nie zarejestrowanych jako bezrobotni i pracowników sektora badawczo - rozwojowego, służące transferowi wiedzy i innowacji pomiędzy sektorem badawczo - rozwojowym a przedsiębiorstwami dla obopólnych korzyści. Projekty obejmują organizowanie staży i rozpowszechnianie informacji o możliwościach ich uzyskania. Wśród beneficjentów ostatecznych Działania 2.6 wymieniono w powyższym rozporządzeniu m. in. absolwentów szkół wyższych nie zarejestrowanych jako bezrobotni, którzy biorą udział w stażach w przedsiębiorstwie. Wskazany we wniosku Europejski Fundusz Społeczny to jeden z funduszy strukturalnych, t. j. zasobów finansowych Unii Europejskiej umożliwiający pomoc w restrukturyzacji i modernizacji gospodarki krajów członkowskich drogą interwencji w kluczowych sektorach i regionach (załącznik do ww. rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25.08.2004 r.). Jak wynika z ww. rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25.08.2004 r. udział środków UE w wydatkach kwalifikowanych na poziomie działania wynosi 75%, a udział krajowych środków publicznych – 25%. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z 26.11.1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm) środki z funduszy strukturalnych są środkami publicznymi, ich rozliczanie zgodnie z art. 30 a ustawy o finansach publicznych jest analogiczne jak dla dotacji z budżetu państwa. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zwolniono od podatku świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. Zdaniem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego wymienione we wniosku świadczenia nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa wyżej. Objęte zwolnieniem na podstawie ww. przepisu są świadczenia pomocy materialnej przy równoczesnym spełnieniu następujących warunków: - dotyczą uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, - środki pochodzą z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni, - świadczenia przyznane są na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. W ocenie Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego świadczenia, o których mowa we wniosku, nie spełniają żadnego z ww. warunków, a w szczególności nie są przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego stwierdza ponadto, że zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych wskazanych we wniosku świadczeń rozpatrywane być winno w kontekście zwolnień z podatku określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosowanym na podstawie art. 14 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 222, poz. 2201 ze zm.) oraz w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, zgodnie z którym, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Mając na uwadze treść złożonego wniosku postanowiono jak w sentencji. Niniejsza interpretacja: - dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących; - interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej. Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie ul. Wadowicka 10 za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia, stosownie do art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu oraz określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia, stosownie do art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie podlega opłacie skarbowej uiszczanej w postaci znaków opłaty skarbowej, która wynosi 5 zł od podania (50 gr za każdy załącznik).
|