Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPD1/423-108/05/SG
z 20 stycznia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPD1/423-108/05/SG
Data
2006.01.20
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
gry
potrącalność kosztów
salon gier
zakłady wzajemne
zezwolenie na prowadzenie działalności
Pytanie podatnika
W jakim terminie Spółka ma prawo rozliczenia podatkowego kosztów poniesionych w związku z otrzymanym zezwoleniem na prowadzenie działalności w poszczególnych salonach gier oraz czy ma prawo do odniesienia ich w koszty w roku poniesienia czy też w roku, w którym zaczyna obowiązywać zezwolenie na poszczególny salon?
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 20.10.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 24.10.2005r.), uzupełnionego pismem z dnia 14.11.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 15.11.2005r.) o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj.: w jakim terminie Spółka ma prawo rozliczenia podatkowego kosztów poniesionych w związku z otrzymanym zezwoleniem na prowadzenie działalności w poszczególnych salonach gier oraz czy ma prawo do odniesienia ich w koszty w roku poniesienia czy też w roku, w którym zaczyna obowiązywać zezwolenie na poszczególny salon, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny postanawia: uznać stanowisko Strony za prawidłowe. U z a s a d n i e n i e Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że prowadzi ona działalność w zakresie gier na automatach, określoną w ustawie o grach i zakładach wzajemnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2004r., nr 4 poz. 27). Działalność wyżej wymieniona wykonywana jest w salonach gier, na które spółka obowiązana jest posiadać szczególne zezwolenia, udzielane przez Ministra Finansów. Jedno zezwolenie ? co do zasady ? dotyczy jednego salonu gier i udzielane jest na okres 6 lat. Zezwolenia udzielane są na uruchomienie nowego salonu gier, bądź stanowią przedłużenie działalności w istniejącym już salonie na kolejne 6 lat. W zezwoleniu określony jest termin rozpoczęcia działalności w salonie nowo otwieranym lub dzień, miesiąc i rok, od którego będzie kontynuowana działalność w już istniejącym salonie.Z tytułu uzyskanych zezwoleń spółka ponosi opłaty wskazane ustawą o grach i zakładach wzajemnych.Nie ma w zezwoleniu określonego ściśle terminu wniesienia tej opłaty. Spółka z reguły uiszcza jej wysokość natychmiast po uzyskaniu zezwolenia, a przed faktycznym otrzymaniem decyzji Ministra Finansów. Warunkiem doręczenia spółce decyzji w formie pisemnej jest uiszczenie przedmiotowej opłaty. Wnoszona opłata często dotyczy zezwolenia na salon, który zaczyna funkcjonować w innym roku, niż rok poniesienia opłaty. Z reguły czas pomiędzy uzyskanym zezwoleniem a rozpoczęciem funkcjonowania w danym salonie spółka wykorzystuje na techniczne przygotowanie danego lokalu do warunków wymaganych prowadzoną działalnością. W związku z powyższym Spółka zwraca się z pytaniem, w jakim terminie Spółka ma prawo rozliczenia podatkowego kosztów poniesionych w związku z otrzymanym zezwoleniem na prowadzenie działalności w poszczególnych salonach gier oraz czy ma prawo do odniesienia ich w koszty w roku poniesienia czy też w roku, w którym zaczyna obowiązywać zezwolenie na poszczególny salon. Stanowisko Spółki Przepisy prawa podatkowego mające zastosowanie w sprawie:Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższy przepis stanowi swoistą klauzulę generalną, jednakże nie definiuje on wszystkich elementów składających się na pojęcie kosztów uzyskania przychodów. Ustanawia on bardzo pojemną regułę, w myśl której zasadniczo każdy wydatek celowo poniesiony z zamiarem uzyskania przychodu powinien być uznany za koszt uzyskania tego przychodu, chyba że został wymieniony w katalogu kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodu, zawartym w art. 16 tej ustawy. Generalnie rzecz ujmując, możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów, uzależniona jest od powiązania poniesionego wydatku z działalnością podatnika, który zalicza ten wydatek do kosztów, istnienia bezpośredniego lub nawet tylko potencjalnego związku przyczynowego między wydatkiem a uzyskanym przychodem oraz właściwego udokumentowania tego wydatku, przy czym przesłanki te muszą być spełnione łącznie.Równie ważne dla poprawności dokonania odliczenia jest ustalenie, w którym okresie rozliczeniowym podatnik może dokonać potrącenia kosztów podatkowych. O powyższym stanowi art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są potrącalne w roku, w którym zostały poniesione. Co do zasady, podatnik może odliczyć od przychodów koszty ich uzyskania w roku podatkowym, którego te koszty dotyczą, tj. w roku podatkowym, w którym w efekcie poniesienia tych kosztów uzyskał przychód do opodatkowania. Ponadto przesłanką zaliczenia wydatków do kosztów podatkowych danego roku podatkowego jest faktyczne poniesienie tych wydatków przez podatnika.Powyższy przepis daje również możliwość odliczania od przychodów poniesionych w roku podatkowym kosztów ich uzyskania, pomimo że nie dotyczą one przychodów tego roku podatkowego. Są to koszty o charakterze ogólnym, które trudno przyporządkować do określonego strumienia przychodów. W przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że do takich kosztów można zakwalifikować opłaty za uzyskanie zezwolenia na wykonywanie działalności w zakresie gier na automatach. Ich poniesienie, w szczególności gdy dotyczy kontynuacji prowadzenia działalności w danym lokalu, choć niewątpliwie ma ono wpływ na osiągane przychody, to jednak trudno powiązać je bezpośrednio z konkretnym przychodem. W związku z powyższym należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki i uznać, że wydatki z tytułu opłat za uzyskanie zezwolenia winny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich faktycznego poniesienia. Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego. P o u c z e n i e. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.