Interpretacja Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego
US.PPM/443-71/IK-C/05
z 6 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PPM/443-71/IK-C/05
Data
2005.12.06



Autor
Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego


Słowa kluczowe
decyzja określająca
deklaracja korygująca
dostawa wewnątrzwspólnotowa
korekta podatku
postępowanie kontrolne
postępowanie podatkowe


Pytanie podatnika
Dotyczy skorygowania deklaracji dla podatku od towarów i usług po zakończeniu kontroli podatkowej i postępowania podatkowego.


Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów art. 81b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa w zakresie uprawnienia do skorygowania deklaracji dla podatku od towarów i usług po zakończeniu kontroli podatkowej i postępowania podatkowego w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego,

postanawia

uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

Pismem z dnia... Spółka wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie uprawnienia do skorygowania deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług w świetle przepisów art. 81b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

We wniosku Spółka przywołuje treść artykułu 81b ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2005 r. i prosi o wyjaśnienie, czy będzie podatnikowi przysługiwało prawo do skorygowania deklaracji VAT -7 za okres objęty kontrolą podatkową, po jej zakończeniu, w sytuacjach, w których ustawa o podatku VAT zezwala na dokonywanie korekt.

Zdaniem Spółki ustawa o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) daje prawo do dokonania korekty złożonej wcześniej deklaracji podatkowej.

Jako przykład Spółka podaje przepis art. 42 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Z przepisu art. 42 ust. 13 ww. ustawy wynika, że otrzymanie przez podatnika dowodu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, w terminie późniejszym niż określony w ust. 12 upoważnienia podatnika do dokonania korekty złożonej deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej, w której wykazał dostawę towarów.

Przepis art. 86 ust. 13 stanowi, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach , o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Spółka prosi o odpowiedź, czy w związku z treścią wyżej cytowanego art. 81b Ordynacji podatkowej, w sytuacjach, w których ustawa o podatku VAT zezwala na dokonywanie korekt, będzie przysługiwało Spółce prawo skorygowania deklaracji VAT-7 za okres objęty kontrolą, po zakończeniu kontroli podatkowej i postępowania podatkowego w zakresie, nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Zdaniem Spółki uprawnienia do korygowania deklaracji VAT-7 ulegają zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli, ale przysługują nadal po zakończeniu kontroli podatkowej i postępowania podatkowego w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego. Spółka zaznacza przy tym, iż zakres ten należy rozumieć nie jako ogólny przedmiot kontroli czyli, np. podatek VAT za miesiąc czerwiec, ale konkretnie stwierdzone nieprawidłowości. Spółka uważa, że nawet, jeśli w toku kontroli podatkowej zostaną stwierdzone nieprawidłowości, np. w zakresie podatku naliczonego, to podatnikowi nadal będzie przysługiwało prawo do skorygowania deklaracji w związku z prawem do skorzystania ze stawki 0% przy WDT.

Zdaniem tutejszego organu podatkowego, rozpatrując przedstawione zagadnienie należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 81 i art. 81b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) w brzmieniu nadanym art. 1 pkt 47 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 143, poz. 1199), które weszły w życie z dniem 1 września 2005 r.

W art. 81 dodano § 1, z którego wynika, że jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji zgodnie z art. 81 § 2 następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Zmiana art. 81 Ordynacji podatkowej wprowadza ogólną zasadę dopuszczalności wszelkich korekt deklaracji podatkowych (o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej).

Z kolei przepis art. 81b § 1 pkt 1 stanowi, że uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej – w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą. Zgodnie z przepisem 81b § 1pkt 2 lit. a uprawnienie to przysługuje nadal po zakończeniu kontroli podatkowej. Jednocześnie z dodanego przepisu art. 81b § 3 wynika, że uprawnienia do skorygowania deklaracji po zakończeniu kontroli podatkowej nie stosuje się w zakresie podatku od towarów i usług.

Minister Finansów w interpretacji Nr SP 1/618/8012-110-2024/05/EB z dnia 08.08.2005 r. w sprawie stosowania art. 81b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. Urz. Nr 9, poz. 100 i 101) wyjaśnia, iż dodany przepis art. 81b § 3 Ordynacji podatkowej miał jedynie zachować, już tylko w formie wyjątku dotyczącego podatku od towarów i usług, obecny stan prawny, a więc pozostawić podatnikom prawo złożenia prawnie skutecznej korekty deklaracji VAT, gdy zakończona kontrola podatkowa nie wykazała nieprawidłowości. Korekta deklaracji złożona w tym przypadku będzie prawnie skuteczna. Jedynie w sytuacji gdy kontrola podatkowa wykaże nieprawidłowości, a zebrany w toku kontroli materiał dowodowy będzie przyczynkiem do wszczęcia postępowania podatkowego, korekta deklaracji w zakresie podatku od towarów i usług nie będzie prawnie skuteczna.

Spółka we wniosku o interpretację formułuje własną definicję pojęcia „w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego” użytego w art. 81b § 1 pkt 2 lit b. Uważa, że zakres ten należy rozumieć nie jako ogólny przedmiot kontroli czyli np. podatek VAT za miesiąc czerwiec, ale konkretne stwierdzone nieprawidłowości.

Tutejszy organ podatkowy w tym miejscu pragnie zauważyć, iż z chwilą wszczęcia postępowania podatkowego podatnik traci prawo do korekty deklaracji z uwagi na fakt, że z tą chwilą zakończył się proces samoobliczenia podatku. Składnikiem i formalnym wynikiem procesu samoobliczenia podatku jest składanie w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowych w podatku od towarów i usług za okresy miesięczne. Wszczęcie postępowania podatkowego w celu określenia innej niż deklarowana wysokość zobowiązania podatkowego bądź kwoty zwrotu różnicy podatku od towarów i usług powoduje między innymi definitywne zakończenie procesu samoobliczenia podatku. Dodatkowo należy nadmienić, że jeżeli podatnik składa deklarację podatkową w podatku od towarów i usług odzwierciedlającą podatkowo jego działalność gospodarczą w danym okresie podatkowym, to zgodnie z  brzmieniem art. 99 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, organ podatkowy weryfikuje kwotę zobowiązania podatkowego wynikającą z deklaracji, nie zaś wyłącznie jedną z kwot składających się na ten podatek. Jeżeli organ podatkowy wszczął i przeprowadził – zakończone wydaniem decyzji – postępowanie w trybie 99 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, to konkretny miesiąc podatkowy działalności podatnika zostaje ostatecznie i zgodnie z prawem zweryfikowany i rozliczony.

W świetle powyższego, mając na uwadze obowiązującą w celu jednolitego stosowania art. 81b Ordynacji podatkowej interpretację Ministra Finansów Nr SP1/618/8012-110-2024/05/EB z dnia 08.08.2005 r. i stan faktyczny przedstawiony przez Spółkę, należy stwierdzić, iż korekta deklaracji w zakresie podatku od towarów i usług za okres objęty kontrolą, w wyniku której stwierdzono nieprawidłowości, wszczęto postępowanie podatkowe i wydano decyzję określającą, nie będzie prawnie skuteczna w zakresie objętym tą decyzją.

Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie informuje jednocześnie, że w sprawach zakończonych wydaniem decyzji ostatecznej, strona może zwrócić się do organu podatkowego z wnioskiem o wznowienie postępowania, o ile zachodzi prawdopodobieństwo wystąpienia jednej z przesłanek, wyliczonych w przepisie art. 240 § 1 Ordynacji podatkowej. Katalog przesłanek do wznowienia postępowania sformułowany w art. 240 § 1 Ordynacji podatkowej jest katalogiem zamkniętym (wyczerpującym, enumeratywnym).

Z przepisu art. 240 § 1 pkt 5 wynika, że w sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie, jeżeli wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji nieznane organowi, który wydał decyzję.

Jeżeli zachodzi prawdopodobieństwo, że sytuacje, przytoczone przez Spółkę w ww. wniosku, wyczerpują znamiona przesłanki do wznowienia postępowania wymienionej w wyżej cytowanym przepisie art. 240 § 1 Ordynacji podatkowej, organ wznawia postępowanie na żądanie strony.

W związku z powyższym tutejszy organ podatkowy nie podziela stanowiska Strony.

Wobec powyższego tutejszy organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stosownie do art. 14b § 1 interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy, do czasu zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika Warmińsko - Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Zażalenie powinno spełniać wymogi określone w art. 222 Ordynacji podatkowej.

W przypadku wniesienia zażalenia należy uiścić opłatę skarbową zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt lit a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 z późn. zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj