Interpretacja Urzędu Celnego w Koszalinie
422000-PA-9102-000035/2005/AP
z 28 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
422000-PA-9102-000035/2005/AP
Data
2005.12.28


Referencje


Autor
Urząd Celny w Koszalinie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Obowiązek podatkowy

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Paliwa silnikowe i oleje opałowe


Słowa kluczowe
olej
stawki podatku


Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z pytaniem, czy sprzedaż preparatu smarowego do przekładni GL-4E o symbolu PKWiU 24.66.31-57.70 podlega podatkowi akcyzowemu. Preparat smarowy wytwarzany jest z selektywnie rafinowanych olejów mineralnych tworzących mieszaninę olejów, rafinatów, olejów pozostałościowych oraz transestryfikowanego alkoholem metylowym wobec silnej zasady oleju rzepakowego zawierającego inhibitory utlenienia i korozji oraz dodatki przeciwpienne chroniące olej przed starzeniem się, zapobiegające korozji elementów przekładni oraz przeciwdziałające pienieniu oleju. Wnioskodawca wyjaśnia ponadto, że ester metylowy wyższych kwasów tłuszczowych, pozaklasowy /PKWiU 24.66.10-00/ nie spełnia normy PN EN 14214. Preparat smarowy do przekładni zawiera ponadto dodatki EP, które przeciwdziałają zatarciu zębów przekładni w warunkach wysokich nacisków oraz chronią współpracujące powierzchnie zębów przed zużyciem mechanicznym. Preparat smarowy do przekładni przekładniowy GL-4E przeznaczony jest do smarowania konwencjonalnych tylnych mostów.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4, art. 14 b § 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Spółki jawnej Dik-Oil K. Pokusa D. Roszczyk z siedzibą w Koszalinie, z dnia 07.10.2005 r. (wpływ do tut. urzędu w dniu 18.10.2005 r.) uzupełnionego w dniu 15.11.2005 r., w sprawie urzędowej interpretacji w zakresie stosowania przepisów § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późniejszymi zmianami) przy sprzedaży preparatu smarowego do przekładni GL-4E o symbolu PKWiU 24.66.31-57.70,

Naczelnik Urzędu Celnego w Koszalinie postanawia uznać przedstawione we wniosku stanowisko wnioskodawcy jako prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 18.10.2005 r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Koszalinie został złożony wniosek firmy XX o dokonanie urzędowej interpretacji i udzielenie odpowiedzi czy sprzedaż preparatu smarowego do przekładni GL-4E o symbolu PKWiU 24.66.31-57.70 podlega podatkowi akcyzowemu. Strona wyjaśnia, że produkuje preparat smarowy do przekładni GL-4E, sklasyfikowany PKWiU 24.66.31-57.70. Preparat smarowy wytwarzany jest z selektywnie rafinowanych olejów mineralnych tworzących mieszaninę olejów, rafinatów, olejów pozostałościowych oraz transestryfikowanego alkoholem metylowym wobec silnej zasady oleju rzepakowego zawierającego inhibitory utlenienia i korozji oraz dodatki przeciwpienne chroniące olej przed starzeniem się, zapobiegające korozji elementów przekładni oraz przeciwdziałające pienieniu oleju. Wnioskodawca wyjaśnia ponadto, że ester metylowy wyższych kwasów tłuszczowych, pozaklasowy /PKWiU 24.66.10-00/ nie spełnia normy PN EN 14214. Preparat smarowy do przekładni zawiera ponadto dodatki EP, które przeciwdziałają zatarciu zębów przekładni w warunkach wysokich nacisków oraz chronią współpracujące powierzchnie zębów przed zużyciem mechanicznym. Preparat smarowy do przekładni przekładniowy GL-4E przeznaczony jest do smarowania konwencjonalnych tylnych mostów.

Zdaniem Spółki, produkcja lub sprzedaż preparatów smarowych, o zawartości olejów z ropy naftowej w masie mniejszej niż 70 % , pozostałe, o symbolu PKWiU 24.66.31-57 - co do zasady - podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Jednak zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r., w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), stawki akcyzy określone w ustawie z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju, obniża się do wysokości określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W załączniku nr 1 "Tabela stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju" do wyżej wymienionego rozporządzenia nie ustalono stawki podatku akcyzowego dla preparatów objętych klasyfikacją 24.66.31-57.70, a pkt 29 wyżej wymienionego załącznika stwierdza, że wyroby nie wymienione w poz. 1-28 podlegają akcyzie według stawki "0" (zero). Tym samym, Spółka przyjmuje, że produkcja i sprzedaż preparatu smarowego do przekładni GL-4E sklasyfikowanego PKWiU 24.66.31-57.70, podlega podatkowi akcyzowemu według stawki "0" (zero).

Pismem z dnia 15.11.2005 r. Spółka oświadczyła, że w sprawie, której dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.
W związku z powyższym należy stwierdzić co następuje:

Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlega sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju.
Preparaty smarowe, o zawartości olejów z ropy naftowej w masie mniejszej niż 70 %, pozostałe o symbolu PKWiU 24.6631 -57 wymienione są w poz. 9 załącznika nr 2 "Wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych" do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym, w związku z czym, zgodnie z treścią art. 62 ust. 1 ustawy z zaliczane są w rozumieniu ustawy do paliw silnikowych i olejów opałowych. Zgodnie z definicją zawartą w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym, producentem paliw silnikowych w rozumieniu ustawy jest również podmiot, który wytwarza paliwa silnikowe w drodze mieszania lub przeklasyfikowania komponentów paliwowych.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 63 ust. 2 wyżej wymienionej ustawy, producentem olejów opałowych w rozumieniu ustawy jest również podmiot, który wytwarza oleje opałowe w drodze mieszania lub przeklasyfikowania komponentów paliwowych, a także który dokonuje rozlewu gazu płynnego oraz barwienia i znakowania olejów opałowych.
Produkcja paliw i olejów może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Stanowi o tym art.30 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, w myśl którego produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Niemniej, na mocy § 2 a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania ( Dz. U. Nr 89, poz. 181 , poz. 849 z późn. zm. ) nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 2 b ust. 1. W ust. 2 ustawodawca wskazał, że w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, o których mowa w ust. 1, produkowanych i przemieszczanych na terytorium kraju, do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inną niż stawka 0, z wyjątkiem wyrobów oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.32, nie stosuje się ust. 1.
"Preparaty smarowe, o zawartości olejów z ropy naftowej w masie mniejszej niż 70 %, pozostałe " o symbolu PKWiU 24.66.31-57, kod CN 340319 wymienione są w pozycji 20 załącznika do wyżej wymienionego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 roku.

W poz. 1 do 28 "Tabeli stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju", stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm. ) nie zostały określone stawki dla preparatów smarowych, o zawartości olejów z ropy naftowej w masie mniejszej niż 70 % o symbolu PKWiU 24.66.31-57.

W związku z powyższym wymienione wyroby mieszczą się w poz. 29 "Wyroby niewymienione w poz. 1-28", dla których ustawodawca określił stawkę "0" (zero).

W przepisie zawartym w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) określono jakie czynności powodują powstanie obowiązku podatkowego w akcyzie. Zgodnie z wyżej powołanym przepisem powstaje on między innymi w przypadku: produkcji wyrobów akcyzowych, wyprowadzeniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego, sprzedaży wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, eksportu i importu wyrobów akcyzowych, nabyciu i dostawie wewnątrzwspólnotowej.
Ustawodawca określił jednak w art. 4 ust. 5 cytowanej ustawy, iż w przypadku gdy w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z ww. czynności to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej z tych czynności, pod warunkiem, że kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości. W przypadku gdy od wyrobów akcyzowych nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, opodatkowaniu akcyzą podlega także nabycie lub posiadanie takich wyrobów.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej (art. 6 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), podatnicy są obowiązani składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego, zwane dalej "deklaracjami podatkowymi", za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Przepis ten nie dotyczy podatników w przypadku dokonywanego przez nich importu (art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym).

Reasumując powyższe, produkcja i sprzedaż preparatu smarowego do przekładni GL-4E o symbolu PKWiU 24.66.31-57.70 nie musi odbywać się w składzie podatkowym, a stawka podatku akcyzowego dla tego wyrobu sprzedawanego w kraju wynosi 0 (zero).

Reasumując powyższe, produkcja i sprzedaż preparatu smarowego do przekładni GL-4E o symbolu PKWiU 24.66.31-57.70 nie musi odbywać się w składzie podatkowym, a stawka podatku akcyzowego dla tego wyrobu sprzedawanego w kraju wynosi 0 (zero).

Jak z powyższego wynika, przepis nie zwalnia podatników z określonych w nim obowiązków, w przypadku gdy przetwarzane estry metylowe nie spełniają normy PN EN 14214.

P O U C Z E N I E

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać uchylona w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14 b § 5.

Na podstawie art. 14 a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na wydane postanowienie służy zażalenie które zgodnie z art. 236 § 1 i 2 wymienionej ustawy wnosi się do Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Koszalinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia nin. postanowienia. Zażalenie przeciw postanowieniu powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity - Dz. U. Nr 253 z 2004 r., poz 2532 z późn. zm.) zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5,00 złotych od wniesionego zażalenia i 0,50 złotych od każdego załącznika


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj