Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NUR2/443-519/1/05/UD
z 11 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NUR2/443-519/1/05/UD
Data
2006.01.11



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
gwarancje
opodatkowanie
promocja
reklama
wymiana (towarów)


Pytanie podatnika
1) Czy Spółka jest zobowiązana do naliczania VAT od otrzymanych od X Ltd. kwot stanowiących zwrot kosztów poniesionych przez Spółkę w związku z promocją i reklamą X Ltd w Polsce?
2)Czy Spółka jest zobowiązana do naliczania VAT od otrzymanej od X Ltd. kwoty z tytułu zwrotu kosztów wymiany posiadanych przez klientów starych produktów X Ltd. na nowe wersje?
3) Czy Spółka jest zobowiązana do naliczenia podatku VAT od kwoty otrzymanej od X Ltd. z tytułu zwrotu poniesionych kosztów związanych z wymianą uszkodzonych produktów na nowe?
4) Czy Spółka jest zobowiązana do naliczenia VAT od otrzymanej od X Ltd. kwoty z tytułu pokrycia kosztów różnic kursowych powstałych przy rozliczaniu transakcji nabycia towarów od X Ltd.?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Sp.z o.o., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego tj. czy w opisanych sytuacjach Spółka jest zobowiązana do naliczenia należnego podatku od towarów i usług, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


p o s t a n a w i a:


uznać stanowisko Strony za prawidłowe


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność polegającą na dystrybucji na terytorium Polski produktów X Ltd. z siedzibą Szwajcarii. W związku z umową, zawartą pomiędzy Spółką a X Ltd., Spółka jest uprawniona i zobowiązana do prowadzenia dystrybucji produktów X Ltd. na terytorium Polski. Umowa przewiduje, iż Spółka w związku z prowadzoną działalnością otrzymuje od X Ltd określone kwoty pieniężne, z następujących tytułów:

1.Spółka na mocy umowy zobowiązana jest do promocji oraz reklamy wspomnianych produktów w Polsce poprzez dystrybucję różnego rodzaju ulotek, próbek, instrukcji, gadżetów, udział w kongresach i targach. Na podstawie Umowy, X Ltd. zwraca Spółce poniesione przez nią koszty związane z promocją i reklamą produktów nabywanych przez Spółkę od X Ltd na terytorium Polski.

2.Spółka dokonuje wymiany starych produktów X Ltd. będących w posiadaniu klientów na nowe wersje. Wymiany te nie są dokonywane w ramach gwarancji, lecz mają charakter działań marketingowych podejmowanych w celu budowania pozytywnego wizerunku firmy X Ltd. na polskim rynku. Ponieważ Spółka ponosi określone koszty związane z wymianą starych produktów na nowe, X Ltd. zwraca te koszty na podstawie umowy.

3.Spółka jako dystrybutor produktów X Ltd jest zobowiązana do dokonywania w ramach gwarancji bezpłatnej wymiany uszkodzonych produktów na nowe. Na podstawie umowy X Ltd. gwarantuje Spółce, że sprzedawane na rzecz podatnika towary spełniają określone wymagania. W przypadku, gdyby towary te okazały się wadliwe lub niespełniające wymagań, X Ltd. jest obowiązana do zwrotu Spółce poniesionych kosztów zakupu oraz dodatkowych opłat poniesionych przez Spółkę bezpośrednio w związku z ich zakupem.

4.Spółka w ramach swojej działalności nabywa od X Ltd. towary, które są następnie dystrybuowane na terytorium Polski. Cena za nabywane towary obliczana jest w euro, Spółka płaci więc X Ltd. kwoty wyrażone w euro. Konsekwencją narzuconego przez X Ltd. sposobu rozliczania transakcji jest fakt, iż dzień zakupu nie jest tym samym dniem co dzień faktycznego rozliczenia transakcji. W związku z tym, kurs walutowy przyjęty dla przeliczenia kwot transakcji zakupu różni się o kursu walutowego z dnia faktycznego rozliczenia transakcji. Jeżeli Spółka w związku z tymi różnicami kursowymi ponosi straty, X Ltd. uznaje Spółkę na kwotę mającą zrekompensować jej poniesione straty.

Podatnik zwrócił się z następującymi pytaniami:

1. Czy Spółka jest zobowiązana do naliczania VAT od otrzymanych od X Ltd. kwot stanowiących zwrot kosztów poniesionych przez Spółkę w związku z promocją i reklamą X Ltd w Polsce?

2. Czy Spółka jest zobowiązana do naliczania VAT od otrzymanej od X Ltd. kwoty z tytułu zwrotu kosztów wymiany posiadanych przez klientów starych produktów X Ltd. na nowe wersje?

3. Czy Spółka jest zobowiązana do naliczenia podatku VAT od kwoty otrzymanej od X Ltd. z tytułu zwrotu poniesionych kosztów związanych z wymianą uszkodzonych produktów na nowe?

4. Czy Spółka jest zobowiązana do naliczenia VAT od otrzymanej od X Ltd. kwoty z tytułu pokrycia kosztów różnic kursowych powstałych przy rozliczaniu transakcji nabycia towarów od X Ltd.?

Spółka stoi na stanowisku, iż w opisanych stanach faktycznych nie jest zobowiązana do naliczenia VAT należnego.

Ad.1, Ad. 2

Zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w przypadku gdy usługi, o których mowa z art.4, są świadczone na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Stosownie do postanowień ust. 4 pkt 2 cytowanego artykułu, powyższe przepisy stosuje się m.in. do usług reklamy. Słownik języka polskiego PWN określa pojęcie reklamy jako zespół środków stosowanych w celu zainteresowania i zachęcenia do zakupu określonych towarów lub usług, zwrócenia uwagi na danego producenta lub placówkę handlową. Uwzględniając powyższą definicję, należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki wyrażonym w piśmie, iż czynności wykonywane przez podatnika na rzecz X Ltd. spełniają kryteria uznania ich za usługi reklamowe w rozumieniu art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT. Zatem miejscem świadczenia (opodatkowania) tych usług będzie Szwajcaria.

Ad. 3

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W art. 7 ust. 1 ustawy o VAT ustawodawca określił, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie natomiast z zapisem art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pojęcie "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania VAT transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej, zgodnie z ogólnym założeniem, że opodatkowanym świadczeniem usług jest każda transakcja podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, która nie została wymieniona jako dostawa towarów.

Zapłata za wyrządzone szkody lub poniesione przez kogoś straty jest, w świetle regulacji ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), odszkodowaniem. Z przepisów Kodeksu cywilnego (art. 361 K.c.) wynika, iż zobowiązany do odszkodowania ponosi odpowiedzialność za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikała szkoda. Naprawienie szkody obejmuje straty, które poszkodowany poniósł, oraz korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.

Kontrahent żądający rekompensaty poniesionych kosztów (odszkodowania) nie wykonuje czynności wymienionej w przedmiocie opodatkowania określonym w przytoczonym art. 5 ust. 1 ustawy, nie jest zatem z tego tytułu podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ad. 4

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż otrzymane kwoty nie stanowią ani rabatu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), ani nie są wynagrodzeniem za świadczenie usług lub określone zachowanie Spółki. W związku z powyższym żaden przepis cytowanej ustawy o VAT nie wiąże otrzymania tych kwot z powstaniem obowiązku podatkowego oraz koniecznością naliczenia podatku.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stania faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b §1 i §2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa) w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj