Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US.II/PDF-415/89/05
z 27 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.II/PDF-415/89/05
Data
2005.12.27



Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zakres przedmiotowy i podmiotowy


Słowa kluczowe
amortyzacja
dotacja
faktura korygująca
wartość początkowa


Pytanie podatnika
Odpisy amortyzacyjne do celów podatkowych w sytuacji otrzymania cześciowej refundacji kosztów zakupu środka trwałego.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 27.10.2005 r. (data wpływu 02.11.2005 r.) uzupełnionego w dniach 09.11.2005 r., 23.11.2005 r. i 07.12.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych - dotyczącym:

  • korekty wartości początkowej środka trwałego w związku z otrzymaniem faktury korygującej cenę nabycia wprowadzonej do ewidencji środków trwałych frezarki,
  • odpisów amortyzacyjnych do celów podatkowych w sytuacji otrzymania częściowej refundacji kosztów zakupu frezerki z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach pomocy finansowej stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko - jest prawidłowe.

W dniu 02.11.2005 r. w trybie art. 14a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) złożył Pan wniosek o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego przedstawiając - po uzupełnieniu braków w dniach: 09 i 23.11.2005 r. oraz 07.12.2005 r. - następujący stan faktyczny:

w dniu 13.06.2005 r. podpisał Pan umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości z siedzibą w Warszawie o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego.

Jeden z punktów umowy mówi, że jeżeli zostaną spełnione warunki, to firma otrzyma dofinansowanie w kwocie 946.000 złotych, stanowiące łącznie 50% przewidywanych wydatków kwalifikowanych.

W kwietniu otrzymał Pan i przyjął na stan środek trwały Frezarka W 2000, której wartość netto wynosi 1.797.400 zł.

W/w środek trwały jest amortyzowany od maja 2005 r., a jego wartość została pomniejszona o kwotę dotacji, tj. 946.000 zł, której jeszcze Pan nie otrzymał. Amortyzacja jest naliczana miesięcznie od kwoty 851.400 zł.

W m-cu wrześniu w całości uregulował Pan zobowiązania wobec dostawcy, a w listopadzie wystąpi Pan z wnioskiem do PARP o wypłatę dofinansowania. Jednocześnie informuje Pan, że otrzymał fakturę korygującą zwiększającą wartość frezarki o 10.319,94 zł (netto) wynikającą z przedłużenia termin płatności i różnic kursowych.

Podatek dochodowy płacony jest na zasadach ogólnych - prowadzona jest podatkowa księga przychodów i rozchodów.

Wnosi Pan o wyjaśnienie - czy wartość faktury korygującej zwiększa cenę nabycia środka trwałego, czy należy księgować bezpośrednio w koszty, czy właściwie naliczana jest amortyzacja, a jeżeli błędnie to jak należy ją skorygować, tzn. do poszczególnych miesięcy czy też można zrobić korektę w jednym miesiącu w momencie otrzymania dotacji, pytając również o skutki dofinansowania otrzymanego w 2006r.

Zajmując własne stanowisko - uważa Pan, że postąpił:
- prawidłowo, zwiększając wartość początkową środka trwałego o kwotę wynikającą z faktury korygującej,
- nieprawidłowo, pomniejszając wartość początkową frezarki o dotację, której Pan jeszcze nie otrzymał,
- prawidłowo, tzn. z chwilą otrzymania dotacji, stosunkiem procentowym wyliczy Pan amortyzację.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, co następuje:

stosownie do art. 22g ust.3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000r. nr 14, poz.176 ze zm.) za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszonej o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Cenę nabycia, o której mowa w ust.3, koryguje się o różnice kursowe naliczone do dnia przekazania do używania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Jednak do transakcji z dostawcami krajowymi wyrażonymi w walucie polskiej nie mają zastosowania przepisy dotyczące różnic kursowych i dlatego powstałe przy zapłacie, a uzgodnione w umowie kwoty w EURO, różnice spowodowane zmianą kursu powodują u kupującego korektę ceny nabycia przedmiotowej frezarki.

Udokumentowana fakturą korygującą korekta ceny nabycia spowoduje zmianę wartości początkowej frezarki, a tym samym zmianę wysokości odpisów amortyzacyjnych.

Natomiast otrzymane środki finansowe z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na częściową refundację kosztów nabycia środka trwałego korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 i 47c ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz.176 ze zm.).

W myśl art. 23 ust.1 pkt 56 w/w ustawy podatnik nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów tych wydatków i kosztów, które zostały bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c i pkt 116 ustawy.

Fakt otrzymania dotacji na pokrycie kosztów albo jako zwrot poniesionych wydatków na nabycie środków trwałych skutkuje ograniczeniami w możliwości zaliczenia do kosztów odpisów amortyzacyjnych od tych środków.

Tut. Organ zauważa, iż fakt otrzymania dotacji nie wpływa na wielkość wartości początkowej ani na kwoty odpisów amortyzacyjnych wykazanych w ewidencji środków trwałych. Za powyższym przemawia treść art. 22h ust. 1 pkt 1 i art. 22g ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a mianowicie, że odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek wprowadzono do ewidencji (wykazu) do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównania sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór, suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których, zgodnie z art. 23 ust. 1, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Za wartość początkową środków trwałych uważa się w razie nabycia w drodze kupna - cenę ich nabycia. Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatkowymi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Jak wynika z treści w/w przepisów za wartość początkową środka trwałego przyjmuje się sumę poniesionych wydatków na jego zakup nie pomniejszoną o otrzymaną dotację.

Przepis art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy będzie miał zastosowanie dopiero od tego miesiąca, w którym otrzymano dofinansowanie. W związku z otrzymaniem dofinansowania konieczne będzie ustalenie, jaka część (jaki procent) wartości początkowej środka trwałego został pokryty tą dotacją. Wyliczony wskaźnik wyznaczy procent wartości odpisów amortyzacyjnych, które nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Będzie to korekta jednorazowa. Zdaniem tut. Organu prawidłową formą jest równomierne zmniejszanie odpisów zaliczanych do kosztów przez pozostały okres amortyzacji (t.j. liczony od momentu otrzymania dotacji) oraz korekta kosztóww dniu otrzymania dotacji w zakresie odpisów amortyzacyjnych już odpisanych.

W świetle powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie uznał, że stanowisko wnioskodawcy w kwestiach jak wyżej jest prawidłowe i postanowił jak w sentencji. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.Stosownie do art. 14b § 1 interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.Wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa.Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).Zażalenie zgodnie z zapisem art. 222 wyżej cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.Strona wnosząca zażalenie - stosownie do zapisu art. 169 § 2 Ordynacji podatkowej winna uiścić z góry opłatę skarbową w wysokości określonej art. 1 pkt 1a ustawy z dnia 09 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004r. nr 253, poz.2532 ze zm.) tj. w kwocie 5 zł na zażalenie oraz 0,50 zł od każdego załącznika

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.Stosownie do art. 14b § 1 interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.

Wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie zgodnie z zapisem art. 222 wyżej cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Strona wnosząca zażalenie - stosownie do zapisu art. 169 § 2 Ordynacji podatkowej winna uiścić z góry opłatę skarbową w wysokości określonej art. 1 pkt 1a ustawy z dnia 09 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004r. nr 253, poz. 2532 ze zm.) tj. w kwocie 5 zł na zażalenie oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj