Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US IV/I/443-126/05
z 2 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US IV/I/443-126/05
Data
2006.02.02



Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
dostawa towarów
dzieci i młodzież
kolonie i obozy
nagrody
organizacje pożytku publicznego


Pytanie podatnika
Czy zwolnione są od podatku od towarów i usług:
- dostawy towarów dokonywane przez Jednostkę, jako organizację pożytku publicznego,
- usługi sklasyfikowane wg PKWiU w grupowaniu 55.23.11 wykonywane przez organizację pożytku publicznego.


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31.10.2005 r. (data wpływu do US 04.11.2005 r.), uzupełnionego pismami z dnia 12.01.2005 r., z dnia 19.I.2006 r. i z dnia 20.01.2006 r., (data wpływu do US 25.01.2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług

- podziela stanowisko Wnioskodawcy, że zwolnione są od podatku
1) dostawy towarów dokonywane przez Jednostkę jako organizację pożytku publicznego, jeżeli towary te zostały nabyte
a) jako darowizny rzeczowe pochodzące ze zbiórek publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych (Dz. U. Nr 22, poz. 162, z późn. zm.),
b) za środki pieniężne pozyskane ze zbiórek, o których mowa w przepisach wymienionych w lit. a,
2) usługi sklasyfikowane przez Jednostkę wg PKWiU w grupowaniu 55.23 11 "Usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci", w zakresie, w jakim są one wykonywane w ramach odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego,

- nie podziela stanowiska Wnioskodawcy, że zwolnione jest od podatku przekazanie działaczom społecznym towarów nabytych z dotacji otrzymanych z samorządów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką terenową PCK, która posiada status organizacji pożytku publicznego. Jednostka, w ramach przewidzianych statutem, prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego. Wnioskodawca pozyskuje środki pieniężne ze zbiórek publicznych środków pieniężnych, ze składek członkowskich, z dobrowolnych wpłat na rachunki bankowe oraz otrzymuje darowizny w naturze.

Wnioskodawca, z tak pozyskanych środków, organizuje wśród dzieci i młodzieży konkursy i olimpiady wiedzy z zakresu oświaty zdrowotnej, prawa humanitarnego, honorowego krwiodawstwa i pierwszej pomocy przedmedycznej. Zwycięzcy otrzymują upominki rzeczowe lub bezpłatny pobyt na obozie PCK, którego koszt wynosi 550 zł. Jednostka, usługi pobytu na obozie PCK zaklasyfikowała do grupowania PKWiU ex 55.23.11 - "Usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci" podając , iż wykonywane są one w ramach działalności pożytku publicznego.

Ponadto Wnioskodawca wydaje osobom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej, paczki rzeczowe (żywność, odzież, sprzęt agd, meble - używane) oraz wydaje dzieciom i młodzieży, w ramach akcji "Wyprawa dla Żaczka", zeszyty i przybory szkolne.

W ramach obchodów dni Honorowych Dawców Krwi, krwiodawcom, którzy oddali znaczne ilości krwi, i działaczom społecznym, w formie podziękowania za zaangażowanie i pracę społeczną, wydawane są drobne upominki w postaci książek, zegarków, statuetek, o wartości od 30 do 100 zł.

Jednostka wyjaśniła, iż upominki rzeczowe dla zwycięzców olimpiad, paczki rzeczowe dla najbiedniejszych i w ramach akcji "Wyprawa dla Żaczka" oraz dla honorowych dawców krwi są nabywane ze zbiórek publicznych, jak też za środki pochodzące ze zbiórek publicznych i spełniają wymogi zawarte w § 8 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970). Towary, będące przedmiotami w/w czynności, nie są wymienione w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257). Wszystkie czynności, o których mowa wyżej, są wykonywane w ramach statutowej działalności stowarzyszenia Polskiego Czerwonego Krzyża i nie są przedmiotem działalności gospodarczej. Jednostka wykonuje te czynności nieodpłatnie.

W piśmie z dnia 19.XII.2005 r. Jednostka doprecyzowała, że upominki dla działaczy społecznych (honorowych krwiodawców i wolontariuszy) pokrywane są ze zbiórek publicznych lub dotacji otrzymanych z samorządów na zadania w których przewidywane są wydatki na upominki. Jednostkowa wartość towarów, o których mowa w zapytaniu, nie przekracza 2.000 zł.

W stosunku do nabytych towarów nie przysługiwało Jednostce prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Od faktur zakupu dotyczących organizacji obozów nie przysługiwało Jednostce odliczenie podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy - czynności, o których mowa we wniosku, zwolnione są od podatku od towarów i usług.

W myśl § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwolniona od podatku od towarów i usług jest dostawa towarów, z wyłączeniem towarów wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U Nr 29, poz. 257), dokonywana przez organizacje pożytku publicznego, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.), jeżeli towary te zostały nabyte przez te organizacje:
a) jako darowizny rzeczowe pochodzące ze zbiórek publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych (Dz. U. Nr 22, poz. 162, z późn. zm.),
b) za środki pieniężne pozyskane ze zbiórek, o których mowa w przepisach wymienionych w lit. a
- z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Zgodnie z § 8 ust. 2 powołanego wyżej rozporządzenia, zwolnień, o których mowa w ust.1 pkt 3, nie stosuje się:
1) do pozostałej działalności, niezliczonej do działalności pożytku publicznego, wyodrębnionej na podstawie art. 21 pkt 1 ustawy z dnia z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.);
2) jeżeli organizacja pożytku publicznego narusza warunki lub zasady działania określone w ustawie wymienionej w pkt 1.

W ust. 3 § 8 tego rozporządzenia zawarte są warunki zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 3, w odniesieniu do towarów, których wartość rynkowa uwzględniająca podatek przekracza 2.000 zł.

W przedmiotowym przypadku ust. 3 nie ma zastosowania z uwagi na to, że jak wynika z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego, jednostkowa wartość przekazywanych towarów nie przekracza 2.000 zł.

Zatem, dokonywane przez Wnioskodawcę, jako organizację pożytku publicznego, dostawy na rzecz zwycięzców konkursów i olimpiad, osób najbiedniejszych, dzieci i młodzieży w ramach akcji "Wyprawa dla Żaczka", działaczy społecznych towarów, które zostały nabyte
a) jako darowizny rzeczowe pochodzące ze zbiórek publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych (Dz. U. Nr 22, poz. 162, z późn.zm.),
b) za środki pieniężne pozyskane ze zbiórek, o których mowa w przepisach wymienionych w lit. a,
są zwolnione od podatku od towarów i usług, na podstawie § 8 ust. 1 pkt 3 cytowanego wyżej rozporządzenia.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy korzystają ze zwolnienia od podatku.

W załączniku nr 4 w poz. 7a wymieniono grupowanie PKWiU ex 55.23.11 - Usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci w zakresie, w jakim są one wykonywane w ramach odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizacje posiadające status organizacji pożytku publicznego.

Zatem wykonywane przez Wnioskodawcę, posiadającego status organizacji pożytku publicznego, usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci (PKWiU 55.23.11), w zakresie, w jakim są wykonywane w ramach działalności pożytku publicznego, korzystają ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy.

W sprawach, o których mowa wyżej, stanowisko Wnioskodawcy jest słuszne.

Tut. Organ nie podziela natomiast stanowiska Wnioskodawcy, że zwolnione od podatku od towarów i usług jest przekazanie upominków działaczom społecznym, nabytych z dotacji otrzymanych z samorządów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 2 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Z kolei, w myśl art. 7 ust. 3 powołanej wyżej ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Stosownie do art. 7 ust. 4 w/w ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176, z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego upominki dla działaczy społecznych (honorowych krwiodawców i wolontariuszy) są nabywane z dotacji otrzymanych przez Jednostkę z samorządów. Przekazanie upominków (nieodpłatne) jest formą nagrody za zaangażowanie i pracę społeczną. Wartość jednostkowa tych upominków nie przekracza 100 zł. Jednostce nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem w przypadku gdy przekazane działaczom społecznym upominki (nabyte z dotacji otrzymanych z samorządu) są prezentami o małej wartości, w rozumieniu art. 7 ust. 4 w/w ustawy ( gdy są spełnione wymogi zawarte w tym przepisie), przekazanie tych towarów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 7 ust. 3 powołanej wyżej ustawy.

W przypadku gdy łączna wartość towarów przekazanych w roku podatkowym jednej osobie przekracza kwotę, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym ( w 2006 r - 100 zł), bądź jej nie przekracza, ale podatnik nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości obdarowanych osób - czynność przekazania, na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z prawem do odliczenia podatku naliczonego na zakupie tych towarów ( art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej, zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Składając zażalenie należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych o wartości 5 zł oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj