Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US IV/I/443-126/05
z 2 lutego 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US IV/I/443-126/05
Data
2006.02.02
Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
dostawa towarów
dzieci i młodzież
kolonie i obozy
nagrody
organizacje pożytku publicznego
Pytanie podatnika
Czy zwolnione są od podatku od towarów i usług:
- dostawy towarów dokonywane przez Jednostkę, jako organizację pożytku publicznego, - usługi sklasyfikowane wg PKWiU w grupowaniu 55.23.11 wykonywane przez organizację pożytku publicznego.
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31.10.2005 r. (data wpływu do US 04.11.2005 r.), uzupełnionego pismami z dnia 12.01.2005 r., z dnia 19.I.2006 r. i z dnia 20.01.2006 r., (data wpływu do US 25.01.2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką terenową PCK, która posiada status organizacji pożytku publicznego. Jednostka, w ramach przewidzianych statutem, prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego. Wnioskodawca pozyskuje środki pieniężne ze zbiórek publicznych środków pieniężnych, ze składek członkowskich, z dobrowolnych wpłat na rachunki bankowe oraz otrzymuje darowizny w naturze. Wnioskodawca, z tak pozyskanych środków, organizuje wśród dzieci i młodzieży konkursy i olimpiady wiedzy z zakresu oświaty zdrowotnej, prawa humanitarnego, honorowego krwiodawstwa i pierwszej pomocy przedmedycznej. Zwycięzcy otrzymują upominki rzeczowe lub bezpłatny pobyt na obozie PCK, którego koszt wynosi 550 zł. Jednostka, usługi pobytu na obozie PCK zaklasyfikowała do grupowania PKWiU ex 55.23.11 - "Usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci" podając , iż wykonywane są one w ramach działalności pożytku publicznego. Ponadto Wnioskodawca wydaje osobom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej, paczki rzeczowe (żywność, odzież, sprzęt agd, meble - używane) oraz wydaje dzieciom i młodzieży, w ramach akcji "Wyprawa dla Żaczka", zeszyty i przybory szkolne. W ramach obchodów dni Honorowych Dawców Krwi, krwiodawcom, którzy oddali znaczne ilości krwi, i działaczom społecznym, w formie podziękowania za zaangażowanie i pracę społeczną, wydawane są drobne upominki w postaci książek, zegarków, statuetek, o wartości od 30 do 100 zł. Jednostka wyjaśniła, iż upominki rzeczowe dla zwycięzców olimpiad, paczki rzeczowe dla najbiedniejszych i w ramach akcji "Wyprawa dla Żaczka" oraz dla honorowych dawców krwi są nabywane ze zbiórek publicznych, jak też za środki pochodzące ze zbiórek publicznych i spełniają wymogi zawarte w § 8 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970). Towary, będące przedmiotami w/w czynności, nie są wymienione w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257). Wszystkie czynności, o których mowa wyżej, są wykonywane w ramach statutowej działalności stowarzyszenia Polskiego Czerwonego Krzyża i nie są przedmiotem działalności gospodarczej. Jednostka wykonuje te czynności nieodpłatnie. W piśmie z dnia 19.XII.2005 r. Jednostka doprecyzowała, że upominki dla działaczy społecznych (honorowych krwiodawców i wolontariuszy) pokrywane są ze zbiórek publicznych lub dotacji otrzymanych z samorządów na zadania w których przewidywane są wydatki na upominki. Jednostkowa wartość towarów, o których mowa w zapytaniu, nie przekracza 2.000 zł. W stosunku do nabytych towarów nie przysługiwało Jednostce prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Od faktur zakupu dotyczących organizacji obozów nie przysługiwało Jednostce odliczenie podatku naliczonego. Zdaniem Wnioskodawcy - czynności, o których mowa we wniosku, zwolnione są od podatku od towarów i usług. W myśl § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwolniona od podatku od towarów i usług jest dostawa towarów, z wyłączeniem towarów wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U Nr 29, poz. 257), dokonywana przez organizacje pożytku publicznego, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.), jeżeli towary te zostały nabyte przez te organizacje: Zgodnie z § 8 ust. 2 powołanego wyżej rozporządzenia, zwolnień, o których mowa w ust.1 pkt 3, nie stosuje się: W ust. 3 § 8 tego rozporządzenia zawarte są warunki zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 3, w odniesieniu do towarów, których wartość rynkowa uwzględniająca podatek przekracza 2.000 zł. W przedmiotowym przypadku ust. 3 nie ma zastosowania z uwagi na to, że jak wynika z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego, jednostkowa wartość przekazywanych towarów nie przekracza 2.000 zł. Zatem, dokonywane przez Wnioskodawcę, jako organizację pożytku publicznego, dostawy na rzecz zwycięzców konkursów i olimpiad, osób najbiedniejszych, dzieci i młodzieży w ramach akcji "Wyprawa dla Żaczka", działaczy społecznych towarów, które zostały nabyte Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy korzystają ze zwolnienia od podatku. W załączniku nr 4 w poz. 7a wymieniono grupowanie PKWiU ex 55.23.11 - Usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci w zakresie, w jakim są one wykonywane w ramach odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizacje posiadające status organizacji pożytku publicznego. Zatem wykonywane przez Wnioskodawcę, posiadającego status organizacji pożytku publicznego, usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci (PKWiU 55.23.11), w zakresie, w jakim są wykonywane w ramach działalności pożytku publicznego, korzystają ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy. W sprawach, o których mowa wyżej, stanowisko Wnioskodawcy jest słuszne. Tut. Organ nie podziela natomiast stanowiska Wnioskodawcy, że zwolnione od podatku od towarów i usług jest przekazanie upominków działaczom społecznym, nabytych z dotacji otrzymanych z samorządów. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 2 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności: Z kolei, w myśl art. 7 ust. 3 powołanej wyżej ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Stosownie do art. 7 ust. 4 w/w ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary: Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego upominki dla działaczy społecznych (honorowych krwiodawców i wolontariuszy) są nabywane z dotacji otrzymanych przez Jednostkę z samorządów. Przekazanie upominków (nieodpłatne) jest formą nagrody za zaangażowanie i pracę społeczną. Wartość jednostkowa tych upominków nie przekracza 100 zł. Jednostce nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zatem w przypadku gdy przekazane działaczom społecznym upominki (nabyte z dotacji otrzymanych z samorządu) są prezentami o małej wartości, w rozumieniu art. 7 ust. 4 w/w ustawy ( gdy są spełnione wymogi zawarte w tym przepisie), przekazanie tych towarów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 7 ust. 3 powołanej wyżej ustawy. W przypadku gdy łączna wartość towarów przekazanych w roku podatkowym jednej osobie przekracza kwotę, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym ( w 2006 r - 100 zł), bądź jej nie przekracza, ale podatnik nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości obdarowanych osób - czynność przekazania, na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z prawem do odliczenia podatku naliczonego na zakupie tych towarów ( art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT). Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia. Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej, zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Składając zażalenie należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych o wartości 5 zł oraz 0,50 zł od każdego załącznika. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.