Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US IV/II/443-38/06
z 6 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US IV/II/443-38/06
Data
2006.07.06



Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
likwidator
umowa zlecenia


Pytanie podatnika
Czy w świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z póź. zm.) czynności likwidatora wykonywane na podstawie umów zleceń są wyłączone z opodatkowania podatkiem podatkiem od towarów i usług?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z póź. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 08.05.2006 r., o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie czy w świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z póź. zm.) czynności likwidatora wykonywane na podstawie umów zleceń są wyłączone z opodatkowania podatkiem podatkiem od towarów i usług - podziela Pana stanowisko w sprawie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że na podstawie zawartych umów zlecenia pełni Pan funkcję likwidatora dwóch spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Zawarte umowy określają wysokość otrzymywanego wynagrodzenia, termin jego zapłaty, okres wypowiedzenia, wprowadzenia zmian do umowy. W umowach zawarto zapis, że zleceniobiorca zobowiązuje się do pełnienia funkcji likwidatora w rozumieniu art. 270 i następnych khs do czasu zakończenia likwidacji oraz że w sprawach spornych, nieuregulowanych mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego. Przychody uzyskane z tytułu wykonywania czynności, na które zawarto obydwie umowy zlecenia, są wymienione w art. 13 pkt 2 - 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podaje Pan, że warunki wykonywania czynności likwidatora są w sposób szczegółowy uregulowane w kodeksie spółek handlowych, który ściśle wyznacza zakres obowiązków oraz wymogi dotyczące dokonywania tych czynności. Pełnienie funkcji likwidatora polega w szczególności na reprezentowaniu spółki i prowadzeniu jej spraw w zakreślonych prawem granicach. Likwidatorzy powinni zakończyć interesy bieżące spółki, ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek. Dodatkowo likwidatorzy powinni stosować się do uchwał wspólników, którym składają sprawozdanie ze swojej działalności. Funkcje likwidatora są analogiczne do funkcji członków zarządu, z tą różnicą, że ich działalność zmierza do zakończenia bytu prawnego likwidowanej spółki. Zgodnie z art. 280 khs, do likwidatorów stosuje się przepisy dotyczące członków zarządu. Nie ma zatem potrzeby powielania w umowie zapisów ustawowych znajdujących bezpośrednie zastosowanie w sprawie. Powyższe odnosi się również do odpowiedzialności wobec osób trzecich oraz zlecającego wykonanie czynności, do której stosuje się również przepisy kodeksu cywilnego.

Pana zdaniem, wykonywane czynności likwidatora na podstawie zawartych umów zleceń są wyłączone z zakresu opodatkowania podatkiem VAT, gdyż nie można ich uznać za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą.

Tutejszy Organ podziela Pana stanowisko w sprawie.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z póź. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 w/w ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 3 cytowanej ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się m.in. czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że jest Pan związany ze zlecającymi wykonywanie umówionych czynności więzami prawnymi tworzącymi stosunek prawny co do warunków wykonywania tych czynności oraz wynagrodzenia. W umowie nie został natomiast zamieszczony zapis dotyczący zakresu odpowiedzialności zlecającego wobec osób trzecich. Niemniej w sytuacji braku takiego zapisu ważne jest aby odpowiedzialność ta wynikała z istoty danego stosunku prawnego. Zleceniobiorca - likwidator, działając w oparciu o umowę zlecenie, w myśl art. 283 § 1 khs ma prawo prowadzenia spraw oraz reprezentowania spółki, natomiast stosownie do art. 280 khs do likwidatorów stosuje się przepisy dotyczące członków zarządu. Oznacza to, że w stosunkach zewnętrznych istnieje odpowiedzialność zlecającego za czynności wykonywane przez likwidatora. W myśl art. 283 § 2 khs, ograniczenia kompetencji likwidatorów nie mają skutku prawnego wobec osób trzecich.

W omawianej sytuacji spełnione są warunki określone w art. 15 ust. 3 pkt 3 cytowanej ustawy, w związku z czym wykonywane przez Pana czynności likwidatora w ramach zawartych umów zleceń są wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta; wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do art. 222 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( j. t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ), zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie oraz powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5,00 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj