Interpretacja Urzędu Skarbowego w Przemyślu
US.IX/443-52/HM/05
z 8 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.IX/443-52/HM/05
Data
2005.11.08



Autor
Urząd Skarbowy w Przemyślu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług


Słowa kluczowe
nieruchomości
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
umowa użyczenia
wyposażenie


Pytanie podatnika
Pytanie Podatnika dotyczy opodatkowania podatkiwem od towarów i usług użyczenia nieruchomości lub wyposażenia.


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2, art. 8 ust. 2, art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.)- Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po rozpatrzeniu wniosku Jednostki z dnia 08.08.2005 r. znak FK.I.0541-3/05 uzupełnionego pismami z dnia 18.10.2005 r. i 04.11.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 10.08.2005 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika. We wniosku Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:

  1. Zarząd Powiatu Przemyskiego w dniu 17.07.2001r. zawarł umowę użyczenia z Polskim Stowarzyszeniem na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Przemyślu. Na podstawie tej umowy, użyczona została nieruchomość stanowiąca własność Powiatu, którą to Stowarzyszenie wykorzystuje na realizację zadań statutowych. Umowę zawarto na okres 25 lat, po upływie tego okresu biorący zobowiązał się zwrócić nieruchomość. Ponadto umowa ta zobowiązywała biorącego w użyczenie do ponoszenia zwykłych kosztów utrzymania nieruchomości użyczonej, do ponoszenia opłat związanych z użytkowaniem tej nieruchomości jak i do ponoszenia wydatków związanych z przeprowadzeniem prac adaptacyjno-remontowych.
  2. Powiat użyczył nieodpłatnie powołanym przez siebie jednostkom organizacyjnym nieruchomości, jak również wyposażył je w majątek niezbędny do realizacji swoich zadań.
  3. Starostwo zawarło umowę nieodpłatnego użyczenia nieruchomości z Krajowym Biurem Wyborczym. Przedmiotowa nieruchomość jest własnością Powiatu Przemyskiego, który decyzją z dnia 24.11.2004r. znak G.IV.7002 130/04 oddał ją w trwały zarząd Starostwu Powiatowemu. Powyższa decyzja uprawnia Starostwo do zawierania umów użyczenia z najemcami tej nieruchomości.

Pytania Wnioskodawcy brzmią:

  1. Czy Powiat Przemyski oddając Polskiemu Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym w Przemyślu nieruchomość w nieodpłatne użyczenie słusznie uznał, iż usługa ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
  2. Czy w sytuacji, gdy nieodpłatnie użyczono własnej jednostce organizacyjnej elementy wyposażenia bądź lokal można zastosować zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.).
  3. Czy w przypadku zawarcia umowy użyczenia pomiędzy jednostką budżetową jaką jest Krajowe Biuro Wyborcze - Delegatura w Przemyślu a Starostwem Powiatowym w Przemyślu będącym również jednostką budżetową, można zastosować zwolnienie z podatku VAT z uwagi na zapis zawarty w § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 ze zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Przedmiotową nieruchomość Powiat Przemyski nabył w 1999 r. nieodpłatnie w drodze decyzji od Wojewody Podkarpackiego, stąd nie przysługiwało mu prawo obniżenia podatku naliczonego. W związku z tym uważa, iż ta nieodpłatna usługa w myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
  2. Wyposażenie jednostek organizacyjnych w majątek, w tym użyczenie nieruchomości, również nie będzie podlegało podatkowi VAT. Podatnik uzasadnia to regulacją zawartą w art.15 ust.6 ustawy o VAT, zgodnie z którą nie jest podatnikiem VAT organ władzy publicznej ani urząd obsługujący ten organ w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa. Tworzenie zatem stosownych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenie ich w majątek niezbędny do wykonywania ich zadań, zdaniem Podatnika nie spełnia definicji czynności objętych opodatkowaniem VAT. Co prawda, czynności te ewentualnie można by było zgodnie z definicją zawartą w art.7 ustawy o VAT uznać za dostawę towaru, ale podmiotowi wykonującemu te czynności brak jakby w tym zakresie przymiotu podatnika VAT.
  3. Nieodpłatne użyczenie nieruchomości jednostce budżetowej, jakim jest Krajowe Biuro Wyborcze korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 8 ust.1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), w którym to wskazuje się zwolnienie od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu potwierdza prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy. Umowa użyczenia jest umową uregulowaną przepisami art. 710 i 719 ustawy z dnia 23.04.1964 r. -Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz.93 ze zm.). Zgodnie z art. 710 wyżej wymienionej ustawy użyczenie jest umową, w której użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Oceniając tę czynność w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stwierdzić należy, iż zasadą jest opodatkowanie odpłatnych dostaw towarów i odpłatnego świadczenia usług (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy), za wyjątkiem określonych przypadków, w których czynności nieodpłatnego przekazania towarów i nieodpłatnego świadczenia usług, zrównano z czynnościami odpłatnymi, poddając je w ten sposób opodatkowaniu (art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT). W świetle tych dwóch unormowań, oddanie rzeczy do używania na podstawie zawartej umowy użyczenia nie może być kwalifikowane jako dostawa towarów, zrównana na podstawie art. 7 ust. 2 z odpłatną dostawą, ponieważ wymienione w tym przepisie czynności przekazana towarów bez wynagrodzenia wiążą się z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a oddanie towaru do używania na pewien czas nie spełnia tego kryterium. Wobec czego oddanie towaru do używania na postawie umowy użyczenia należy zakwalifikować jako nieodpłatne świadczenie usług. Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z treści pisma wynika, iż w przypadku nieodpłatnego użyczenia nieruchomości Polskiemu Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, Zarządowi Powiatu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Uwzględniając zatem przepis art. 8 ust. 2 ustawy o VAT należy uznać, że wyżej wymieniona czynność nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego, który zgodnie z art.. 4 ust. 1 ustawy z dnia 05.06.1998 r. o samorządzie powiatowym (j. t. Dz. U. Nr 142 z 2001 r., poz. 1592 ze zm.), wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 ustawy). Wobec powyższego nieodpłatne użyczenie pomieszczeń jak również elementów wyposażenia powołanym przez Powiat jednostkom organizacyjnym, które niezbędne są do wykonywania przez nich zadań ustawowych, związane jest z działalnością prowadzoną przez Powiat i w świetle art. 15 ust. 6 wyżej wymienionej ustawy o VAT nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

W trzecim opisanym w piśmie przypadku dotyczącym zawarcia umowy użyczenia pomiędzy Starostwem Powiatowym a Krajowym Biurem Wyborczym, tut. organ podatkowy zauważa, że o ile nie zachodzą przesłanki do zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy, istotnie, jeżeli umowa użyczenia zawarta jest pomiędzy dwiema jednostkami budżetowymi, może mieć zastosowanie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku, odnosi się do przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego, który był przedmiotem interpretacji. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej przysługuje Podatnikowi prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przemyślu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie - art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj