Interpretacja Urzędu Skarbowego w Przemyślu
US.IX/443-52/HM/05
z 8 listopada 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.IX/443-52/HM/05
Data
2005.11.08
Autor
Urząd Skarbowy w Przemyślu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług
Słowa kluczowe
nieruchomości
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
umowa użyczenia
wyposażenie
Pytanie podatnika
Pytanie Podatnika dotyczy opodatkowania podatkiwem od towarów i usług użyczenia nieruchomości lub wyposażenia.
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2, art. 8 ust. 2, art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.)- Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po rozpatrzeniu wniosku Jednostki z dnia 08.08.2005 r. znak FK.I.0541-3/05 uzupełnionego pismami z dnia 18.10.2005 r. i 04.11.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. W dniu 10.08.2005 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika. We wniosku Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:
Pytania Wnioskodawcy brzmią:
Zdaniem Wnioskodawcy:
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu potwierdza prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy. Umowa użyczenia jest umową uregulowaną przepisami art. 710 i 719 ustawy z dnia 23.04.1964 r. -Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz.93 ze zm.). Zgodnie z art. 710 wyżej wymienionej ustawy użyczenie jest umową, w której użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Oceniając tę czynność w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stwierdzić należy, iż zasadą jest opodatkowanie odpłatnych dostaw towarów i odpłatnego świadczenia usług (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy), za wyjątkiem określonych przypadków, w których czynności nieodpłatnego przekazania towarów i nieodpłatnego świadczenia usług, zrównano z czynnościami odpłatnymi, poddając je w ten sposób opodatkowaniu (art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT). W świetle tych dwóch unormowań, oddanie rzeczy do używania na podstawie zawartej umowy użyczenia nie może być kwalifikowane jako dostawa towarów, zrównana na podstawie art. 7 ust. 2 z odpłatną dostawą, ponieważ wymienione w tym przepisie czynności przekazana towarów bez wynagrodzenia wiążą się z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a oddanie towaru do używania na pewien czas nie spełnia tego kryterium. Wobec czego oddanie towaru do używania na postawie umowy użyczenia należy zakwalifikować jako nieodpłatne świadczenie usług. Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Z treści pisma wynika, iż w przypadku nieodpłatnego użyczenia nieruchomości Polskiemu Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, Zarządowi Powiatu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Uwzględniając zatem przepis art. 8 ust. 2 ustawy o VAT należy uznać, że wyżej wymieniona czynność nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego, który zgodnie z art.. 4 ust. 1 ustawy z dnia 05.06.1998 r. o samorządzie powiatowym (j. t. Dz. U. Nr 142 z 2001 r., poz. 1592 ze zm.), wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 ustawy). Wobec powyższego nieodpłatne użyczenie pomieszczeń jak również elementów wyposażenia powołanym przez Powiat jednostkom organizacyjnym, które niezbędne są do wykonywania przez nich zadań ustawowych, związane jest z działalnością prowadzoną przez Powiat i w świetle art. 15 ust. 6 wyżej wymienionej ustawy o VAT nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. W trzecim opisanym w piśmie przypadku dotyczącym zawarcia umowy użyczenia pomiędzy Starostwem Powiatowym a Krajowym Biurem Wyborczym, tut. organ podatkowy zauważa, że o ile nie zachodzą przesłanki do zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy, istotnie, jeżeli umowa użyczenia zawarta jest pomiędzy dwiema jednostkami budżetowymi, może mieć zastosowanie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej. Interpretacja niniejsza dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku, odnosi się do przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego, który był przedmiotem interpretacji. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej przysługuje Podatnikowi prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przemyślu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie - art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.