Interpretacja Podlaskiego Urzędu Skarbowego
P-I/423/119/EW/05
z 30 listopada 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-I/423/119/EW/05
Data
2005.11.30
Autor
Podlaski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
loteria promocyjna
podatek dochodowy od osób prawnych
usługi
Pytanie podatnika
Czy koszt zakupu usług od podmiotu, który na jej zlecenie organizuje i przeprowadza loterię promocyjną jest kosztem uzyskania przychodu podatnika na zasadach ogólnych, wyżej opisanej usługi polegającej na organizacji i przeprowadzeniu loterii promocyjnej jest dla Spółki kosztem uzyskania przychodu na zasadach ogólnych, tj. w pełnej wysokości, bez uwzględniania ograniczenia określonego w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?
Pismem z 1.09.2005 r. Spółka z o.o. zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do następującego stanu faktycznego: Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji i produkcji artykułów spożywczych. Nasze towary i wyroby sprzedajemy głównie odbiorcom hurtowym i jednostkom handlu detalicznego. W prowadzonej działalności Spółka przekazuje towary (i wyroby) na potrzeby reprezentacji i reklamy, np. jako nagrody w organizowanych konkursach dla odbiorców, jako materiał do zorganizowania przez odbiorcę degustacji w miejscu sprzedaży lub jako upominki. Ponadto, Spółka zleca organizowanie loterii promocyjnych, związanych z oferowanymi przez nią towarami i wyrobami, podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą w tym zakresie. Uczestnikami loterii są konsumenci. Warunkiem uczestnictwa w loterii jest nabycie wyrobu lub towaru oferowanego przez Spółkę. Nabycie to następuje z reguły w jednostkach handlu detalicznego. Organizator loterii (tj. podmiot wykonujący nasze zlecenie) w swoim imieniu uzyskuje właściwe zezwolenia, dokonuje ogłoszeń o loterii, przeprowadza losowanie, wręcza nagrody wylosowanym zwycięzcom oraz przeprowadza wszystkie rozliczenia podatkowe związane z wręczanymi nagrodami (pobranie podatku, złożenie deklaracji podatkowych). Spółka otrzymuje od organizatora loterii fakturę za opisaną wyżej usługę. W tak przedstawionym stanie faktycznym Spółka wnosi o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym zakresie: Czy koszt wyżej opisanej usługi polegającej na organizacji i przeprowadzeniu loterii promocyjnej jest dla Spółki kosztem uzyskania przychodu na zasadach ogólnych, tj. w pełnej wysokości, bez uwzględniania ograniczenia określonego w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych? Według stanowiska Spółki, koszt wyżej opisanej usługi polegającej na organizacji i przeprowadzeniu loterii promocyjnej jest dla niej kosztem uzyskania przychodu na zasadach ogólnych, tj. w pełnej wysokości, bez uwzględniania ograniczenia określonego w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy CIT. Powyższe stanowisko podatnika jest uzasadnione wykładnią językową w/w przepisu ustawy CIT, bowiem koszty reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów nie są kosztem uzyskania przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. W przypadku Spółki spełniony jest powyższy warunek: ogłoszenia o loterii dokonywane są publicznie, tj. są dostępne dla nieoznaczonego odbiorcy Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza co następuje: Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.; zmiana ostatnia: Dz. U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1149) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Warunkiem uznania wydatków za koszt uzyskania przychodów jest więc występowanie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy wydatkiem a przychodem. Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wskazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 ustawy. Kwalifikując wydatki na reprezentacje i reklamę do kosztów uzyskania przychodu Spółka powinna sprawdzać czy nie mają do nich zastosowania ograniczenia wymienione w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w wysokości przekraczającej 0,25% przychodów uzyskanych w roku podatkowym, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Oznacza to, że kosztami tymi są: Do uznania wydatków na reprezentację i reklamę za koszt uzyskania przychodu nie wystarczy sam fakt ich poniesienia oraz to, że mieszczą się one w określonym limicie, ale mają to być koszty poniesione w celu uzyskania przychodów (istotna jest celowość ich poniesienia). Z wniosku wynika, że Spółka zleca organizowanie loterii promocyjnych, związanych z oferowanymi przez Nią towarami i wyrobami, podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą w tym zakresie oraz otrzymuje od organizatora loterii fakturę za wykonaną usługę. Opisane przez Spółkę czynności spełniają znamiona reklamy publicznej, gdyż loteria promocyjna skierowana jest do niezidentyfikowanego kręgu odbiorców i jest powszechnie dostępna. Zatem tak poniesione przez Spółkę wydatki na zakup usług od podmiotu, który na jej zlecenie organizuje i przeprowadza loterię promocyjną są kosztem uzyskania przychodu podatnika na zasadach ogólnych. Mając powyższe na uwadze, organ podatkowy podziela stanowisko Strony w tym zakresie, stąd też postanowił jak w sentencji. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja niniejsza wiąże organ podatkowy do czasu zmiany przepisów prawa. Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać podstawy uzasadniające to żądanie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.