Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zawierciu
PDFN II/415/35/JGN/05
z 8 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDFN II/415/35/JGN/05
Data
2005.12.08



Autor
Urząd Skarbowy w Zawierciu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
akcja
internet
koszty uzyskania przychodów
papier wartościowy


Pytanie podatnika
Czy można odliczyć jako wydatek w ramach ulgi internetowej:2. Zakupu modemu internetowego- przy korzystaniu z dostępu do internetu przez sieć telefonii komórkowej ?Karta GPRS Sony Ercson GC79 PROMO?,3. Aktywacji karty Plus GSM dla korzystania z dostępu do internetu przez tę sieć ,II. Czy można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu w związku z odpłatnym zbyciem papierów wartościowych : 2. Jednorazowej opłaty za wystawienie zaświadczenia o zablokowaniu akcji na czas walnego zgromadzenia akcjonariuszy,3. Opłaty za dostęp do bieżących notowań kursów akcji poprzez internet,4. Opłaty za dostęp do internetu, tzn. zaliczenia w koszty uzyskania przychodu przy odpłatnym zbyciu papierów wartościowych w zeznaniu PIT-38 abonamentu za użytkowanie sieci internet, jeżeli faktura za abonament nie będzie wykazana w odliczeniach od dochodu w innym zeznaniu.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zawierciu działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stwierdza, że:

Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 07.09.2005 r. (data wpływu do organu podatkowego 08.09.2005 r.) i uzupełnione pismem z dnia 16.11.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie:

I. Odliczenia w ramach ulgi internetowej:

Zakupu modemu internetowego- przy korzystaniu z dostępu do internetu przez sieć telefonii komórkowej ?Karta GPRS Sony Ercson GC79 PROMO?,

3. Aktywacji karty Plus GSM dla korzystania z dostępu do internetu przez tę sieć,

II. Zaliczenia w koszty uzyskania przychodu w związku z odpłatnym zbyciem papierów wartościowych:

2. Jednorazowej opłaty za wystawienie zaświadczenia o zablokowaniu akcji na czas walnego zgromadzenia akcjonariuszy,

3. Opłaty za dostęp do bieżących notowań kursów akcji poprzez internet,

4. Opłaty za dostęp do internetu, tzn. zaliczenia w koszty uzyskania przychodu przy odpłatnym zbyciu papierów wartościowych w zeznaniu PIT-38 abonamentu za użytkowanie sieci internet, jeżeli faktura za abonament nie będzie wykazana w odliczeniach od dochodu w innym zeznaniu,jest nieprawidłowe.

W dniu 08.09.2005 r. wystąpił Pan do tutejszego organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

W złożonym zapytaniu, w części zwrócił się Pan o udzielenie informacji na temat odliczenia kosztów uzyskania przychodu w poniższych przypadkach:

I. Co można zaliczyć w koszty uzyskania dostępu do internetu:

2. Zakup modemu internetowego - przy korzystaniu z dostępu przez sieć telefonii komórkowej ?Karta GPRS Sony Ercson GC79 PROMO??

3. Aktywacja karty Plus GSM dla korzystania z dostępu do internetu przez tę sieć?

II. Co można zaliczyć w koszty uzyskania dochodu, przy inwestycjach giełdowych:

2. Jednorazowe opłaty za wystawienie zaświadczenia o zablokowaniu akcji na czas walnego zgromadzenia akcjonariuszy (w tym przypadku 25 zł od 1 zaświadczenia ),

3. Opłata za dostęp do bieżących notowań kursów akcji poprzez internet?

4. Opłata za dostęp do internetu?

W złożonym w dniu 08.09.2005 r. piśmie przedstawił Pan stanowisko, że wszystkie wyżej wymienione opłaty można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu, przy corocznym rozliczeniu podatkowym.

Ponadto oświadczył Pan, że nie toczy się wobec Pana postępowanie podatkowe ani kontrola podatkowa.

Pismem z dnia 15.11.2005 r. znak PDII/....../2005 (potwierdzenie odbioru 16.11.2005 r.) tutejszy organ podatkowy wezwał Pana do uzupełnienia złożonego wniosku o:

- oświadczenie, że w sprawie objętej interpretacją nie toczy postępowanie przed sądem administracyjnym;

- wyczerpujące i precyzyjne przedstawienie stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

Pismem z dnia 16.11.2005 r. uzupełnił Pan złożony wniosek o wyjaśnienie, że:

Pytanie I. Dotyczy odliczenia wydatków w ramach ulgi internetowej i podpunkt:

2. Zakup modemu dotyczy instalacji internetu.

3. Aktywacja karty stanowi odrębną pozycję na fakturze za uruchomienie internetu.

Uzupełnił Pan swoje stanowisko o stwierdzenie, że wyżej wymienione wydatki podlegają odliczeniom w ramach ulgi internetowej.

Pytanie II. Dotyczy rodzaju wydatków zaliczanych w koszty uzyskania przychodu w związku z odpłatnym zbyciem papierów wartościowych i podpunkt:

2. Opłaty za wydanie zaświadczenia dotyczą kosztu udziału w walnych zgromadzeniach akcjonariuszy poszczególnych spółek. Aby uczestniczyć w zgromadzeniu należy zablokować akcje na koncie i zaświadczenie o tym przesłać władzom spółki. Koszt takiego zaświadczenia w biurze maklerskim wynosi 25 zł jednorazowo.

3. Są to opłaty ponoszone na rzecz biura maklerskiego za udostępnienie notowań kursów akcji na bieżąco. Wysokość opłaty uzależniona jest od opcji jaką inwestor wybierze na dany miesiąc.

4. Dotyczy opłaty za dostęp do internetu w ramach ulgi internetowej (w roku 2005 - 760 zł) tzn. zaliczenia w koszty uzyskania przychodu przy odpłatnym zbyciu papierów wartościowych w zeznaniu PIT-38 abonamentu za użytkowanie sieci internet jeżeli faktura za abonament nie będzie wykazana w odliczeniach od dochodu w innym zeznaniu.

Ponadto w złożonym piśmie uzupełnił Pan złożone oświadczenie, że w sprawie objętej interpretacją nie toczy się postępowanie przed sądem administracyjnym.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Odnośnie pytań zawartych w punkcie I. dotyczących odliczenia wydatków w ramach ulgi internetowej, zawartych w podpunkcie 2 i 3 tutejszy organ podatkowy stwierdza:

Stosownie do postanowień art. 26 ust.1 pkt 6a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2005 r., podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30 oraz art. 30a-30c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu wydatków ponoszonych przez podatnika z tytułu użytkowania sieci internet w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł Ulga przeznaczona jest dla osób fizycznych, które od 1 stycznia 2005 r. poniosą wydatki z tytułu użytkowania sieci internet w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania tej osoby.

Powyższe oznacza, że odliczeniu podlegają wyłącznie wydatki związane z użytkowaniem sieci internet.

W ustawie nie ma mowy o odliczeniach związanych z założeniem, instalacją, uruchomieniem, rozbudową, modernizacją czy serwisem i obsługą techniczną sieci internet.

Mając na uwadze wyżej powołane przepisy stanowisko podatnika, iż wymienione wydatki dotyczące:

- zakupu modemu do instalacji - przy korzystaniu z dostępu do internetu przez sieć telefonii komórkowej ?Karta GPRS Sony Ercson GC79 PROMO?, oraz

- aktywacji karty Plus GSM dla uruchomienia dostępu do internetu przez tę sieć, podlegają odliczeniu w ramach ulgi internetowej jest nieprawidłowe.

Odnośnie pytań zawartych w punkcie II. dotyczących rodzaju wydatków zaliczanych w koszty uzyskania przychodu w związku z odpłatnym zbyciem papierów wartościowych, tutejszy organ podatkowy stwierdza:

Zgodnie z generalną zasadą ustalania kosztów uzyskania przychodów, określoną w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszystkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. W świetle powyższego, aby wydatek mógł być uzyskany za koszty uzyskania przychodu muszą zostać spełnione następujące warunki:

- wydatek musi pozostawać w związku przyczynowym z uzyskanym przychodem;

- poniesienie wydatku w celu uzyskania przychodu musi być udokumentowane;

- wydatek nie może być objęty zakresem art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który zawiera katalog wydatków nieuznawanych za koszt uzyskania przychodów.

Biorąc pod uwagę powyższe podatnik celem zaliczenia poniesionego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu powinien wykazać i udokumentować związek poniesionego wydatku z przychodem oraz to, że jego poniesienie miało wpływ na ten przychód. Istotną przesłanką zaliczenia poniesionego przez podatnika wydatku do kosztu uzyskania przychodu jest więc wykazanie związku przyczynowo-skutkowego między wydatkiem, a przychodem.

W przypadku sprzedaży papierów wartościowych koszty można podzielić na dwie grupy:

- bezpośrednio przypisanych do konkretnej transakcji ? np. koszt nabycia odpłatnie zbywanego papieru wartościowego;

- koszty poniesione przez podatnika w roku podatkowym związane np. z obsługą rachunku przez biuro maklerskie, w celu uzyskania przychodu - koszty prowizji kupna i sprzedaży, związanych z założeniem i prowadzeniem rachunku, itp.

W swoim stanowisku dotyczącym pytania zawartego w punkt II podpunkt 2 podaje Pan, iż: w przypadku opłat za wystawienie zaświadczenia o zablokowaniu akcji na czas walnego zgromadzenia, zaświadczenie to jest potrzebne aby uczestniczyć w walnym zgromadzeniu i opłata za wydanie zaświadczenia jest kosztem związanym z udziałem w walnym zgromadzeniu. Mając na uwadze powyższe, poniesione wydatki na opłaty za wydanie zaświadczenia, nie stanowią kosztów uzyskania przychodu w związku z przychodem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych.

W świetle przepisów stanowisko podatnika, iż wymienione wydatki poniesione na opłaty za wystawienie zaświadczenia o zablokowaniu akcji w celu uczestniczenia w walnym zgromadzeniu mogą stanowić podstawę zaliczenia w koszty uzyskania przychodów jest nieprawidłowe.

W swoim stanowisku dotyczącym pytania zawartego w punkt II podpunkt 3 podaje Pan, iż: złożone zapytanie dotyczy możliwości zaliczenia w koszty uzyskania przychodu opłaty za dostęp do bieżących notowań kursów akcji poprzez internet. Biorąc pod uwagę powołane na wstępie przepisy, aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, musi istnieć związek danego wydatku z przychodem. W uzupełnieniu z dnia 16.11.2005 r. wskazał Pan, że są to opłaty ponoszone na rzecz biura maklerskiego za udostępnienie notowań kursów akcji na bieżąco. Wysokość opłaty uzależniona jest od opcji jaką inwestor wybierze w danym miesiącu. W przedstawionym więc stanie faktycznym, poniesione z tego tytułu wydatki, nie stanowią kosztów uzyskania przychodu w związku z przychodem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko podatnika iż opłaty ponoszone na rzecz biura maklerskiego za dostęp do bieżących notowań akcji mogą stanowić podstawę zaliczenia w koszty uzyskania przychodów jest nieprawidłowe.

W swoim stanowisku dotyczącym pytania zawartego w punkt II podpunkt 4 podaje Pan, iż: złożone zapytanie dotyczy zaliczenia w koszty uzyskania przychodu w związku z odpłatnym zbyciem papierów wartościowych opłaty za korzystanie z internetu w ramach ulgi internetowej tzn. zaliczenia w koszty uzyskania przychodu w zeznaniu PIT-38 abonamentu za użytkowanie sieci internet, jeżeli faktura za abonament nie będzie wykazana w odliczeniach od dochodu w innym zeznaniu.

Stosownie do zapisu art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b.

W myśl art. 30b ust. 2 pkt1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodami uzyskanymi z odpłatnego zbycia papierów wartościowych jest:

1) różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14,- osiągnięta w roku podatkowym.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszystkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Jak wspomniano na wstępie, aby dany wydatek mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów musi istnieć potwierdzony związek przyczynowo-skutkowy między poniesionym wydatkiem a uzyskanym przychodem.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o których mowa wyżej nie wymieniają wśród kosztów uzyskania przychodu opłat za użytkowanie sieci internet.

Ponadto w przypadku internetu, który posiada bardzo szerokie zastosowanie i różne możliwości wykorzystania nie jest możliwe potwierdzenie, że abonament za użytkowanie sieci internet dotyczy wyłącznie korzystania z internetu dla potrzeb obrotu papierami wartościowymi.

W odniesieniu do powyższego stanowisko podatnika, iż wymienione wydatki: z tytułu abonamentu za użytkowanie sieci internet mogą stanowić podstawę zaliczenia w koszty uzyskania przychodów jest nieprawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj