Interpretacja Izby Skarbowej w Krakowie
PP-3/i/4407/65/05
z 1 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-3/i/4407/65/05
Data
2005.08.01



Autor
Izba Skarbowa w Krakowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
materiały reklamowe
nieodpłatne przekazanie rzeczy
próbki
próbki materiałów
reklama


Pytanie podatnika
Czy przekazanie ulotek informacyjnych, jako związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, a także przekazanie artykułów spożywczych na cele reprezentacji i reklamy w celu ich zużycia na terenie zakładu pracy przez klientów i kontrhentów Spółki podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


DECYZJA

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, po rozpoznaniu zażalenia Spółki z dnia 12.05.2005 r. na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie z dnia 04.05.2005 r., nr PP/443-25/1/05 05, w sprawie interpretacji dotyczącej zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)

odmawia zmiany przedmiotowego postanowienia uznając, iż zawarta w nim ocena prawna stanu faktycznego jest prawidłowa.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 25.02.2005 r. (wpływ do Urzędu Skarbowego w dniu 01.03.2005 r.) Spółka zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, zgodnie z przepisem art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej.

Z opisanego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż świadczy usługi montażu instalacji gazowych oraz usługi naprawy samochodów. W czasie oczekiwania klienta na samochód, w czasie szkoleń oraz spotkań z kontrahentami, serwowane są kawa, herbata, ciastka oraz niewielka ilość alkoholu. Spółka ponosi również wydatki na druk ulotek informacyjnych zawierających logo firmy, adresy prowadzenia działalności firmy, numery telefonów oraz zakres świadczonych usług. Ulotki te dostępne są w firmie w biurze obsługi klienta. Zapytanie Spółki dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności przekazania ulotek informacyjnych oraz zużycia ww. artykułów spożywczych.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie, w postanowieniu z dnia 04.05.2005 r., nr PP/443-25/3/05 stwierdził, iż w świetle art. 7 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wszelkie przekazanie bez wynagrodzenia przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa (w szczególności darowizny) na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, jak również przekazanie towarów bez wynagrodzenia w formie prezentów przekraczających małą wartość oraz niemających statusu próbek, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przy czym, przekazaniem towarów bez wynagrodzenia jest w szczególności przeznaczenie nabytych artykułów spożywczych do poczęstunku, np. dla kontrahentów. Tak więc nieodpłatna czynność przekazania towarów na poczęstunki dla kontrahentów, niebędąca przekazaniem prezentów o małej wartości i próbek podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Również jeżeli podatnik przekazuje nieodpłatnie swoim klientom ulotki lub foldery albo towary w ramach reklamy, a zatem przekazuje je na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, przekazanie takie podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów, jeżeli Spółce służyło prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z tymi czynnościami.

Na powyższe postanowienie Spółka wniosła zażalenie, w którym zarzuciła w/w interpretacji naruszenie art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Czynności opisane w tym przepisie podlegają opodatkowaniu wyłącznie w przypadku, gdy nie mają one związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a ponadto opodatkowaniu podlega zużycie towarów jedynie w sytuacji, gdy ich spożytkowanie następuje na cele osób ściśle wymienionych w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy. Natomiast z treści art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, który odnosić się może do czynności przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy, nie wynika, aby w pojęciu "wszelkie inne przekazanie towarów" mieściła się również czynność zużycia towarów.
W świetle powyższego, zdaniem Spółki przekazanie artykułów spożywczych na cele reprezentacji i reklamy w celu ich zużycia na terenie zakładu pracy przez kontrahentów i klientów Spółki nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż przekazanie to wiąże się z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Również przekazanie ulotek informacyjnych jako związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu.

Po rozpoznaniu złożonego zażalenia oraz akt sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie stwierdza:

Ocena prawna kwestii opodatkowania nieodpłatnego przekazania lub zużycia towarów wymaga uwzględnienia postanowień art. 7 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl przepisu art. 7 ust 2 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

    1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
    2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególnościdarowizny
    - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Natomiast ust. 3 tego przepisu stanowi, iż ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszelkie nieodpłatne czynności przekazania towarów, w tym na cele związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa (z wyłączeniem takich, których przedmiotem są próbki towarów oraz prezenty o małej wartości) - pod warunkiem, że przy nabyciu przekazywanych towarów podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w całości lub w części.

Jeśli zatem Spółka obniżyła podatek należny o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, związanych z nieodpłatnym przekazaniem artykułów spożywczych oraz ulotek informacyjnych, nie spełniających definicji prezentu z art. 7 ust. 4, ani próbki z art. 7 ust. 7, to wówczas czynność przekazania tych towarów podlega opodatkowaniu.

Skoro bowiem z zakresu opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem wyłączono, na podstawie art. 7 ust. 3 w/w ustawy, jedynie przekazanie prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, to, kierując się zasadą racjonalności ustawodawcy, należy uznać, iż opodatkowaniu podlega wszelkie nieodpłatne przekazanie towarów, w tym przekazanie na cele reprezentacji i reklamy, które ze swej natury służy celom przedsiębiorstwa. W przeciwnym razie zbędne byłoby wyłączanie z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegałyby opodatkowaniu jako związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Ustosunkowując się do zarzutu Spółki, że opodatkowaniu podlega zużycie towarów jedynie w sytuacji, gdy ich spożytkowanie następuje na cele osób ściśle wymienionych w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy należy stwierdzić, że rozpatrywane czynności nie mają charakteru "zużycia" artykułów spożywczych, lecz przekazania. Czynność skonsumowania przedmiotowych artykułów spożywczych w trakcie spotkań z kontrahentami musiała być bowiem poprzedzona przekazaniem ww. artykułów na ten cel.

Dodatkowo Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie informuje, że od dnia 01.06.2005 r., zgodnie z art. 7 ust. 3 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, przepisu ust. 2 art. 7 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Zmianie uległa również definicja prezentu o małej wartości z art. 7 ust. 2 oraz definicja próbki z art. 7 ust. 7 w/w ustawy.

Zatem przekazanie klientom przez Spółkę drukowanych ulotek informacyjnych zawierających logo firmy, adresy prowadzenia działalności firmy, numery telefonów oraz zakres świadczonych usług nie podlega opodatkowaniu od dnia 01.06.2005 r., na podstawie zmienionego w/w art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia; traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Z w/wymienionych względów, orzeczono jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna.

Na decyzję służy prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Topolowa 5, z powodu jej niezgodności z prawem.
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj