Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US IV/I/443-129/05
z 20 grudnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US IV/I/443-129/05
Data
2005.12.20
Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku
Słowa kluczowe
energia elektryczna
gospodarstwo rolne
obniżenie podatku należnego
telefon
Pytanie podatnika
- dotyczy odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup energii elektrycznej i usług telekomunikacyjnych na potrzeby gospodarstwa domowego i gospodarstwa rolnego.
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 09.11.2005 r. (data wpływu do US 10.11.2005 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie, odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup energii elektrycznej i usług telekomunikacyjnych na potrzeby gospodarstwa domowego i gospodarstwa rolnego– nie podziela stanowiska Wnioskodawcy w sprawie. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymuje faktury (wystawione na nazwisko Wnioskodawcy, a nie na gospodarstwo rolne), dokumentujące zakup energii elektrycznej zużywanej na potrzeby gospodarstwa domowego i gospodarstwa rolnego oraz faktury dokumentujące zakup usług telekomunikacyjnych wykorzystywanych do prowadzenia gospodarstwa rolnego oraz do celów prywatnych. Wnioskodawca nadmienia, iż w gospodarstwie rolnym zużywa więcej prądu, niż w gospodarstwie domowym oraz że przeprowadza więcej rozmów telefonicznych związanych z gospodarstwem rolnym niż w sprawach prywatnych. Zdaniem Wnioskodawcy, powinien odliczać 85% kwoty podatku od towarów i usług, wynikającej z faktur, o których mowa wyżej, tj. w części związanej z prowadzeniem gospodarstwa rolnego. Tut. Organ nie podziela stanowiska Wnioskodawcy w sprawie. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony na zakupach nie stosuje się w przypadkach wymienionych w art. 88 cytowanej wyżej ustawy.Przepis zawarty w ust. 1 pkt 2 tego artykułu, stanowi że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Z kolei stosownie do art. 90 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W świetle cytowanych wyżej przepisów odliczeniu podlega podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących zakupy energii elektrycznej i usług telekomunikacyjnych, w takiej części w jakiej te towary i usługi faktycznie służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych. Związek zakupionych towarów i usług z wykorzystywaniem ich do czynności opodatkowanych winien być udokumentowany. W tym celu, w sytuacji przedstawionej w zapytaniu, można wykorzystać np. wydruki rozmów telefonicznych (bilingi), podliczniki lub inne metody pozwalające jednoznacznie wykazać ten związek. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia. Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej, zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Składając zażalenie należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych o wartości 5 zł oraz 0,50 zł od każdego załącznika. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.