Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I USB III/436/82/2005/BR
z 10 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USB III/436/82/2005/BR
Data
2005.11.10



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dokumenty celne
eksport (wywóz)
stawki podatku


Pytanie podatnika
Czy posiadanie ksero karty SAD1, faktury proforme, potwierdzenie płatności, oświadczenie zagranicznego spedytora stanowi potwierdzenie wykonania dostawy w eksporcie?


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty, działając na podstawie:

  • art. 14 a § 1 i § 4, art. 217 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 2 pkt 8 lit. a, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 41 ust. 4 i ust. 6, ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.),

uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 09.08.2005 r.(uzupełnionym w dniu 31.08.2005 r.).

W dniu 11. 08.2005 r. został złożony wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku (uzupełnionym pismem z dnia 29.08.2005 r.):

Podatnik zajmuje się eksportem maszyn włókienniczych nowych i używanych oraz części zamiennych do krajów Dalekiego i Bliskiego Wschodu. W dniu 13.04.2005 r. Spółka wysłała towar do Iranu. Towar objęto procedurą wywozu w Urzędzie Celnym w Łodzi.

Na okoliczność udokumentowania tej dostawy Spółka przedstawiła do przedmiotowego wniosku kserokopie następujących dokumentów :

  • kartę 1 SAD OGL/362010007975/05 z dnia 13.04.2005 r.,
  • fakturę P... - I... Nr PL/.../04 - ... "B" z dnia 03.01.2005 r. na podstawie, której klient dokonał 100 % przedpłaty na kwotę 5.462,75 USD,
  • wyciąg bankowy za okres 01.02 do 02.02.2005 r. potwierdzający przelew w dniu 03.01.2005 r. od firmy z Iranu na kwotę 5.449,96 USD,
  • zaświadczenie z dnia 05.07.2005 r. dla celów podatkowych przy wysyłce za pośrednictwem spedytora lub przewoźnika wystawione przez Spedytora z Niemiec, który potwierdza, że wysłał przedmiotowy towar do Iranu w dniu 15.04.2005 r.

Spółka stwierdza, że w Jej imieniu zgłoszenia celnego dokonała agencja celna. Spedytorem na podstawie zlecenia nabywcy była firma niemiecka. Towar został dostarczony do Niemiec, a następnie wysłany do Iranu.W polu 25 i 26 Jednolitego Dokumentu Administracyjnego SAD karta 1 umieszczono kod "3" co oznacza, że do eksportu wykorzystano transport drogowy. W polu 29 podano, że urzędem celnym wyprowadzenia był urząd celny w Niemczech. W polu 44 zgłaszający umieścił adnotację "R... EXP- ... ". Na pierwszej stronie karty 1 SAD znajduje się pieczęć okrągła "Polska -Cło" Urzędu Celnego w Łodzi i data 13.04.2005 r., a na odwrocie karty 1 SAD znajduje się adnotacja "Brak potwierdzenia wywozu w syst. "Celina" i pieczęć oraz podpis pracownika Urzędu Celnego w Łodzi. Spółka nie posiada potwierdzenia na Jednolitym Dokumencie Administracyjnym SAD karta nr 3 przekroczenia towaru przez granicę Wspólnoty nie wskazała również miejsca przekroczenia granicy Wspólnoty.Opierając sie na zapewnieniu agencji celnej, że do dnia 25.06.2005 r. otrzyma potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty Spółka wykazała przedmiotową dostawę jako eksport towarów w rozliczeniu za maj 2005 r., a następnie dokonała korekty deklaracji za ten okres wykazując dostawę jako sprzedaż krajową i opodatkowując według stawki VAT22%. W ocenie Podatnika załączona do wniosku ww. dokumentacja jednoznacznie potwierdza, że dostawa w eksporcie została wykonana i tylko brak odpowiedniego stempla na dokumencie SAD 3 stanowi problem z interpretacją tej sytuacji.

Stanowisko tutejszego Organu :

Zgodnie z art. 2 pkt 8 lit. a ww. ustawy o podatku od towarów i usług eksport towarów stanowi potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4 jeżeli wywóz dokonywany jest przez dostawcę lub w jego imieniu.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit a, stawka podatku wynosi 0%.

Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów , o którym mowa m.in. ust. 4, pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty (art. 41 ust.6 ww ustawy).Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres. W razie nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla tego towaru na terytorium kraju (art. 41 ust. 7 ww. ustawy).

Jak wynika z powyższego ustawa o podatku od towarów i usług nie określa, jaki dokument powinien posiadać podatnik w celu uzyskania uprawnienia do zastosowania stawki VAT 0%.

W związku z tym - zgodnie z ww. definicją eksportu towarów określoną w art. 2 pkt 8 ustawy - dla rozstrzygnięcia jaki dokument stanowi dowód potwierdzenia wywozu towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty należy odwołać się do przepisów celnych.Od dnia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej zagadnienia wyprowadzania towarów poza terytorium Wspólnoty regulują stosowane wprost przepisy rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12.10.1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L 302 z dnia 19.10.1992 r. ze zm.), rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 02.07.1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L. 253 z dnia 11.10.1993 r. ze zm.), rozporządzenia Komisji (WE) nr 2286/2003 z dnia 18.12.2003r.) zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L 343 z dnia 31.12.2003 r.).

Procedura wywozu pozwala na wyprowadzenie towaru poza obszar celny Wspólnoty.Dokonanie wywozu wymaga spełnienia formalności przewidzianych dla niego, z uwzględnieniem środków polityki handlowej i o ile znajdują zastosowanie, należności celnych wywozowych (art. 161 ust. 1 ww. rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92).

Zgłoszenie do wywozu musi zostać złożone w urzędzie celnym właściwym dla dozoru miejsca, gdzie osoba dokonująca wywozu ma swoją siedzibę lub gdzie towary zostały zapakowane bądź załadowane do transportu wywozowego.Wyjątki od tej zasady określone są zgodnie z procedurą Komitetu (art. 161 ust. 5 ww. rozporządzenia).

Na podstawie art. 205 ust. 1 ww rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 urzędowym wzorem zgłoszenia celnego towarów dokonywanego na piśmie w ramach zwykłej procedury w celu objęcia ich procedurą celną lub ich powrotnego wywozu zgodnie z art. 182 ust. 3 Kodeksu Celnego jest jednolity dokument administracyjny.

Sposób potwierdzenia wywozu ostatecznego określają art. 792 i 793 ww rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 :"Jeżeli zgłoszenie wywozowe sporządzane jest na podstawie jednolitego dokumentu administracyjnego, to należy wykorzystać egzemplarze 1, 2, 3 tego dokumentu. Urząd celny, w którym złożone zostało zgłoszenie wywozowe (urząd celny wywozu), opatruje pieczęcią pole A i, w zależności od przypadku, wypełnia pole D. W przypadku udzielenia zwolnienia towarów zachowuje egzemplarz 1, przesyła egzemplarz 2 do urzędu statystycznego Państwa Członkowskiego urzędu celnego wywozu i zwraca egzemplarz 3 osobie zainteresowanej".
"Egzemplarz 3 jednolitego dokumentu administracyjnego, jak również towary zwolnione do wywozu, przedstawione są w urzędzie celnym wyprowadzenia ".

W myśl przepisów wspólnotowych, urzędem celnym wyprowadzenia dla towarów wywożonych transportem drogowym jest ostatni urząd celny przed opuszczeniem przez towary obszaru celnego Wspólnoty.Po przedstawieniu towaru i karty 3 SAD w urzędzie celnym wyprowadzenia zgłaszający może żądać jej zwrotu oraz dokonania potwierdzenia przez funkcjonariusza celnego, że towar opuścił Wspólnotę. Żądanie takie powinno być wyrażone poprzez umieszczenie w polu 44 SAD adnotacji o treści "RET-EXP, żądanie takie może być również wyrażone w inny sposób np. ustnie. Faktyczne wyprowadzenie towaru poza obszar Wspólnoty zgłoszonego do procedury wywozu w wewnętrznym urzędzie celnym np. w Łodzi na dokumencie SAD z zastosowaniem kart 1, 2, 3 będzie nadzorował urząd celny graniczny, do którego towary wraz z kartą 3 zostały dostarczone.

"Urząd celny wyprowadzenia upewnia się, czy przedstawione towary są towarami zgłoszonymi, oraz nadzoruje i potwierdza ich fizyczne wyjście, poświadczając odwrotną stronę egzemplarza 3. Poświadczenie stanowi pieczęć z nazwą urzędu i datą. Urząd celny wyprowadzenia zwraca egzemplarz 3 osobie, która przedstawiła egzemplarz, z zamiarem jego zwrotu zgłaszającemu."

Z przedstawionego wniosku wynika, że w ocenie Spółki dokumentami potwierdzającymi przedmiotową dostawę jako eksport są : potwierdzenie płatności za towar, faktura proforma, oświadczenie przewoźnika o wysłaniu towaru do Iranu, kserokopia J.D.A. SAD karta nr 1 wydana przez urząd celny, w którym towar objęto procedurą wywozu w tym przypadku Urząd Celny w Łodzi.

Podatnik nie posiada potwierdzenia na karcie nr 3 SAD wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty pomimo, iż w polu 44 SAD umieszczono adnotację RET EXP - 30400, co oznacza że złożony został wniosek o zwrot egzemplarza J.D.A.SAD karta 3 zgłaszającemu. Z karty 1 SAD wynika jedynie, że towar został zgłoszony do procedury wywozu w Urzędzie Celnym w Łodzi. Adnotacja umieszczona na odwrocie karty 1 SAD potwierdza, że dla tej odprawy brak danych w informatycznym systemie przetwarzania zgłoszeń celnych "CELINA". W systemie tym zatem nie został wygenerowany numer PWZ, nadawany przez właściwy urząd celny, w którym nastąpiło przedstawienie towaru.

Jak wynika z powyższego podatnik nie posiada potwierdzenia - zgodnie z ww. przepisami celnymi, - że towar opuścił terytorium Wspólnoty. Potwierdzenie wywozu spełniające wymogi nałożone przepisami powyższego rozporządzenia musi pochodzić z urzędu celnego, uznanego za urząd celny wyjścia (wyprowadzenia). W tym zakresie wymaganym powinien być dokument w postaci egzemplarza 3 SAD, ze stosownym potwierdzeniem na jego odwrocie, co do faktu " fizycznego wywozu" z terytorium Wspólnoty - opatrzony pieczęcią z nazwą urzędu i datą.

Posiadana przez podatnika dokumentacja, a w szczególności kserokopia karty nr 1 SAD i oświadczenie przewoźnika w żaden sposób nie potwierdza wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty. W świetle powyższego należy stwierdzić, że skoro Spółka nie posiada dokumentu, o którym stanowi art. 41 ust. 6 ww. ustawy, tj. potwierdzającego, że nastąpił wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty to nie ma prawa do zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% w odniesieniu do dokonanej transakcji. W związku z powyższym zgodnie z art. 41 ust. 7 ww. ustawy mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i obowiązujący stan prawny, stanowisko podatnika należy uznać za nieprawidłowe.

Ponadto tutejszy Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie tut. Organ - na podstawie art. 121 § 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa - wskazuje, że z dniem 01.06.2005 r. nastąpiła zmiana przepisów, która - w przypadku stanu faktycznego wskazanego w rozpatrywanym wniosku - nie powoduje niezgodności wydanej interpretacji z prawem po zmianie przepisów.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że powyższe pouczenie dot. zgodności z prawem po zmianie przepisów nie wywołuje skutków takich jak interpretacja wydana w trybie art. 14 a - 14 d ww. ustawy.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj