Interpretacja Urzędu Skarbowego w Głubczycach
PD/423-1/AB/2006
z 23 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/423-1/AB/2006
Data
2006.01.23



Autor
Urząd Skarbowy w Głubczycach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
składki
sukcesja uniwersalna
wynagrodzenie za pracę


Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych w sposobie zaliczania wynagrodzeń i opłaconych składek ZUS do kosztów uzyskania przychodu w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Głubczycach działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005 r. Nr 8, pOz. 60 ze zm. ) stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14.12.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego windywidualnej sprawie dotyczącej rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych w sposobie zaliczania wypłaconych wynagrodzeń i opłaconych składek ZUS do kosztów uzyskania przychodu jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

W dniu 14.12.2005r. do tutejszego organu wpłynął wniosek Spółki o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak wynika z treści art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego, na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądemadministracyjnym. Zgodnie z art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1 następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny opisany przez Spółkę przedstawia się następująco:

Spółka powstała w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego w na mocy Aktu Komercjalizacji Przedsiębiorstwa Państwowego, gdzie jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa. Spółka przejęła po przedsiębiorstwie numer NIP i Regon. Zgodnie z ustawą o komercjalizacji i prywatyzacji Spółka wstąpiła we wszystkie stosunki prawne, którychpodmiotem było przedsiębiorstwo państwowe, bez względu na charakter prawny tych stosunków. Jak wynika z Aktu nastąpiła sukcesja generalna wszystkich Aktywów i Pasywów przedsiębiorstwa państwowego.

W rozliczeniu podatku dochodowego od osób prawnych na dzień 30.04.2005 r. tj. na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych przedsiębiorstwa państwowego w pozycji kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodu ujęto niewypłacone wynagrodzenia pracowników fizycznych, których termin wypłaty przypadał na 10.05.2005 r. jak również nieopłacone składki ZUS, których termin przypadał na 15.05 i 15.06.2005r.

W związku ze zmianą od 1 stycznia 2005 r. zasad rozliczania kosztów osobowych metodą kasową wynagrodzenia w kwocie brutto zalicza się w ciężar kosztów uzyskania przychodu z chwilą faktycznej wypłaty. Bowiem zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o Podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych wynagrodzeń. Z kolei na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 57 a ustawy o Podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów podatkowych nie można zaliczyć nieopłaconych do ZUS składek określonych w ustawie z dnia 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w części sfinansowanych przez pracodawcę. Zatem w rozliczeniu CIT-8 za okres od 01.01.2005 r. do 30.04.2005 r. rozliczono niewypłacone wynagrodzenia i nieopłacone składki zgodnie z ustawą. Z dniem 1 maja 2005 r. powstała Spółka przejęła wszelkieniewypłacone wynagrodzenia i nieopłacone składki ZUS. Wypłata wynagrodzeń nastąpiła 10.05.2005 r. a składki ZUS opłacono w dniu 15.05.2005 r. i 15.06.2005 r. zgodnie z terminami płatności ze środków obrotowych Spółki.

W okresie od 1 maja 2005 r. Spółka odejmuje od kosztów rachunkowych w poszczególnych miesiącach niewypłacone na koniec miesiąca wynagrodzenia i nieopłacone składki ZUS oraz dodaje wypłacone przez Spółkę wynagrodzenia oraz opłacone składki ZUS dotyczące przedsiębiorstwa państwowego.

Spółka zwraca się z pytaniem, czy słusznie odejmuje od kosztów rachunkowych w poszczególnych miesiącach niewypłacone na koniec miesiąca wynagrodzenia i nieopłacone składki ZUS oraz dodaje wypłacone przez Spółkę wynagrodzenia oraz opłacone składki ZUS dotyczące przedsiębiorstwa państwowego.

Spółka stoi na stanowisku, że jej postępowanie jest właściwe.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Głubczycach informuje, że ustawą z 19 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, póz. 2533) w art. 16 ust. 1 zmieniono brzmienie pkt 57 oraz dodano pkt 57 a. Oznacza to, że wyłączono z kosztów uzyskania przychodów:

- niewypłacone, niedokonane lub nie postawione do dyspozycji wypłaty, świadczenia oraz inne należności, a także zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy,

- nieopłacone do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składki określone w ustawie z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek.

Dotyczy to połowy składki emerytalnej i rentowej oraz całkowitej składki wypadkowej. Według zasady kasowej, zgodnie z dodanym ust. 7 d w art. 16 rozlicza się także składki na fundusz Pracy i składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Powyższe oznacza, że od 2005 r. pracodawcy zaliczają w koszty uzyskania przychodów pensje pracowników i składki na ZUS finansowane przez płatnika w dacie ich faktycznego poniesienia, stosują tzw. metodę kasową.

W wyżej opisanym stanie faktycznym w oparciu o ustawę z dnia 30.08.1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. nr 171, poz. 1397 ze zm.) nastąpiło przekształcenie przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową Spółkę Skarbu Państwa.

Przepisy tej ustawy określają, że dniem komercjalizacji jest pierwszy dzień miesiąca przypadającego po wpisaniu spółki do rejestru przedsiębiorców. Z tym dniem następuje skutek w postaci wykreślenia przedsiębiorstwa państwowego z rejestru (art. 10 w.w ustawy).

Jednocześnie, jak wynika z art. 7 tej ustawy, dzień wykreślenia przedsiębiorstwa z rejestru przedsiębiorstw i wpisania spółki do rejestru przedsiębiorców będzie dniem bilansowym przedsiębiorstwa. Zgodnie też z art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, póz. 694 ze zm.), na dzień poprzedzający zmianę formyprawnej podmiotu zobowiązanego do prowadzenia ksiąg rachunkowych, jego księgi rachunkowe zamyka się.

Zgodnie z art. 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, z wyjątkiem przypadków określonych w tej ustawie, spółka powstała w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego wstępuje we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem było przedsiębiorstwo państwowe, bez względu na charakter prawny tych stosunków. Powstała w wyniku komercjalizacji spółka Skarbu Państwa jest następcą pod tytułem ogólnym i z tej racji wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki komercjalizowanego przedsiębiorstwa. Przepis ten oznacza, że taka spółka wstępuje więc również w stosunki o charakterze publicznoprawnym.

Zasadę tę niejako "potwierdza" również art. 93 a § l Ordynacji podatkowej z 29 sierpnia 1997r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), który stanowi, iż osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej osoby. W praktyce przepisy te oznaczają, iż jeżeli wynagrodzenia (także inne koszty) należne pracownikom przedsiębiorstwa wypłacone zostały dopiero 10.05.2005 r. i składki ZUS opłacone 15.05 i 15.06.2005 r. to wynagrodzenia te i składki nie będą kosztem przedsiębiorstwa, lecz stanowić będą koszt uzyskania przychodów spółki.

W przypadku bowiem przekształcenia podmiotu, powodującego wyżej wskazaną tzw. "sukcesję uniwersalną" podmiot powstały z przekształcenia w zakresie obowiązków podatkowych jest traktowany tak samo jakby to był w dalszym ciągu podmiot przekształcony; za wyjątkiem przypadków wprost wskazanych w przepisach ustaw.

Zatem Spółka słusznie w okresie od l maja 2005 r. odejmuje od kosztów rachunkowych w poszczególnych miesiącach niewypłacone na koniec miesiąca wynagrodzenia i nieopłacone składki ZUS oraz dodaje wypłacone przez Spółkę wynagrodzenia oraz opłacone składki ZUS dotycząceprzedsiębiorstwa państwowego.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej w znakach skarbowych po 5 zł. na podanie i po 0,50 zł.na załącznik.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj