Interpretacja Urzędu Celnego II w Łodzi
362000-RPA-0630-35/05/PB
z 9 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
362000-RPA-0630-35/05/PB
Data
2005.11.09



Autor
Urząd Celny II w Łodzi


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy


Słowa kluczowe
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zawieszenie poboru akcyzy


Pytanie podatnika
Czy dokonywane przez Spółkę transakcje, których skutkiem będzie przewóz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego na Łotwie, do składu podatkowego na terenie kraju, będą odbywać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy?


POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a §4, art. 216 §1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r., Dz. U. nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z wnioskiem z dnia 17 sierpnia 2005 r.postanawiam udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznać przedstawione we wniosku stanowisko za prawidłowe.

UZASADNIENIEW dniu 17 sierpnia 2005 r. Spółka złożyła do Naczelnika Urzędu Celnego II w Łodzi wniosek o udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiła następujący stan faktyczny:Spółka dokonuje zakupu na Łotwie, w składzie podatkowym oleju bazowego o kodzie CN 2710 19 99. Po nabyciu oleju działający na zlecenie Spółki przewoźnik dokonuje transportu ze składu podatkowego łotewskiego kontrahenta bezpośrednio do składów podatkowych na terenie kraju prowadzonych przez klientów Spółki, którzy są jednocześnie kupującymi. Przeniesienie prawa własności nastąpi przed wprowadzeniem towaru do składu podatkowego. Powyższy towar jest kupowany na Łotwie poza procedurą zawieszenia akcyzy, gdyż nie jest on tam wyrobem akcyzowym. Potwierdzeniem zakupu będzie faktura wystawiona przez łotewskiego kontrahenta jako sprzedający, natomiast jako nabywca, kupujący wystąpi Spółka. Dodatkowo łotewski kontrahent na fakturze zaznaczy jako odbiorcę skład podatkowy na terenie kraju, podając jego numer akcyzowy oraz podmiot, do którego zostanie dostarczony towar. Na fakturze będzie zawarta informacja, że wyrób nie podlega akcyzie na Łotwie. Dodatkowo zostanie wystawiony list przewozowy CMR, gdzie jako nadawca zostanie wskazany łotewski kontrahent, a jako odbiorcy będą wykazywani klienci odbiorcy prowadzący składy podatkowe na terenie kraju. Na terenie kraju Spółka będzie wystawiać faktury VAT swoim odbiorcom, w których jako sprzedawca będzie figurować Spółka, natomiast jako odbiorcy będą oznaczani kupujący od Spółki olej podatnicy-prowadzący składy podatkowe na terenie kraju. Faktura będzie zawierać informację, iż podatek akcyzowy nie został zapłacony.

Pytanie Spółki brzmi: Czy dokonywane przez Spółkę transakcje, których skutkiem będzie przewóz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego na Łotwie, do składu podatkowego na terenie kraju, będą odbywać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy... Stanowisko: Wyżej opisane transakcje Spółka zamierza dokonywać w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na zasadach określonych w § 2b ust. l i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania ( Dz. U. nr 89, poz. 849 ze zm.). Zatem zgodnie z §2 b ust. 2 powołanego rozporządzenia Spółka każdorazowo przed wprowadzaniem partii oleju na terytorium kraju będzie dokonywać zgłoszenia o planowanym jego wewnątrzwspólnotowym nabyciu. Zgodnie z art. 26 ust. 2 pkt l ustawy o podatku akcyzowym pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej. Pojęcie przemieszczania wyrobów akcyzowych nie jest tożsame z pojęciem sprzedaży wyrobów akcyzowych. Zatem przesłanki wskazane w art. 26 ust. 2 pkt l będą spełnione nie tylko w sytuacji, kiedy to podatnicy prowadzący składy podatkowe, będą między sobą dokonywać transakcji zbycia wyrobów akcyzowych. Analiza treści tego przepisu wskazuje, iż jedyną przesłanką zawieszenia poboru akcyzy jest bezpośrednie przemieszczenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych między składami podatkowymi położonymi na terenie państw Unii Europejskiej. Nie ma przy tym znaczenia, czy to przemieszczenie odbywa się w wyniku transakcji pomiędzy podatnikami prowadzącymi te składy podatkowe, czy też przemieszczeniu temu nie towarzyszy żadna transakcja, bowiem obydwa składy podatkowe należą do jednego tego samego podatnika, czy też przemieszczenie to jest wynikiem transakcji dokonanej z udziałem podmiotu trzeciego, innego niż podatnicy prowadzący składy podatkowe, pomiędzy którymi następuje przemieszczenie. W tym stanie rzeczy przesłanka zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy będzie miała zastosowanie również wtedy, gdy jak w wyżej opisanym stanie faktycznym podatnik nabędzie wyroby akcyzowe zharmonizowane od jednego podatnika prowadzącego skład podatkowy na terenie państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w celu jego zbycia innemu podatnikowi, który w kraju prowadzi skład podatkowy. Istotne jest natomiast to, aby to przemieszczenie między składami podatkowymi na terenie Unii Europejskiej, należącymi do dostawcy i odbiorcy Spółki, miało charakter bezpośredni. Przemieszczanie oleju bazowego pomiędzy składami podatkowymi dokonywane w wyniku transakcji jakie będzie dokonywać Spółka, będzie miało charakter bezpośredni. Świadczy o tym treść dokumentów związanych z przemieszczeniem, a przede wszystkim list przewozowy CMR wystawiany przez łotewskiego dostawcę Spółki. W treści tego listu przewozowego każdorazowo wyraźnie będzie wskazane, iż miejscem nadania będzie skład podatkowy łotewskiego dostawcy Spółki, natomiast miejscem odbioru będzie skład podatkowy na terenie kraju należący do podmiotu, któremu Spółka sprzeda olej bazowy. Świadczy to również o tym, iż Spółka nie magazynuje wyrobów akcyzowych, zarówno w trakcie ich przemieszczania pomiędzy składami podatkowymi, jak i w składzie podatkowym odbiorcy przed ich wydaniem. Powyższe stanowisko zostało powszechnie przyjęte przez organy podatkowe. Należy tutaj wskazać informacje o zakresie stosowania prawa podatkowego wydane przez Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie wydane w trybie art. 14a ordynacji podatkowej. Są to pisma: z dnia 29 listopada 2004 r. nr 351000-RPA-91103-106/04, z dnia 27 czerwca 2005 r. nr 351000-RPA-91103-20-1/05, z dnia 27 czerwca 2005 r. nr 351000-RPA-91103-20-2/05. Pisma te zostały opublikowane na stronie internetowej Urzędu Celnego w Krakowie pod adresem www.krakow.uc.gov.pl. Kserokopie tych pism zostały złożone. Ponadto należy wskazać pisma wydane przez Naczelnika Urzędu Celnego w Warszawie w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej z dnia 31 grudnia 2004 r. nr 441000-PA-91001-89/04/6200/EU ( opublikowane LEX 3847 ), z dnia 04 marca 2005 r. nr 441000-PA-91001-5/05/197/ID ( opublikowane LEX 4092 ). Pisma te zostały również opublikowane na stronach internetowych Izby Celnej w Warszawie pod adresem www.bip.warszawa.ic.gov.pl. Pisma złożono w załączeniu. Dodatkowo należy stwierdzić, iż w opisanym wyżej stanie faktycznym do zastosowania przez Spółkę procedury zawieszenia poboru akcyzy nie będzie koniecznie zawarcie pomiędzy Spółką a jej finalnym kontrahentem umowy najmu, bądź innej o podobnym charakterze, o korzystanie przez Spółkę ze składu zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Pouczenie:-stosownie do art. 14 b §1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14b § 2 ustawy, wyżej wymieniona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b §5.-od niniejszego postanowienia służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Łodzi za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego II w Łodzi w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj