Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I USB III/436/75/2005/BR
z 12 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USB III/436/75/2005/BR
Data
2005.10.12



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
sport
stawki podatku
usługi rekreacyjne
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy usługi sprzedaży gier losowych w imieniu i na rachunek Totalizatora Sportowego oraz losów loterii pieniężnych we własnym imieniu i na rachunek Totalizatora Sportowego wykonywane na podstawie imowy wgencyjnej (prowizje) podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i od kiedy?


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty, działając na podstawie:

  • art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 217 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8, art. 41 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 1, art. 176 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.),
  • uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 02.08.2005 r. w zakresie podatku od towarów i usług.

W dniu 02.08.2005 r. został złożony wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:

Podatnik w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą dokonuje sprzedaży na podstawie umowy agencyjnej zakładów gier losowych w imieniu i na rachunek Totalizatora Sportowego i losów loterii pieniężnych we własnym imieniu i na rachunek Totalizatora Sportowego.

Z tytułu prowadzenia powyższej działalności, otrzymuje od Spółki z o.o. Totalizator Sportowy wynagrodzenie prowizyjne uzależnione od wartości sprzedaży losów bądź zakładów używanych w grach prowadzonych przez tę Spółkę.

Podatnik stwierdza, że ww. usługi wykonywane przez agentów na rzecz Totalizatora Sportowego klasyfikowane są wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do grupowania 92.71.- usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów i wobec tego zaliczają się do usług rekreacyjnych.Podatnik w związku z powyższym zadaje pytanie czy ww. usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jeżeli tak to od kiedy.

W ocenie podatnika na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług przedmiotowe usługi podlegają zwolnieniu od podatku, ponieważ są zaliczane wg PKWiU do grupowania 92 - usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, które są wymienione pod poz. 11 załącznika Nr 4 do ustawy, obejmującego wykaz usług zwolnionych od podatku od towarów i usług. Podatnik ponadto stwierdza, że: "W tej samej pozycji ustawodawca zawiera również katalog usług mieszczących się wprawdzie w branży 92, ale wyłączonych ze zwolnienia. W grupie tych usług, "usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów " (a więc usługi świadczone przeze mnie na rzecz Totalizatora Sportowego), nie zostały wymienione."

Stanowisko tutejszego Organu:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie umowy agencyjnej dokonuje Pan sprzedaży, zakładów gier losowych w imieniu i na rachunek Totalizatora Sportowego i losów loterii pieniężnych w imieniu własnym i na rachunek Totalizatora Sportowego o symbolu wg PKWiU 92.71. - usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów, należące do grupowania - usługi rekreacyjne pozostałe.

Za świadczenie ww. usług na rzecz Totalizatora Sportowego uzyskuje Pan wynagrodzenie prowizyjne uzależnione od wartości dokonanej sprzedaży na rachunek usługobiorcy.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się m. in. każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ww. ustawy).Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych (art. 8 ust. 3 ww. ustawy).Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym pod poz. 11 ustawodawca wymienia usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 92 w tym usługi związane z rekreacją i sportem.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca wskazuje, że usługi te, tj. związane zarówno z rekreacją jak i sportem (użyto w tym przypadku spójnika "i") mogą korzystać ze zwolnienia przy spełnieniu - określonego w objaśnieniach do tego załącznika - warunku, zgodnie z którym przedmiotowe zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie w sytuacji gdy usługi te świadczone są przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

W związku z powyższym, w świetle przedstawionego w przedmiotowym wniosku stanu faktycznego oraz ww. przepisów - zdaniem tut. Organu - wykonywane przez Pana usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów w ramach podpisanej z Totalizatorem Sportowym umowy agencyjnej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej, tj. 22 % (art. 41 ust. 1 ww. ustawy).Jednocześnie tut. Organ informuje, że powyższy przepis dotyczący opodatkowania podatkiem od towarów i usług przedmiotowych czynności obowiązuje od dnia 01.05.2004 r. na podstawie art. 176 pkt 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował sie do tej interpretacji organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj