Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzegu
PP/443/IN/TL/2005
z 19 grudnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/IN/TL/2005
Data
2005.12.19
Autor
Urząd Skarbowy w Brzegu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia
Słowa kluczowe
dokumenty
dostawa wewnątrzwspólnotowa
podatek od towarów i usług
transport
usługi transportu międzynarodowego
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Jaki rodzaj dokumentów powinien posiadać podmiot świadczący wewnątrzwspólnotową usługę towarów, uprawniających do wyłączenia ww. usługi z opodatkowania podatkiem VAT na terytorium Polski?
POSTANOWIENIE Działając na podstawie art.216 §1, art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 137, poz.926 ze zmianami), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte w piśmie z dnia XX.XX.2005r. w sprawie braku posiadania dokumentacji niezbędnej do wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów. UZASADNIENIE W myśl art.14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 137, poz.926 ze zmianami), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie - art.14a §4. Pismem z dnia XX.XX.2005r. Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów w podatku od towarów i usług w przypadku braku posiadania dokumentacji niezbędnej do wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu po przeanalizowaniu wniosku Spółki oraz aktualnie obowiązującego stanu prawnego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług wyjaśnia: Ustawa z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług wprowadza szereg szczegółowych regulacji w zakresie rozliczania podatku VAT przy wykonywaniu usług związanych z transportem. Z uwagi na specyficzny charakter niektórych czynności ustawodawca przewidział dla nich odmienne zasady określania miejsca świadczenia usług, tym samym opodatkowania. Przepisy ustawy o podatku VAT nie określają natomiast rodzaju dokumentów jakie powinien posiadać podmiot świadczący wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów - uprawniających do wyłączenia ww. usługi z opodatkowania podatkiem VAT na terytorium Polski. Jedyny warunek uprawniający do ww. wyłączenia z opodatkowania ww. usług jest określony w art. 28 ust. 3,6 ustawy o VAT, zgodnie z treścią których w przypadku, gdy nabywca wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów podał świadczącemu tą usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu lub ma miejsce świadczenie usługi o której mowa w ust. 5 - miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Wówczas podatnik wystawiając fakturę na rzecz ww. usługobiorcy obowiązany na podstawie §27 ust. 4 rozporządzenia z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 95, poz.798 ze zm.) do zamieszczenia:
Biorąc powyższe pod uwagę postanawia się jak na wstępie. Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia tego zdarzenia. Stosownie z art. 14b §1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art.14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 (art.14b §2 Ordynacja podatkowa). Od niniejszego postanowienia w trybie art. 14a §4 i art. 236 §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami.) służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art. 236 §2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.