Interpretacja Urzędu Celnego w Koszalinie
422000-PA-9102-000035/2005/AP
z 28 grudnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
422000-PA-9102-000035/2005/AP
Data
2005.12.28
Referencje
Autor
Urząd Celny w Koszalinie
Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Obowiązek podatkowy
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Paliwa silnikowe i oleje opałowe
Słowa kluczowe
olej
stawki podatku
Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z pytaniem, czy sprzedaż preparatu smarowego do przekładni GL-4E o symbolu PKWiU 24.66.31-57.70 podlega podatkowi akcyzowemu. Preparat smarowy wytwarzany jest z selektywnie rafinowanych olejów mineralnych tworzących mieszaninę olejów, rafinatów, olejów pozostałościowych oraz transestryfikowanego alkoholem metylowym wobec silnej zasady oleju rzepakowego zawierającego inhibitory utlenienia i korozji oraz dodatki przeciwpienne chroniące olej przed starzeniem się, zapobiegające korozji elementów przekładni oraz przeciwdziałające pienieniu oleju. Wnioskodawca wyjaśnia ponadto, że ester metylowy wyższych kwasów tłuszczowych, pozaklasowy /PKWiU 24.66.10-00/ nie spełnia normy PN EN 14214. Preparat smarowy do przekładni zawiera ponadto dodatki EP, które przeciwdziałają zatarciu zębów przekładni w warunkach wysokich nacisków oraz chronią współpracujące powierzchnie zębów przed zużyciem mechanicznym. Preparat smarowy do przekładni przekładniowy GL-4E przeznaczony jest do smarowania konwencjonalnych tylnych mostów.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4, art. 14 b § 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Spółki jawnej Dik-Oil K. Pokusa D. Roszczyk z siedzibą w Koszalinie, z dnia 07.10.2005 r. (wpływ do tut. urzędu w dniu 18.10.2005 r.) uzupełnionego w dniu 15.11.2005 r., w sprawie urzędowej interpretacji w zakresie stosowania przepisów § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późniejszymi zmianami) przy sprzedaży preparatu smarowego do przekładni GL-4E o symbolu PKWiU 24.66.31-57.70, Naczelnik Urzędu Celnego w Koszalinie postanawia uznać przedstawione we wniosku stanowisko wnioskodawcy jako prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 18.10.2005 r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Koszalinie został złożony wniosek firmy XX o dokonanie urzędowej interpretacji i udzielenie odpowiedzi czy sprzedaż preparatu smarowego do przekładni GL-4E o symbolu PKWiU 24.66.31-57.70 podlega podatkowi akcyzowemu. Strona wyjaśnia, że produkuje preparat smarowy do przekładni GL-4E, sklasyfikowany PKWiU 24.66.31-57.70. Preparat smarowy wytwarzany jest z selektywnie rafinowanych olejów mineralnych tworzących mieszaninę olejów, rafinatów, olejów pozostałościowych oraz transestryfikowanego alkoholem metylowym wobec silnej zasady oleju rzepakowego zawierającego inhibitory utlenienia i korozji oraz dodatki przeciwpienne chroniące olej przed starzeniem się, zapobiegające korozji elementów przekładni oraz przeciwdziałające pienieniu oleju. Wnioskodawca wyjaśnia ponadto, że ester metylowy wyższych kwasów tłuszczowych, pozaklasowy /PKWiU 24.66.10-00/ nie spełnia normy PN EN 14214. Preparat smarowy do przekładni zawiera ponadto dodatki EP, które przeciwdziałają zatarciu zębów przekładni w warunkach wysokich nacisków oraz chronią współpracujące powierzchnie zębów przed zużyciem mechanicznym. Preparat smarowy do przekładni przekładniowy GL-4E przeznaczony jest do smarowania konwencjonalnych tylnych mostów. Zdaniem Spółki, produkcja lub sprzedaż preparatów smarowych, o zawartości olejów z ropy naftowej w masie mniejszej niż 70 % , pozostałe, o symbolu PKWiU 24.66.31-57 - co do zasady - podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Jednak zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r., w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), stawki akcyzy określone w ustawie z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju, obniża się do wysokości określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W załączniku nr 1 "Tabela stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju" do wyżej wymienionego rozporządzenia nie ustalono stawki podatku akcyzowego dla preparatów objętych klasyfikacją 24.66.31-57.70, a pkt 29 wyżej wymienionego załącznika stwierdza, że wyroby nie wymienione w poz. 1-28 podlegają akcyzie według stawki "0" (zero). Tym samym, Spółka przyjmuje, że produkcja i sprzedaż preparatu smarowego do przekładni GL-4E sklasyfikowanego PKWiU 24.66.31-57.70, podlega podatkowi akcyzowemu według stawki "0" (zero). Pismem z dnia 15.11.2005 r. Spółka oświadczyła, że w sprawie, której dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlega sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. Niemniej, na mocy § 2 a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania ( Dz. U. Nr 89, poz. 181 , poz. 849 z późn. zm. ) nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 2 b ust. 1. W ust. 2 ustawodawca wskazał, że w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, o których mowa w ust. 1, produkowanych i przemieszczanych na terytorium kraju, do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inną niż stawka 0, z wyjątkiem wyrobów oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.32, nie stosuje się ust. 1. W poz. 1 do 28 "Tabeli stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju", stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm. ) nie zostały określone stawki dla preparatów smarowych, o zawartości olejów z ropy naftowej w masie mniejszej niż 70 % o symbolu PKWiU 24.66.31-57. W związku z powyższym wymienione wyroby mieszczą się w poz. 29 "Wyroby niewymienione w poz. 1-28", dla których ustawodawca określił stawkę "0" (zero). W przepisie zawartym w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) określono jakie czynności powodują powstanie obowiązku podatkowego w akcyzie. Zgodnie z wyżej powołanym przepisem powstaje on między innymi w przypadku: produkcji wyrobów akcyzowych, wyprowadzeniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego, sprzedaży wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, eksportu i importu wyrobów akcyzowych, nabyciu i dostawie wewnątrzwspólnotowej. Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej (art. 6 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym). Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), podatnicy są obowiązani składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego, zwane dalej "deklaracjami podatkowymi", za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Przepis ten nie dotyczy podatników w przypadku dokonywanego przez nich importu (art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym). Reasumując powyższe, produkcja i sprzedaż preparatu smarowego do przekładni GL-4E o symbolu PKWiU 24.66.31-57.70 nie musi odbywać się w składzie podatkowym, a stawka podatku akcyzowego dla tego wyrobu sprzedawanego w kraju wynosi 0 (zero). Reasumując powyższe, produkcja i sprzedaż preparatu smarowego do przekładni GL-4E o symbolu PKWiU 24.66.31-57.70 nie musi odbywać się w składzie podatkowym, a stawka podatku akcyzowego dla tego wyrobu sprzedawanego w kraju wynosi 0 (zero). Jak z powyższego wynika, przepis nie zwalnia podatników z określonych w nim obowiązków, w przypadku gdy przetwarzane estry metylowe nie spełniają normy PN EN 14214. P O U C Z E N I E Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać uchylona w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14 b § 5. Na podstawie art. 14 a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na wydane postanowienie służy zażalenie które zgodnie z art. 236 § 1 i 2 wymienionej ustawy wnosi się do Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Koszalinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia nin. postanowienia. Zażalenie przeciw postanowieniu powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.