Interpretacja Lubelskiego Urzędu Skarbowego
PP1-443/63/05
z 30 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1-443/63/05
Data
2005.06.30



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Wewnatrzwspólnotowe transakcje trójstronne - procedura uproszczona

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Wewnatrzwspólnotowe transakcje trójstronne - procedura uproszczona --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
faktura VAT
sprzedaż towarów
transakcja trójstronna


Pytanie podatnika
Wnioskujący pyta czy opisaną niżej transakcję można uważać za wewnątrzwspólnotową transakcję trójstronną i wystawić faktury ze stawką VAT 0%? Ponadto spółka pyta, czy ma obowiązek uzyskania oficjalnego potwierdzenia, że podatek jest naliczany przez firmę węgierską, czy też zostanie to automatycznie zweryfikowane w unijnym systemie wymiany informacji o VAT?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 25.03.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 01.04.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w sprawie transakcji trójstronnych - informuję, że stanowisko Spółki wyrażone w przedmiotowym wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.04.2005 r. wpłynął do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonuje sprzedaży towarów dla firmy brytyjskiej zarejestrowanej dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego w Wielkiej Brytanii. Towar zgodnie z dyspozycją firmy brytyjskiej wysyłany jest bezpośrednio ze Spółki do firmy węgierskiej zarejestrowanej dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego na Węgrzech. Spółka wystawia dla firmy brytyjskiej fakturę ze stawką podatku VAT 0%. Przed rozliczeniem podatku VAT Spółka otrzymuje od firmy węgierskiej potwierdzenie, że towar został dostarczony (w formie poświadczonego dokumentu CMR oraz podpisanej przez odbiorcę towaru deklaracji). Transakcja ta jest wykazywana w INTRASTAT jako dostawa na Węgry, natomiast w informacji podsumowującej- jako sprzedaż do firmy brytyjskiej.

Wnioskujący pyta, czy opisaną transakcję można uważać za wewnątrzwspólnotową transakcję trójstronną i wystawiać faktury ze stawką VAT 0%... Ponadto Spółka pyta, czy ma obowiązek uzyskania oficjalnego potwierdzenia, że podatek jest naliczany przez firmę węgierską, czy też zostanie to automatycznie zweryfikowane w unijnym systemie wymiany informacji o VAT...

Spółka stoi na stanowisku, że zgodnie z art. 135 ustawy o VAT ma prawo do traktowania powyższej transakcji jako wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej i stosowania stawki VAT 0%, ponieważ:
- występuje trzech podatników zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich, towar wydawany jest ostatniemu w kolejności podatnikowi, a sprzedawany drugiemu w kolejności podatnikowi,
- ze względu na fakt, że zgodnie z warunkami umowy towar dostarczany jest na bazie EXW, za organizację transportu odpowiedzialny jest Kupujący (firma brytyjska) i transport jest dokonywany na jego rzecz. Od przedmiotowej transakcji podatek nalicza odbiorca (firma węgierska).
Mając na uwadze przedstawiony przez Spółkę w przedmiotowym piśmie stan faktyczny zdaniem Organu takie stanowisko jest prawidłowe.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnatrzwspólnotową transakcję trójstronną rozumie się transakcję, w której są spełnione łącznie następujące warunki:
a) trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności,
b) przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego.

Z przedstawionego w piśmie z dnia 25.03.2005 r. opisu transakcji wynika, iż wypełnia ona dyspozycję zawartą w cyt. art. 135, aby uznać ją za wewnątrzwspólnotową transakcję trójstronną.

Przy dokonywaniu ww. transakcji podatnicy stosują w rozliczeniach podatku procedurę uproszczoną. Polega ona na tym, że ostatni w kolejności podatnik VAT rozlicza VAT z tytułu dokonania na jego rzecz dostawy towarów przez drugiego w kolejności podatnika VAT.

Zgodnie bowiem z treścią ust. 1 pkt 4 cyt. art. 135 przez procedurę uproszczoną rozumie się procedurę rozliczania VAT w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, polegającą na tym, że ostatni w kolejności podatnik VAT rozlicza VAT z tytułu dokonania na jego rzecz dostawy towarów przez drugiego w kolejności podatnika VAT, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

a) dostawa na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT była bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów u drugiego w kolejności podatnika VAT,
b) drugi w kolejności podatnik VAT dokonujący dostawy na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w państwie członkowskim, w którym kończy się transport lub wysyłka,
c) drugi w kolejności podatnik VAT stosuje wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika VAT ten sam numer identyfikacyjny na potrzeby VAT, który został mu przyznany przez państwo członkowskie inne niż to, w którym zaczyna się lub kończy transport lub wysyłka,
d) ostatni w kolejności podatnik VAT stosuje numer indentyfikacyjny na potrzeby VAT państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka,
e) ostatni w kolejności podatnik VAT został wskazany przez drugiego w kolejności podatnika VAT jako obowiązany do rozliczenia podatku VAT od dostawy towarów realizowanej w ramach procedury uproszczonej.

W sytuacji, gdy zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 135 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy o VAT Spółka będąc pierwszym w kolejności podmiotem wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej będzie miała do czynienia z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów (występuje wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przez drugiego w kolejności podatnika- firmę brytyjską).
O obowiązku informowania o zamiarze skorzystania z procedury uproszczonej w transakcjach trójstronnych mówi art. 137 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku, gdy w procedurze uproszczonej ostatnim w kolejności podatnikiem VAT jest podatnik wymieniony w art. 15, drugi w kolejności podatnik podatku od wartości dodanej, określony w art. 135 ust. 1 pkt 4 lit. b) i c), jest obowiązany do pisemnego zawiadomienia biura wymiany informacji o podatku VAT o zamiarze skorzystania z procedury uproszczonej. Zawiadomienie, składa się przed dniem dokonania dostawy, do której mają mieć zastosowanie postanowienia niniejszego artykułu. Kopię przedmiotowego zawiadomienia podatnik podatku od wartości dodanej jest obowiązany przesłać ostatniemu w kolejności podatnikowi przedmiotowej transakcji.
Mając na uwadze stan faktyczny oraz brzmienie cyt. przepisu art. 137 należy stwierdzić, iż podmiotem zobowiązanym do pisemnego powiadomienia biura wymiany informacji o podatku VAT o zamiarze skorzystania z procedury uproszczonej jest firma brytyjska.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy- do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 i art. 239 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj