Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I USB III/436/70/2005/BR
z 24 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USB III/436/70/2005/BR
Data
2005.10.24



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dotacja celowa
odliczenie podatku od towarów i usług
refundacja
zakup


Pytanie podatnika
Czy przysługuje prawo obniżenia podatku należnego VAT o podatek naliczony od zakupów towarów nabytych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej?


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty działając na podstawie przepisów:

  • art. 14 a § 1 i § 4 oraz art. 217 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 86 ust. 1, ust. 2, ust. 10, ust. 11, ust. 13, art. 88 ust. 1 pkt 2, ust. 3 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r.o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.),
  • uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17.07.2005r. (uzupełnionym pismami z dnia 1,2 8 września 2005 r.) w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów finansowanych z bezzwrotnych środków przyznanych w ramach Programu Phare SSG 2002 " Bezpieczeństwo i Higiena Pracy w Sektorze MSP".

W dniu 22. 07.2005 r. został złożony wniosek z dnia 17.07.2005 r. uzupełniony pismami z dnia: 01.09.2005 r., 02.09.2005 r., 08.09.2005 r. w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:

Firma X podpisała w dniu 21.12.2004 r. umowę z jednostką kontraktującą - Fundacją Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Na podstawie zawartej umowy stała się Beneficjentem Programu Phare SSG 2002 "Bezpieczeństwo i Higiena Pracy w Sektorze MSP".W ramach zawartej umowy przyznane zostały bezzwrotne środki finansowe na realizację opracowanego przez Firmę X projektu Plan Rozwoju Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (wrzesień 2004) dotyczącego zakupu specjalistycznego wyposażenia umożliwiającego poprawienie bezpieczeństwa i higieny pracy w Przedsiębiorstwie. Firma wykonuje działalność usługowo - handlową w zakresie instalacji elektrycznych, sygnalizacyjnych i teletechnicznych.

We wniosku wskazano, że prace związane z tego typu działalnością często wykonywane są w technice kompleksowych prac budowlanych. Usługi instalacyjno - montażowe w warunkach placu budowy niosą za sobą duże zagrożenie wypadkami przy pracy, a minimalizacja tego ryzyka i poprawa jakości świadczonych usług jest związana ze stosowaniem odpowiedniego sprzętu.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że kwota dotacji została naliczona od kwoty netto rozliczanych działań w I etapie realizacji projektu (urządzenia i środki ochrony osobistej). Rozliczenie dotacji przewidziano na sierpień 2005 r.

Firma X wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego Podatnik sformułował zapytanie czy ma prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu towarów. Zdaniem Strony przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów w związku z realizacją projektu.

Stanowisko tutejszego Organu:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona otrzymała na podstawie umowy podpisanej w dniu 21.12.2004 r. z jednostką kontraktującą - Fundacją Małych i Średnich Przedsiębiorstw bezzwrotne środki finansowe objęte Programem PHARE SGG 2002 Bezpieczeństwo i Higiena Pracy w Sektorze MSP na zakup urządzeń i środków ochronnych. Jednocześnie koszty kwalifikowane w ww. programie są rozliczane w wartości netto.Przy czym Podatnik wskazuje, że wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz zaprezentowanego we wniosku stanowiska Podatnika tutejszy Organ stwierdza:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:
  1. suma kwot podatku naliczonego określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
    a) z tytułu nabycia towarów i usług,
    b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    c) od komitenta z tytułu dostawy towarów będących przedmiotem umowy komisu - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
  2. w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;
  3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  4. kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (art. 86 ust. 2).

Prawo ustanowione powyższymi przepisami nie jest bezwarunkowe.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy:

- wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów (art. 88 ust. 3 pkt 1),- wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczonych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku (art. 88 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy).

W świetle powołanych przepisów Podatnikowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zakup urządzeń i wyposażenia w części finansowanej z bezzwrotnych środków przyznanych na realizację projektu według założeń programowych PHARE na zasadach ogólnych, jeżeli zakup przedmiotowych urządzeń i wyposażenia refundowany z programu PHARE będzie stanowił wydatek:

  • związany z nabyciem towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów,
  • związany z nabyciem towarów i usług zaliczonych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji zgodnie z przepisami o podatku dochodowym gdy nie dokonywanie odpisów z tytułu zużycia środków trwałych pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.
  • związany z nabyciem towarów i usług nie zaliczanych do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, które w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Ponadto tutejszy Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował sie do tej interpretacji organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj