Interpretacja Urzędu Skarbowego w Prudniku
PP-406/2/AZ/06
z 10 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-406/2/AZ/06
Data
2006.03.10


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Prudniku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
bonus
dostawa towarów
dostawa wewnątrzwspólnotowa
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
pozostałe przychody operacyjne
premia pieniężna


Pytanie podatnika
Czy otrzymane premie-bonusy od kontrahenta zagranicznego za osiągnięcie wysokiego poziomu zakupu w tej firmie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT ?


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art.14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. nr 8 poz. 60 z 2005r ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w piśmie z dnia 20.02.2005 o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług udzielonego bonusu przez firmę unijną z tytułu dostaw wewnątrzwspólnotowych.

U Z A S A D N I E N I E

Na podstawie art.14a § 1 cytowanej w sentencji ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej – następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Pismem z dnia 20.01.2006r (data wpływu do tutejszego organu 20.02.2006r) uzupełnionym w dniu 08.03.2006r oraz 10.03.2006r Spółka Wasza zwróciła się z zapytaniem czy udzielony bonus przez firmę unijną podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z podanym stanem faktycznym wynika, że: w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka Wasza dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów od dostawców z Niemiec. Po zakończeniu roku i podsumowaniu obrotu dostawcy udzielają Waszej Spółce na podstawie wcześniejszych ustaleń handlowych, premii pieniężnej - bonusu uzależnionego od wielkości zakupów dokonanych w roku poprzednim. Z przesłanych dokumentów wynika, iż za rok 2005 firma „X” przyznała bonus w wys. 5,5% od obrotu, który w przeliczeniu wyniósł 25.653,03 EURO, natomiast firma „Y” przyznała za 2005r - 3% bonus z obrotów brutto co w przeliczeniu dało 13.031,64 EURO. Oba bonusy przyznane zostały z końcem grudnia 2005r i dotyczyły rozliczeń za okres od 01.01.2005 do 31.12.2005r. Potwierdzeniem otrzymania premii jest pisemny dokument tzw. bonus uznaniowy (bonusgutschrift). Kwoty wynikające z tych dokumentów nie są przekazywane na konto bankowe Waszej Spółki, lecz o kwoty te pomniejszane są przyszłe zobowiązania w stosunku do każdej z firm z tytułu zakupionych towarów.

Spółka nie skorygowała i nie zmniejszyła podstawy opodatkowania oraz kwot podatku należnego i naliczonego związanych z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów za miesiąc, w którym otrzymała bonusy uznaniowe, gdyż nie jest w stanie przyporządkować je do konkretnych faktur zakupu. Bonusy zostały zaksięgowane przez Spółkę na pozostałe przychody operacyjne.

Zdaniem Waszej Spółki bonusy uznaniowe udzielone przez firmy unijne nie dotyczą przemieszczenia towaru jak również nie powodują zmiany ceny zakupionych towarów w związku z czym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odpowiadając na wyżej przedstawione zagadnienie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku informuje, co następuje:

W myśl art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 z 2004 r., poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia jest kwota jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Przy ustalaniu podstawy opodatkowania, o której mowa w wyżej powołanym ust. 1, przepis art. 29 ust. 4 tej ustawy stosuje się odpowiednio (art. 31 ust. 3). Stosownie do art. 29 ust. 4 cytowanej ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Należy zaznaczyć, iż skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione jest od wielu czynników - m.in. od ustalenia za co faktycznie te premie zostały wypłacone. W przypadku, gdy wypłacona premia pieniężna (bonus) związana jest z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że wartość otrzymanej premii pieniężnej wynika bezpośrednio z osiągniętego w roku obrotu wynikającego z sumy faktur jakie wystawili kontrahenci i stanowi określony procent tego obrotu. Zatem można ustalić dokładnie o ile nastąpiło obniżenie ceny każdej jednostkowej transakcji udokumentowanej fakturą wewnętrzną VAT.

W związku z powyższym przyznany przez każdego z kontrahentów zagranicznych bonus można przyporządkować do konkretnego nabycia i traktować jako opust, o którym mowa w art. 29 ust. 4 cytowanej ustawy o VAT.

W sytuacji tej należy zastosować regulację zawartą w § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) zgodnie z którym w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia podatnik obowiązany jest wystawić fakturę wewnętrzną (art. 106 ust. 7 ustawy o VAT). Z przepisu §25 ust. 1 ww. rozporządzenia wynika, że do faktur wewnętrznych stosuje się odpowiednio m.in. przepis § 16

Reasumując stwierdzić należy, iż otrzymując od kontrahenta zagranicznego rabat w związku z dokonanym wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, Spółka Wasza jest obowiązana w miesiącu wystawienia przez dostawcę bonusu uznaniowego do wystawienia wewnętrznych faktur korygujących do każdego z nabyć, w związku z którymi został udzielony rabat. Możliwe jest również wystawienie jednej faktury korygującej, jednakże musi z niej wynikać jaka kwota rabatu odnosi się do poszczególnych nabyć udokumentowanych uprzednio fakturami wewnętrznymi.

Kwoty rabatów udzielonych do poszczególnych dostaw wynikających z bonusów uznaniowych należy - dla potrzeb wystawienia ww. faktur -przeliczyć według kursu, który był stosowany przy wystawieniu pierwotnych faktur wewnętrznych (§ 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.)). Czyli w przedmiotowym stanie faktycznym nie będzie to jeden kurs, ale kursy jakie stosowano wystawiając poszczególne faktury wewnętrzne.

Zatem tut. organ podatkowy nie podziela stanowiska przedstawionego w zapytaniu Waszej Spółki.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania ww. przepisów w zakresie podatku od towarów i usług.

Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, bądź zmiana przepisów może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika.

Stosownie do treści art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej: interpretacja o której mowa w art.14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Zgodnie z art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Na niniejsze postanowienie w trybie art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Tutejszego Urzędu wniesione w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia – art. 236 § 2 pkt. 1 Ordynacji podatkowej.

Zażalenie zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz.U. nr 253 poz. 2532 ze zm.) zażalenie podlega opłacie skarbowej. Wysokość stawek tej opłaty określona została w załączniku do ww. ustawy i wynosi 5 zł od podania oraz 50 gr. od każdego załącznika.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj