Interpretacja Urzędu Skarbowego w Legnicy
USPDI/423/1/11/05
z 5 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USPDI/423/1/11/05
Data
2006.01.05



Autor
Urząd Skarbowy w Legnicy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku


Słowa kluczowe
działalność statutowa
koszty uzyskania przychodów
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych


Pytanie podatnika
Czy z kosztów uzyskania przychodów należy wyłączyć tylko odsetki i składki na rzecz PFRON faktycznie zapłacone, czy również odsetki i składki naliczone na dzień objęty deklaracją, lecz faktycznie nie zapłacone, w celu prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku kiedy Jednostka korzysta na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) ze zwolnienia z opodatkowania części dochodu wydatkowanego na cele statutowe ?


POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy stwierdza, że stanowisko Jednostki X przedstawione we wniosku z dnia 27.09.2005 r., który wpłynął w dniu 28.09.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawidłowości ustalenia podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych jest - prawidłowe.

UZASADNIENIE
W dniu 28.09.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Legnicy wpłynął wniosek w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismem z dnia 28.10.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne zostały uzupełnione pismem z dnia 10.11.2005 r. (data wpływu do tut. urzędu skarbowego 10.11.2005 r.), oraz pismem z dnia 22.11.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu skarbowego 23.11.2005 r.)
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której w mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Opisując stan faktyczny sprawy Wnioskodawca (Jednostka X) wyjaśnił, że jest podmiotem, którego dochód w części wydatkowanej na cele statutowe podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zwanej dalej updop.
Wnioskodawca poinformował również, iż składając deklaracje CIT-2 za poszczególne miesiące wyłączał z podatkowych kosztów uzyskania przychodów naliczone miesięczne składki na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zwany dalej PFRON oraz naliczone odsetki od tych składek. W konsekwencji w rozliczeniu za 2004 rok Jednostka X wyłączyła z kosztów uzyskania przychodów naliczone miesięczne składki na rzecz PFRON oraz naliczone odsetki od tych składek na dzień 31.12.2004 r. bowiem faktycznie tych wydatków nie poniosła. Od tych kwot został zapłacony podatek dochodowy od osób prawnych. W roku bieżącym Jednostka X uzyskała umorzenie naliczonych składek za okres od stycznia do listopada 2004 r. wraz z należnymi odsetkami.
Mając na uwadze zaistniały stan faktyczny Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wyjaśnienie – czy z kosztów uzyskania przychodów należy wyłączyć tylko odsetki i składki na rzecz PFRON faktycznie zapłacone, czy również odsetki i składki naliczone na dzień objęty deklaracją, lecz faktycznie nie zapłacone?
W przedmiotowej sprawie Jednostka X stoi na stanowisku, że podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód w równowartości kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych faktycznie zapłaconych na dzień objęty deklaracją.

W świetle obowiązujących przepisów art. 15 ust. 1 updop kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...) tej ustawy. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 36 updop, wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), czyli wpłaty wynikające z art. 21 ust. 1 i art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.) zwanej dalej ustawą o rehabilitacji, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Z łącznej treści przepisów art. 15 i 16 updop wynika, że nie stanowią kosztów uzyskania przychodów zarówno wpłacone kwoty na rzecz PFRON, jak i naliczone kwoty z tego tytułu.
Jednocześnie w myśl przepisów art. 16 ust. 1 pkt 11 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów naliczonych, lecz nie zapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów). Przytoczona norma prawna została dodatkowo skonkretyzowana poprzez przepis wynikający z art. 16 ust. 1 pkt 21 updop, który stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej. Do wpłat dokonywanych na podstawie innych ustaw, do których stosuje się niektóre przepisy ustawy – Ordynacja podatkowa zalicza się między innymi wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (art. 49 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych powołanej powyżej). Stąd odsetki od nieterminowych wpłat składek z tego tytułu nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Reasumując, z przywołanych wyżej przepisów wynika, że do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się: wpłat na rzecz PFRON, tj. faktycznie przekazanych kwot na ten Fundusz, jak również kwot naliczonych z tego tytułu w wysokościach wynikających z przepisów art. 21 i art. 23 ustawy o rehabilitacji, zarówno naliczonych, jak i wpłaconych odsetek z tytułu nieterminowego regulowania ww. zobowiązań wobec PFRON.
Należy podkreślić, że w przypadku dochodów podlegających zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, rozróżnienie kwoty naliczonej i faktycznie poniesionej (wpłaconej) na PFRON nabiera szczególnego znaczenia. W przypadku bowiem uzyskiwania dochodów zwolnionych od podatku w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, wszelkie wydatki analizowane są nie tylko pod kątem możliwości zaliczania ich do kosztów uzyskania przychodów, ale także (w przypadku, gdy nie można ich do takich kosztów zaliczyć) pod kątem możliwości zaliczenia ich do wydatków przeznaczonych na działalność statutową. Jeżeli wydatki nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania ani do wydatków poniesionych na działalność statutową, to ich równowartość zwiększa dochód podlegający opodatkowaniu. Do takich wydatków należy zaliczyć wpłaty na PFRON oraz odsetki od nieterminowych wpłat na rzecz PFRON.
W konsekwencji, na wielkość dochodu do opodatkowania wpłynie równowartość faktycznie dokonanych wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz wpłaconych odsetek z tytułu nieterminowych wpłat od wyżej wymienionych składek.
Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Jednostka X wyłączyła z kosztów uzyskania przychodów naliczone kwoty do wpłaty na rzecz PFRON oraz naliczone odsetki z tego tytułu. Aktualnie prezentuje stanowisko, że nie stanowią również kosztów uzyskania przychodów faktycznie poniesione (zapłacone) wydatki z tego tytułu. Wobec czego na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym wpłynie dochód powstały w wysokości ww. kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów.
Naczelnik Urzędu Skarbowego mając na uwadze powyższe stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj