Interpretacja Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego
RO/423-19/06
z 31 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO/423-19/06
Data
2006.01.31



Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Deklaracje i zaliczki


Słowa kluczowe
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
rok podatkowy
wpłaty z zysku


Pytanie podatnika
Czy Spółka powinna składać deklarację WZS-1K (Deklaracja o wysokości zysku/straty osiągniętego przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa), i tym samym naliczyć i odprowadzić do Urzędu Skarbowego 15% zysku po opodatkowaniu ?


Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki otrzymanego dnia 28.12.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie wpłat z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko podatnika jest prawidłowe.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku złożonym przez Spółkę dnia 28.12.2005 r. oraz w uzupełnieniu złożonym dnia 24.01.2006 r., Spółka do dnia 05.10.2005 r. działała jako jednoosobowa spółka Skarbu Państwa. W dniu 06.10.2005 r. została podpisana umowa między Skarbem Państwa a drugą spółką (w której właścicielem 99% akcji jest Skarb Państwa), na podstawie której Skarb Państwa objął nowe udziały (w podwyższonym kapitale drugiej spółki) i pokrył je aportem w postaci akcji spółki podatnika.

Spółka pyta czy powinna składać deklarację WZS-1K (Deklaracja o wysokości zysku/straty osiągniętego przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa), i tym samym naliczyć i odprowadzić do Urzędu Skarbowego 15% zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym za IV kwartał 2005 roku i w przyszłym 2006 roku ?

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania Spółki, Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. z 1995 r., Nr 154, poz. 792), przepisy ustawy stosuje się do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz do spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) udostępnionych pracownikom.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wniesienie aportem akcji (udziałów) spółki podatnika do innej spółki będzie skutkowało utratą statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, gdyż jej udziałowcem oprócz Skarbu Państwa stał się również inny podmiot, natomiast nie uległa zmianie forma własności, gdyż większościowym udziałowcem drugiej spółki jest również Skarb Państwa.

Wobec powyższego, Spółka jako podatnik utraci status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, ponieważ ma dwóch udziałowców - Skarb Państwa oraz drugą spółkę, będącą podmiotem zależnym od Skarbu Państwa. Zgodnie z art. 44¹ § 1 Kodeksu cywilnego własność i inne prawa majątkowe, stanowiące mienie państwowe, przysługują Skarbowi Państwa oraz innym państwowym osobom prawnym. Spółka przejmująca jest odrębnym od Skarbu Państwa podmiotem prawnym i samodzielnym podmiotem praw majątkowych. 54,67% akcji spółki podatnika zostało wniesione przez Skarb Państwa jako aport do drugiej spółki, a zatem właścicielem prawnym tych części akcji stała się druga spółka. To samo prawo majątkowe nie może należeć jednocześnie do dwóch podmiotów, i stanowiące przedmiot aportu akcje nie mogą stanowić jednocześnie własności drugiej spółki i Skarbu Państwa.

Tak więc w przypadku akcji wniesionych przez Skarb Państwa jako aport, można mówić jedynie o pośrednim ich posiadaniu przez Skarb Państwa. Akcje posiadane pośrednio przez Skarb Państwa, zarówno w znaczeniu językowym jak i prawnym, nie mogą być utożsamiane z akacjami "stanowiącymi własność" Skarbu Państwa.

W przepisach w/w ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, nie ma żadnego sformułowania pozwalającego wnioskować, że dotyczą one również spółek, w których określona ilość akcji należy jedynie pośrednio do Skarbu Państwa, lub spółek, w których określona ilość akcji należy do spółek z wyłącznym lub przeważającym udziałem Skarbu Państwa.
Stanowisko takie można również znaleźć w decyzji PDI-42181/J/11/KB/05 z dn. 01.07.2005 r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, wydanej przez Izbę Skarbową w Opolu

Odnosząc się do części pytania dotyczącej składania deklaracji i odprowadzania do Urzędu Skarbowego 15% zysku za IV kwartał 2005 r. oraz za 2006 r., należy stwierdzić, iż zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. z 1996 r., Nr 21, poz. 100 ze zm.), w myśl którego, jeśli wpłata z zysku dotyczy okresu krótszego od okresu, za jaki spółka dokonuje wpłat zaliczek, wówczas wpłatę za ten okres łączy się z wpłatą za następny pełny okres. Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, że w celu rozliczenia wpłaty z zysku za okres I-X/2005 r. jednostka winna ustalić w rachunku narastającym swój zysk bilansowy uzyskany od początku roku obrachunkowego do końca miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (tj. do końca października 2005 r.) i od tak ustalonego zysku potrącić kwotę zapłaconych zaliczek na podatek dochodowy, określonych zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
(Podobne rozstrzygnięcie zostało zawarte w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego ZD/423-176/04 z dn. 08.02.2005 r. wydanej przez Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu.)

Wobec powyższego należy stwierdzić, że akcje spółki (wnioskodawcy) zostały wniesione aportem do innej spółki, a zatem jednostka ta utraciła status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, co oznacza, iż nie podlega już ona przepisom ustawy z dnia 1 grudnia 1995 o wypłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. z 1995 r., Nr 154, poz. 792). W związku z faktem, iż dn. 06.10.2005 r. została zawarta umowa o wniesieniu przez Skarb Państwa 54,67% akcji spółki do innego podmiotu, z tym dniem akcjonariuszami spółki obok Skarbu Państwa została druga spółka, to obowiązek dokonywania wpłat z zysku i składania deklaracji WZS-1K upłynął z końcem października 2005 r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj