Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPF/415/103/05/PP
z 13 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPF/415/103/05/PP
Data
2005.12.13



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem


Słowa kluczowe
fundusz inwestycyjny
Narodowe Fundusze Inwestycyjne
programy emerytalne


Pytanie podatnika
Sposób wyliczenia podatku w przypadku zwrotu środków z Indywidualnego Konta Emerytalnego, na które wcześniej przyjęto wypłatę transferową z Pracowniczego Programu Emerytalnego, do którego, pod rządami ustawy z dnia 22 sierpnia 1997r. o pracowniczych programach emerytalnych, przyjęto wypłatę transferową z innego programu emerytalnego. Instytucja prowadząca Indywidualne Konto Emerytalne nie dysponuje bowiem w takiej sytuacji informacją na temat sumy wpłat do tych poprzednich PPE, a informacja taka, zgodnie z art. 30 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest konieczna do wyliczenia podatku?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa /t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./, po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

p o s t a n a w i a

- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego przez stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że fundusze inwestycyjne zarządzane przez Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. są, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych /t.j. Dz. U. z. 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm./ płatnikiem zryczałtowanego 19% podatku dochodowego z tytułu uczestnictwa w funduszach kapitałowych.

Fundusze inwestycyjne zarządzane przez Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. są instytucjami finansowymi prowadzącymi indywidualne konta emerytalne zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004r. o indywidualnych kontach emerytalnych /Dz. U. Nr 116 poz. 1205/.

Zgodnie z ustawą o indywidualnych kontach emerytalnych (art. 35 ust. 1 pkt 3), możliwe jest dokonanie wypłaty transferowej z programu emerytalnego, w przypadkach, o których mowa w przepisach o pracowniczych programach emerytalnych, do instytucji finansowej, z którą oszczędzający zawarł umowę o prowadzenie IKE.

Zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. Nr 116 poz. 1207), możliwe jest dokonanie wypłaty transferowej z programu emerytalnego do innego programu, którego uczestnikiem jest uczestnik programu.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o pracowniczych programach emerytalnych, przed dokonaniem wypłaty transferowej do IKE, zarządzający PPE sporządza informację dotycząca uczestnika programu, który złożył dyspozycję wypłaty transferowej. Informacja taka zawiera m. in. informację na temat wysokości wpłat do pracowniczego Programu Emerytalnego /PPE/ w ciągu każdego roku kalendarzowego, co umożliwia potem w przypadku zwrotu z IKE prawidłowe wyliczenie podatku. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2004r. w sprawie przekazywania informacji dotyczących uczestników pracowniczych programów emerytalnych /Dz. U. Nr 153, poz. 1611/, informację dotyczącą uczestnika pracowniczych programów emerytalnych zarządzający sporządza w formie kwestionariusza, którego wzór stanowi załącznik do tego rozporządzenia.
Wątpliwość Spółki dotyczy sposobu wyliczenia podatku w przypadku zwrotu środków z Indywidualnego Konta Emerytalnego, na które wcześniej przyjęto wypłatę transferową z Pracowniczego Programu Emerytalnego, do którego , pod rządami ustawy z dnia 22 sierpnia 1997r. o pracowniczych programach emerytalnych, przyjęto wypłatę transferową z innego programu emerytalnego. Instytucja prowadząca Indywidualne Konto Emerytalne nie dysponuje bowiem w takiej sytuacji informacją na temat sumy wpłat do tych poprzednich PPE, a informacja taka, zgodnie z art. 30 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest konieczna do wyliczenia podatku.

    Zdaniem Spółki, w opisanej sytuacji są możliwe następujące stanowiska:
    1. Przed 1 czerwca 2004r. zdaniem Spółki dochody z tytułu zwrotu środków z PPE były wolne od podatku, zatem dochody z tytułu zwrotu środków z IKE, na który dokonano wcześniej wypłaty transferowej z PPE, są wolne od podatku w zakresie dochodów osiągniętych w PPE przed 1 czerwca 2004.
    2. Do wyliczenia podatku, zgodnie z art. 30 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako "sumę wpłat" należy traktować sumę następujących pozycji:
  • wpłat dokonanych na bezpośrednio IKE,
  • wpłat dokonanych do PPE, z którego bezpośrednio przyjęto wypłatę transferową (informacja o tych wpłatach została przekazana w punktach 19 i 20 indywidualnego kwestionariusza zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów),
  • wypłaty transferowej przyjętej do tego PPE z ewentualnych poprzednich PPE pod rządami poprzednio obowiązującej ustawy z dnia 22 sierpnia 1997r. o pracowniczych programach emerytalnych (informacja o przyjętych wypłatach transferowych została przekazana w punkcie 24 indywidualnego kwestionariusza).

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 30 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych "dochodem (...) jest różnica między kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne". Przy przyjęciu powyższej interpretacji od kwoty stanowiącej wartość środków zgromadzonych na IKE zostałyby odjęte wpłaty dokonane bezpośrednio na IKE, wpłaty dokonane do PPE, z którego dokonano wypłaty transferowej, oraz ewentualne przyjęte do tego PPE wypłaty transferowe z poprzednich PPE. Spółka stoi na stanowisku, że w praktyce oznaczałoby to, że opodatkowane byłyby dochody osiągnięte na IKE i dochody osiągnięte w PPE, z którego przyjęto wypłatę transferową na IKE, nie zostałyby natomiast opodatkowane dochody osiągnięte w ewentualnych wcześniejszych PPE prowadzonych pod rządami ustawy z dnia 22 sierpnia 1997r. o pracowniczych programach emerytalnych (ponieważ w kwestionariuszu nie ma informacji na temat wpłat do tych PPE).

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu obydwa zaprezentowane przez Spółkę rozwiązania są nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm./, od dochodu oszczędzającego na indywidualnym koncie emerytalnym z tytułu zwrotu w rozumieniu przepisów o IKE, środków zgromadzonych na tym koncie oraz od dochodu uczestnika pracowniczego programu emerytalnego z tytułu zwrotu środków zgromadzonych w ramach programu, w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.
Zgodnie z art. 30 ust. 3a ust. 1 w związku z art. 30a ust. 8 w/w ustawy dochodem z tego tytułu, jest różnica między kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne. Dochodu tego nie pomniejsza się o straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych poniesionych w roku podatkowym oraz w latach poprzednich.

Odnośnie stanowiska 1.

    Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są wyłącznie:pkt 58a dochody z tytułu oszczędzania na indywidualnym koncie emerytalnym, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych, uzyskane w związku z:
  1. gromadzeniem i wypłatą środków przez oszczędzającego,
  2. wypłatą środków dokonaną na rzecz osób uprawnionych do tych środków po śmierci oszczędzającego,
  3. wypłatą transferową
    - z tym że zwolnienie nie ma zastosowania w przypadku, gdy oszczędzający gromadził oszczędności na więcej niż jednym indywidualnym koncie emerytalnym, chyba że przepisy te przewidują taką możliwość.

W przedmiotowej sprawie przychodem oszczędzającego jest zwrot środków zgromadzonych na IKE. Zdarzenie to zdefiniowane zostało w art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20.04.2004r. o indywidualnych kontach emerytalnych /Dz. U. Nr 116, poz. 1205 ze zmianami/. Zwrot środków następuje w razie wypowiedzenia umowy o prowadzenie IKE przez którąkolwiek ze stron, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty lub wypłaty transferowej. Ponadto na równi ze zwrotem, w tym także dla celów podatkowych, traktuje się pozostawienie środków zgromadzonych na IKE na rachunku oszczędzającego, jeżeli umowa o prowadzenie IKE wygasła, a nie zachodzą przesłanki do wypłaty lub wypłaty transferowej.
Biorąc powyższe pod uwagę zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód podatkowy powstaje w roku kalendarzowym, w którym nastąpił zwrot środków z IKE lub postawienie ich do dyspozycji oszczędzającego.

Zatem do opodatkowania dochodu uzyskanego z tego tytułu mają zastosowanie zasady obowiązujące w roku podatkowym, w którym wystąpił przychód. Powołanie się przez Spółkę na interpretację przepisów obowiązujących w innych latach podatkowych nie ma uzasadnienia w analizowanej sprawie, tym bardziej że również w poprzednich latach podatkowych ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidywała zwolnienia od opodatkowania zwrotu środków zgromadzonych w ramach PPE dokonywanych na podstawie przepisów ustawy o PPE z dnia 22.08.1997r.

Odnośnie stanowiska 2.

Prawidłowe ustalenie wysokości dochodu uzyskanego z tytułu oszczędzania na indywidualnym koncie emerytalnym w przypadku zaistnienia zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych zależne jest od:
- wartości środków zgromadzonych na rachunku indywidualnego konta emerytalnego oraz
- od sumy wpłat na indywidualne konto emerytalne ustalonych na dzień dokonania zwrotu.
Wysokości dochodu, o którym mowa wyżej nie pomniejsza się o straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych poniesionych w roku podatkowym oraz w latach poprzednich.
Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podlega dochód (zysk) faktycznie uzyskany z tytułu oszczędzania na IKE.

W ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego w przedstawionym stanie faktycznym zwrot środków z indywidualnego konta emerytalnego, na które wcześniej przyjęto wypłatę transferową z pracowniczego programu emerytalnego powinien zostać opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w całości osiągniętego dochodu tzn. dochodu oszczędzającego osiągniętego na IKE oraz dochodu osiągniętego wcześniej w ramach pracowniczych programów emerytalnych, z których później dokonano wypłat transferowych, które ostatecznie wpłynęły na IKE.

Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu przez pojęcie "wpłat" użyte w art. 30 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy rozumieć sumę wpłat dokonanych przez oszczędzającego, bezpośrednio do IKE oraz do pracowniczych programów emerytalnych.
Natomiast do pojęcia "wpłat" nie można zaliczyć wypłat transferowych dokonywanych uprzednio pomiędzy pracowniczymi programami emerytalnymi (zarówno transferu dokonanego bezpośrednio na IKE jak i transferów z jednego PPE do następnego). Przytoczona przez Spółkę argumentacja wywodząca się z przepisów ustawy o PPE i IKE, a w szczególności ze wzoru kwestionariusza informacyjnego nie może być uwzględniona. Przepisy te, jak również wzór kwestionariusza nie mają charakteru podatkowotwórczego. Brak rubryki, w której zawarto by informację o wpłatach dokonanych przez oszczędzającego do poprzedniego PPE nie może stanowić o zwolnieniu z opodatkowania wypłat transferowych dokonywanych z tego programu emerytalnego.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj