Interpretacja Urzędu Celnego w PruszkowieUrzędu Celnego w Pruszkowie
445000-PA-9104-63/05/160/KGL
z 9 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
445000-PA-9104-63/05/160/KGL
Data
2005.11.09



Autor
Urząd Celny w Pruszkowie

Urząd Celny w Pruszkowie


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
podatek akcyzowy


Pytanie podatnika
Czy podatnik może przyjąć gaz w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do swojego składu podatkowego produkcyjnego na podstawie karty 8 dokumentu SAD, w którym zgłaszającym jest importer gazu, a jako odbiorca zgłoszony jest podatnik prowadzący skład podatkowy ?


Pruszków, dnia 2005-11-09 NACZELNIKURZĘDU CELNEGO w PRUSZKOWIE445000-PA-9104-63/05/160/KGL P O S T A N O W I E N I ENa podstawie art. 216, art. 219 w związku z art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku nr 69/GK/2005/RB z dnia 2005-08-08 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (data wpływu do Urzędu Celnego w Pruszkowie 2005-08-12) uzupełnionego w dniach 2005-10-12 i 2005-10-21 Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie postanawia uznać stanowisko podatnika w przedstawionym wniosku za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E W dniu 2005-08-12 do Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie wpłynął wniosek Spółki XXXXX, w sprawie udzielenia w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Z wniosku wynika stan faktyczny:Spółka posiada rozlewnie gazu płynnego, które uzyskały status składów podatkowych. Jako Spółka handlująca gazem płynnym propan-butan posiada dostawców gazu, którzy importują go zza wschodniej granicy. Są to firmy nie posiadające składów podatkowych a jedynie pośredniczące w obrocie gazem tzn. kupujące i odsprzedające gaz. Często nie posiadają one w ogóle bazy magazynowej. Spółka chce kupować gaz od takich firm w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Faktura zakupu od dostawcy wystawiona jest na importera, natomiast po odprawie importer w dalszej kolejności wystawia fakturę na Spółkę. Oczywiście firmy te opłacają wszystkie należności celno-podatkowe. Zakup takiego gazu odbywa się następująco. Importer zgłasza na granicy gaz do procedury dopuszczenia do obrotu a następnie dowozi do składu podatkowego Spółki. Celem objęcia towaru zawieszeniem poboru akcyzy do wniosku dołącza zezwolenie Spółki na prowadzenie składu podatkowego oraz zabezpieczenie akcyzowe Spółki na transport tego gazu. Do dostawy dołączana jest 8 karta dokumentu SAD. Na dokumencie SAD jako odbiorca zgłaszana jest Spółka.

Przedstawione we wniosku pytanie Strony jest następujące: "Czy Spółka XXXXX może przyjąć gaz w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do swojego składu podatkowego produkcyjnego na podstawie 8 karty dokumentu SAD, w którym zgłaszającym jest importer, a jako odbiorca zgłoszona jest Spółka XXXXX?"Według Strony istnieje taka możliwość. W sytuacji gdy wnioskującym o dopuszczenie do obrotu jest importer-dostawca gazu do Spółki, to można zastosować § 17 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz.U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.). W tym ustępie nie ma mowy o tym, że podatnik posiada skład podatkowy. Warunkiem zawieszenia jest tylko i wyłącznie opłacenie należności celnych i podatku od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:Zgodnie z § 17 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz.U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.) do importowanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, które mogą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, należy gaz płynny - propan, butan, mieszaniny propanu-butanu. Natomiast stosownie do ust. 2 tego paragrafu ww. importowane wyroby akcyzowe zharmonizowane mogą zostać wprowadzone do składu podatkowego i objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy na wniosek podatnika, tylko po uprzednim objęciu procedurą dopuszczenia do obrotu i zapłaceniu należności celnych przywozowych oraz podatku od towarów i usług.Zgodnie z ust. 3 tego paragrafu prowadzący skład podatkowy, dokonując zgłoszenia do procedury dopuszczenia do obrotu, może złożyć wniosek o objęcie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, o których mowa w ust. 1, procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wskazując rodzaj i wysokość zabezpieczenia akcyzowego; do wniosku dołącza się zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Natomiast zgodnie z ust. 4 tego paragrafu wyroby akcyzowe zharmonizowane dopuszczone do obrotu i objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy przemieszcza się niezwłocznie do składu podatkowego, wraz z kartą 8 dokumentu SAD, zawierającą w polu 37 stosowny kod informujący o zawieszeniu akcyzy, zgodnie z instrukcją wypełniania dokumentu SAD.

Reasumując, Spółka nie może przyjmować gazu płynnego - propanu, butanu, mieszanin propanu-butanu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, bezpośrednio od importera na podstawie karty 8 dokumentu SAD. Gaz płynny może zostać objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy na wniosek podatnika, którym jest prowadzący skład podatkowy będący jednocześnie importerem tego gazu tylko po uprzednim objęciu procedurą dopuszczenia do obrotu i dołączeniu do wniosku zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego oraz wskazaniu rodzaju i wysokości zabezpieczenia akcyzowego.Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu datowania postanowienia. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

P O U C Z E N I EStosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, na postanowienie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika przysługuje zażalenie.Na niniejsze postanowienie wnosi się zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia stosownie do art. 238 Ordynacji podatkowej.Zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie stosownie do art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej.Składając zażalenie należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł do każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj