Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzegu
PD-415/INT/7/MK/06
z 28 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-415/INT/7/MK/06
Data
2006.02.28



Autor
Urząd Skarbowy w Brzegu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
cel kultu religijnego
darowizna
odliczenie od dochodu
podatek dochodowy od osób fizycznych
Ustawa o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej


Pytanie podatnika
Czy wpłaty dokonywane przez osoby fizyczne na rzecz budowy pomnika Jana Pawła II mogą być zaklasyfikowane jako darowizny na kościelną działalność charytatywno - opiekuńczą, bez uwzględnienia limitów określonych w ustawie o podaytku dochodowym od os. fizycznych?


POSTANOWIENIE

Na podstawie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte w piśmie z dnia 31.01.2005r. (wpływ do US 31.01.2006r.) w sprawie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczące wpłat dokonywanych przez osoby fizyczne na rzecz budowy pomnika Jana Pawła II.

UZASADNIENIE

W myśl art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o którym mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie - art. 14 a § 5 Ordynacja podatkowa.

W dniu 31.01.2006 zwróciła się Pani z zapytaniem, czy dokonując wpłaty na konto bankowe Parafii Rzymsko Katolickiej z przeznaczeniem na budowę pomnika Jana Pawła II, będzie różna odliczyć w podatku dochodowym od osób fizycznych tę kwotę, jako darowiznę na cele kultu religijnego.
W swoim wniosku powołuje się Pani na przepisy dotyczące przekazania darowizn na podstawie art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 17.05.1989 o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29 poz. 154 ze zm.), twierdząc iż przedmiotowe darowizny zakwalifikować można jako darowizny na kościelną działalność charytatywno - opiekuńczą, bez uwzględnienia limitów określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Analizując powyższą sprawę stwierdzić należy:

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt. 9 lit b ustawy z dnia 26.07.1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity z 2000r Dz. U. Nr 14 poz. 176 ze zm.) podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust.3, art. 28-30 oraz art. 30a - 30c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust.l, 2,4,4a-4e, ust. 6 lub 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot między innymi darowizn przekazanych na cele:

  1. określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, realizującym te cele,
  2. kultu religijnego,w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej, jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.


Przepisem szczególnym w stosunku do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest uregulowanie zawarte w art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 17.05.1989r o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29 poz. 154 ze zm.), które stanowi, iż darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą są wyłączone z podstawy opodatkowania darczyńców podatkiem dochodowym (...), jeżeli kościelna osoba prawna przedstawi darczyńcy pokwitowanie odbioru oraz - w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny ­sprawozdanie o przeznaczeniu jej na tę działalność. W odniesieniu do darowizn na inne cele mają zastosowanie ogólne przepisy podatkowe.
Z cytowanego przepisu wynika, iż darowizny na działalność charytatywno-opiekuńczą podlegają odliczeniu od dochodu przed opodatkowaniem w wysokości nie limitowanej, pod warunkiem, że zostaną przekazane na rzecz kościelnych osób prawnych wyszczególnionych w powołanej ustawie z.dnia 17.05.1989r, a darczyńca otrzymał od obdarowanego potwierdzenie odbioru darowizny oraz w. okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny, sprawozdanie o przeznaczeniu otrzymanej kwoty na tę działalność.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż powoływanie się we wniosku na ustawę o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego Rzeczpospolitej Polskiej w części dotyczącej działalności charytatywno-opiekuńczej jest nie prawidłowe.

Dokonywane wpłaty na budowę pomnika Jana Pawła II nie można zakwalifikować do tej działalności.

Zdaniem Naczelnika tutejszego organu, wpłatę dokonaną na konto bankowe Parafii, z przeznaczeniem na budowę pomnika Jana Pawła nie można zakwalifikować jako darowiznę na rzecz kultu religijnego i dokonać stosownego odliczenia, do wysokości wykazanego limitu tj. 6% uzyskanego dochodu.

Należy stwierdzić, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia zdarzenia.

Stosownie do art. 14b § l ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art.4 a § l, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował Się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym wart. 14b § 5 OP.

Od niniejszego postanowienia na podstawie art. 14a § 4 i art. 236 § l ustawy z dnia 29.08.1997r Ordynacja podatkowa służy prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacja podatkowa powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj