Interpretacja Urzędu Celnego w Krakowie
351000-RPA-91103-20-1/05
z 27 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
351000-RPA-91103-20-1/05
Data
2005.06.27



Autor
Urząd Celny w Krakowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe


Słowa kluczowe
skład podatkowy
wyroby akcyzowe


Pytanie podatnika
Czy w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego pomiędzy składami podatkowymi zlokalizowanymi w różnych państwach członkowskich Unii Europejskiej, w sytuacji gdy sprzedaż tych wyrobów odbywa się pomiędzy składem podatkowym i Spółką, która dokonuje dalszej odsprzedaży tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpi naruszenie procedury zawieszenia poboru akcyzy?


P O S T A N I W I E N I E

Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art.14a § 1 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 27 maja 2005 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego (data wpływu do tut. Urzędu: 2 czerwca 2005 roku.) uzupełnionego pismem z dnia 15 czerwca 2005 roku (data wpływu do tut. Urzędu: 20 czerwca 2005 roku) - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 2 czerwca 2005 roku wpłynął do tut. Urzędu wniosek z dnia 27 maja 2005 roku od w/w Spółki w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie stosowania prawa podatkowego. Następnie pismem z dnia 15 czerwca 2005 roku Spółka uzupełniła wniosek z dnia 27 maja 2005 roku. Z pisma wynika, iż Spółka prowadzi działalność polegającą na pośrednictwie handlowym i zamierza dokonywać transakcji polegających na zakupie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych tj.: toluen (PKWiU 24.14.12-25), ksylen (PKWiU 24.14.12 - 47.2), ksylol (PKWiU 24.14.73 - 30.4) i solwentnafta ( PKWiU 24.14.73 - 40.3) w składach podatkowych zlokalizowanych na terytorium krajów członkowskich Unii Europejskiej oraz jego odsprzedaży podmiotom polskim posiadającym status składów podatkowych. W/w wyroby akcyzowe przemieszczane będą w cysternach kolejowych lub autocysternach bezpośrednio pomiędzy składami podatkowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. W dokumentach tj.: list przewozowy CIM/CMR oraz ADT towarzyszących wyrobom wysyłanych ze składów podatkowych znajdujących się na terytorium krajów członkowskich Unii Europejskiej jako odbiorca każdorazowo figurował będzie klient Spółki i jednocześnie odbiorca w/w wyrobów akcyzowych prowadzący skład podatkowy. Natomiast faktura sporządzona przez dostawcę tych wyrobów wystawiana będzie na Spółkę, a Spółka będzie wystawiała odbiorcom w Polsce faktury VAT za dostarczone wyroby , które będą zawierały dane tj.:
- nazwa towaru z podaniem symbolu PKWiU ;
- ilość towaru;
- cena netto towaru nie zawierająca podatku akcyzowego;
- miejsce dostawy wyrobów w Polsce ( miejscowość, w której zlokalizowany jest skład podatkowy odbiorcy);
- informacja, że towar został dostarczony w procedurze zawieszenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, numer administracyjnego dokumentu towarzyszącego oraz datę wystawienia tego dokumentu.

Pytanie Spółki brzmi następująco: "Czy w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego pomiędzy składami podatkowymi zlokalizowanymi w różnych państwach członkowskich Unii Europejskiej, w sytuacji gdy sprzedaż tych wyrobów odbywa się pomiędzy składem podatkowym i Spółką, która dokonuje dalszej odsprzedaży tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpi naruszenie procedury zawieszenia poboru akcyzy?".

Zdaniem Spółki w przedstawionym stanie faktycznym nie wystąpi naruszenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdyż wyroby akcyzowe przemieszczane będą bezpośrednio z jednego składu podatkowego do drugiego składu podatkowego, a Spółka nie przejmuje tych wyrobów w trakcie ich przemieszczania ani ich nie magazynuje. Ponadto w trakcie przemieszczania nie następuje zmiana miejsca przeznaczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ani też odbiorcy na administracyjnym dokumencie towarzyszącym.

Naczelnik tut. Urzędu wyjaśnia, iż w myśl art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz.257 ze zmianami) opodatkowaniu akcyzą podlega wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego i sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. Jednakże zgodnie z art. 26 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Zdaniem tut. Organu przemieszczanie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi jest czynnością odmienną od sprzedaży tych wyrobów. Dopuszczalna zatem jest sytuacja, w której nabywcą wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest podmiot nie posiadający składu podatkowego, a wyrób jest przemieszczany w procedurze zawieszenia, jeżeli przemieszczanie to odbywa się pomiędzy składami podatkowymi. W związku z powyższym administracyjny dokument towarzyszący powinien zostać wystawiony przez prowadzącego skład podatkowy na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej i dokonującego wysyłki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na odbiorcę wyrobów akcyzowych zharmonizowanych prowadzącego skład podatkowy czyli w tym konkretnym przypadku na Państwa klienta, który dokonuje zakupu od Państwa tych wyrobów. Wówczas wyroby akcyzowe zharmonizowane dostarczane ze składu podatkowego zlokalizowanego na terytorium kraju członkowskiego Unii Europejskiej do składu podatkowego zlokalizowanego na terytorium kraju czyli odbiorcy tych wyrobów wraz z administracyjnym dokumentem towarzyszącym korzystać będą z procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu warunkiem korzystania z procedury zawieszenia poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest warunek bezpośredniego przemieszczania tych wyrobów pomiędzy składami podatkowymi wraz z administracyjnym dokumentem towarzyszącym. Natomiast bez znaczenia jest fakt, czy transakcja handlowa dot. sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych odbywać się będzie bezpośrednio pomiędzy składami podatkowymi czy też nie.

Końcowo Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art.14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art.14b § 2 cyt. ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art.14b § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj