Interpretacja Urzędu Skarbowego w Siedlcach
1426PD/415/51/05
z 13 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1426PD/415/51/05
Data
2005.12.13



Autor
Urząd Skarbowy w Siedlcach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
członek pozaetatowy
samorządowe kolegium odwoławcze
wynagrodzenia
zwrot kosztów


Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenia za udział w posiedzeniach oraz zwrot kosztów podróży wypłacane pozaetatowym członkom kolegium podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym?


P o s t a n o w i e n i e

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst: Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.10.2005 r. Kolegium w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, dotyczącego zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń pozaetatowych członków Kolegium oraz obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od ww. wynagrodzeń wypłacanych za udział w posiedzeniach oraz zwrot kosztów podróży - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siedlcach uznaje stanowisko pytającego za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Pismem z dnia 10.10.2005 r. Kolegium zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Siedlcach w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 856 z późn. zm.) pozaetatowi członkowie kolegium otrzymują wynagrodzenie za udział w posiedzeniach oraz zwrot kosztów podróży.W związku z powyższym Kolegium wykonując obowiązki płatnika zwraca się z pytaniem czy wynagrodzenia pozaetatowych członków Kolegium wypłacane na podstawie ww. przepisów są zwolnione z opodatkowania na zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1997 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.). Ponadto czy Kolegium jako płatnik ma obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy od powyższych wynagrodzeń.

Zdaniem wnioskodawcy wynagrodzenia pozaetatowych członków Kolegium mogą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280,00 zł. Wynagrodzenie to stanowi bowiem dietę, o której mowa w tym przepisie. Dodatkowo w zapytaniu wskazano, że takie stanowisko Kolegium znajduje potwierdzenie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 maja 2005 r. sygn. akt FSK 2536/04. W związku z powyższym zdaniem płatnika nie ma on obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od powyższych wynagrodzeń wypłacanych pozaetatowym członkom. Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania praw podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przez sądem administracyjnym.

Art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z kolei w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy określono, iż jednym ze źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu jest działalność wykonywana osobiście. Natomiast zgodnie z treścią art. 13 pkt 5 powołanej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek.

Na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych pozaetatowi członkowie kolegium otrzymują wynagrodzenia za udział w posiedzeniach oraz zwrot kosztów podróży. Są więc osobami pełniącymi funkcje społeczne i obywatelskie w rozumieniu art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280,00 zł. W przedmiotowej sprawie ocenie podlega fakt, czy wypłacane wynagrodzenie pozaetatowego członka Kolegium stanowi dietę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawa ta, nie zawiera definicji diety. W związku z tym przyjęto za właściwy pogląd, jaki ukształtował się w orzecznictwie dla celów podatkowych, iż o tym czy dane świadczenie jest dietą w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych decyduje istota tego świadczenia, a nie jego nazwa. Stąd uznaje się, iż wynagrodzenie otrzymywane na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych składa się z diety oraz zwrotu kosztów.

Reasumując przysługujące na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych wynagrodzenia za udział w posiedzeniach i zwrot kosztów podróży pozaetatowych członków kolegium odwoławczego są przychodem z działalności wykonywanej osobiście korzystającym ze zwolnienia (do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280,00 zł). Zatem płatnik nie ma obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy do wysokości wskazanej kwoty.Powyżej tej kwoty powstaje obowiązek pobierania przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy - art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając na względzie powyższe, tutejszy organ podatkowy uznaje stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

P o u c z e n i e

  1. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
  2. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe - do czasu jej zmiany lub uchylenia w trybie określonym w art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej.
  3. Na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Siedlcach w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.
  4. Zażalenie winno odpowiadać warunkom określonym w art. 222 Ordynacji podatkowej czyli powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
  5. Do wniesienia zażalenia obowiązuje uiszczenie opłaty skarbowej w kwocie 5,00 zł - art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 z późn.zm.)



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj