Interpretacja Lubelskiego Urzędu Skarbowego
PP1/443/127/05
z 25 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

UBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1/443/127/05
Data
2005.11.25



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> System zwrotu podatku podróżnym --> Stawka 0%

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> System zwrotu podatku podróżnym --> Podróżni



Pytanie podatnika
Podatnik pyta o określenie momentu dokonania korekty podatku należnego w zwiazku z dokonaniem zwrotu podatku zapłaconego przez podróżnego (TAX FREE)-czy stosowanie art. 129 ust. 2 ustawy o podatku VAT jest prawidłowe?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 i art. 14 a § 1i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu pisemnego wniosku bez znaku z dnia 01.09.2005 r.( data wpływu do tut. Urzędu 02.09.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji art. 129 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w sprawie określenia momentu dokonania korekty podatku należnego w związku z dokonaniem zwrotu podatku zapłaconego przez podróżnego (TAX-FREE), stwierdzam, że stanowisko Wnioskującego jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 01.09.2005 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży towarów handlowych „podróżnym” o których mowa w art. 126 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka dokonuje również zwrotu podatku VAT „podróżnym”. Po otrzymaniu dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty (art. 129 ust. 2 cytowanej ustawy) w terminie późniejszym aniżeli nastąpiła sprzedaż Spółka dokonuje korekty złożonej deklaracji za miesiąc, w którym rozliczono dostawę według stawki krajowej.

Wnioskujący prosi o potwierdzenie stosowanej interpretacji art. 129 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Spółka stoi na stanowisku, że stosowana przez nią praktyka nie wynika wprost z powołanego art. 129 ust. 2 cytowanej ustawy. Zdaniem Wnioskującego korekty należy dokonać w bieżącej deklaracji (miesiąc po otrzymaniu potwierdzenia) poprzez zmniejszenie sprzedaży krajowej wg. stawki krajowej, jaka była zastosowana przy tej sprzedaży oraz kwoty podatku ( w odpowiednich pozycjach deklaracji od 21 do 27) a następnie powiększenie sprzedaży traktowanej jako eksport towarów (poz. 29) o wartość sprzedaży w kwocie netto.

Za przyjęciem proponowanego przez Spółkę rozwiązania przemawiają następujące względy:1) jednakowe brzmienie zapisu art. 129 ustawy oraz art. 21d ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym;
2) posłużenie się zapisami zawartymi w objaśnieniach do starej deklaracji VAT-7, z których wynikało, że dopuszcza się dwie możliwości ujęcia wyżej wymienionej sprzedaży poprzez:
a) dokonanie korekty bieżącej deklaracji,
b) możliwość dokonania korekty poprzez złożenie deklaracji korygującej
Zgodnie z literalnym brzmieniem objaśnień spółka stoi na stanowisku, że podstawową zasada jest korekta bieżącej deklaracji, ale nie będzie błędem jeżeli podatnik dokona korekty poprzez złożenie deklaracji korygującej poprzednich miesięcy;
3) ogromna pracochłonność przy przyjęciu zasady korekty poprzednich miesięcy związanych z kilkoma korektami tego samego miesiąca i tak samo licznymi wnioskami o stwierdzenie nadpłaty oraz dodatkowymi kosztami przy składaniu wniosku o stwierdzenie nadpłaty;
4) takie rozwiązanie nie rodzi uszczuplenia zobowiązań budżetowych a eliminuje ogromną pracochłonność w Spółce i Urzędzie Skarbowym;
5) telefoniczne potwierdzanie stanowiska spółki przez Izbę Skarbowa w Lublinie

W przedstawionym w w/w piśmie stanie faktycznym organ podziela stanowisko Podatnika.System zwrotu podatku podróżnym oraz warunki stosowania stawki VAT 0% przez podatników dokonujących sprzedaży na rzecz podróżnych regulują przepisy art. 126-130 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 126 ust. 1 cytowanej ustawy osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Wspólnoty, zwane dalej „podróżnymi”, mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Wspólnoty w bagażu osobistym podróżnego (...).

W czynności wywozu towaru przez podróżnego, o której mowa jest w cytowanym art. 126 ust. 1 istnieje podobieństwo do eksportu towarów zdefiniowanego w art. 2 pkt 8 lit. b ) powołanej wyżej ustawy. Zgodnie z definicja zawartą w art. 2 pkt 8 lit. b) przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1 – 4, jeżeli wywóz jest dokonany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz.
W obu przypadkach istotą dokonanych transakcji jest to, że nabyty towar wywożony jest poza terytorium Wspólnoty i po spełnieniu ustawowo określonych warunków (w szczególności dotyczących potwierdzenia przez urząd celny wywozu towaru poza Wspólnotę) sprzedawca ma prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%. Różnica dotyczy podmiotów, które dokonują wywozu. W pierwszej sytuacji jest to nabywca towaru nie będący podatnikiem (tzw. eksport detaliczny), w drugim zaś podatnik.

Zgodnie z treścią art. 129 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usługo dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0% , pod warunkiem, że:

) spełnił warunki , o których mowa w art. 127 ust. 4 pkt 1 i 4, oraz
2) przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument określony w art. 128 ust. 2, zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Wspólnoty.
Z brzmienia ust. 2 cytowanego art. 129 wynika, że otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 1 pkt 2 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego od tej dostawy, nie później jednak niż przed upływem 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca w którym dokonano dostawy.
Mimo, iż z treści art. 129 ust. 2 cytowanej ustawy nie wynika wprost w rozliczeniu za jaki okres winna być dokonana korekta podatku należnego to przyjmując, że wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty przez podróżnego (tzw. eksport detaliczny) jest w swej istocie podobny do eksportu towarów to otrzymanie przez podatnika dokumentu, o którym mowa wyżej w terminie późniejszym niż określony w art. 129 ust. 1 pkt 2 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument. Zgodnie z treścią art. 41 ust. 9 cytowanej ustawy o VAT (odnoszącego się do eksportu towarów) otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia i traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14 b§1 i §2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika , płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 oraz 239 Ordynacji podatkowej)



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj