Interpretacja Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Trybunalskim
US III/406-21/06
z 4 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US III/406-21/06
Data
2006.05.04



Autor
Urząd Skarbowy w Piotrkowie Trybunalskim


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
stawki podatku
umowa pośrednictwa
usługi pośrednictwa
utrata prawa do zwolnienia
zwolnienia podmiotowe


Pytanie podatnika
Czy w świetle podanych wysokości obrotów za 2004 i 2005r. Spółka może ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług? Spółka świadczy usługi agencyjne na rzecz Totalizatora Sportowego, ponadto prowadzi działalność handlową ?


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z art. 43 ust. 1 pkt 1, art. 41 ust. 1, art. 113 ust. 1, ust. 8 i ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. uznaje za nieprawidłowe stanowisko w indywidualnej sprawie przedstawione przez Spółkę we wniosku złożonym dnia 27 lutego 2006r. (sprecyzowanym 14 marca 2006r.) odnośnie zwolnienia od podatku VAT usług agencyjnych świadczonych na rzecz Totalizatora Sportowego.


Wnioskiem z dnia 27 lutego 2006r. (sprecyzowanym 14 marca 2006r.) Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia z podatku VAT prowizji od sprzedaży usług agencyjnych na rzecz Totalizatora Sportowego.
Z wniosku wynika, iż przed zawarciem umowy spółki jej wspólnicy pracowali jako kolektorzy na podstawie umowy zlecenie z wynagrodzeniem prowizyjnym w zależności od uzyskanych obrotów. Należne za miesiąc wynagrodzenie potrącano z wpłaty utargu na podstawie raportu prowizji uzyskiwanego z terminala.W 1990r. za zgodą i z inspiracji PP Totalizator Sportowy, w formie spółki cywilnej podjęli dodatkową działalność gospodarczą w zakresie kupna-sprzedaży artykułów spożywczych i przemysłowych. Nadal jednak dla PP Totalizator Sportowy pracują na umowę zlecenie.W 1995r. umowa zlecenie została zmieniona na umowę agencyjną. Umowa określa, iż Spółka pracuje w imieniu i na rzecz Spółki "Totalizator Sportowy". Zmienił się również sposób uzyskania wynagrodzenia za wykonanie usług. Od tego momentu Spółka wystawia fakturę za usługę sprzedaży gier liczbowych a Spółka Totalizator Sportowy przelewa kwotę prowizji na konto Spółki w ciągu 10 dni.Od 1996r. Spółka jest podatnikiem VAT, działalność handlową Spółka opodatkowywała, natomiast do działalności usługowej stosowała zwolnienie z podatku VAT.
W związku z nowelizacją ustawy z dnia 11 marca 2004r., od 1 czerwca 2005r. od wynagrodzenia z tytułu sprzedaży zakładów gier liczbowych Spółka nalicza podatek VAT według stawki 22%, bez żadnej możliwości jego odliczenia.Spółka podała ponadto, iż sprzedaż towarów i usług za 2004r. wyniosła 124.061,18 zł, z tego sprzedaż opodatkowana 16.628,51 zł, sprzedaż zwolniona na rachunki 61.628,51 zł, sprzedaż zwolniona bez rachunku 22.136 zł, sprzedaż zwolniona usług-prowizja 23.981,67 zł.Z kolei sprzedaż towarów i usług za 2005r. wyniosła 101.529,12 zł, z tego sprzedaż opodatkowana 22.233,30 zł (w tym prowizja 9.539,38 zł), sprzedaż zwolniona na rachunki 50.902 zł, sprzedaż zwolniona bez rachunku 19.429,05 zł, sprzedaż zwolniona usług-prowizja 8.964,77 zł.Dodatkowo Spółka wyjaśnia, że dominującą pozycją sprzedaży zwolnionej jest sprzedaż znaczków pocztowych, przynoszącą dochód brutto w wysokości 3%.Spółka podaje, że na mocy art. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisów tej ustawy nie stosuje się do działalności w zakresie gier liczbowych, natomiast stosuje sie ją dla przyjmującego zlecenie prowadzenia tej działalności w imieniu i na rzecz zwolnionego zlecającego. Uważa jednak, że w myśl art. 15 ustawy podatnikiem jest podmiot, który prowadzi przedmiotową działalność na własny rachunek, dlatego też agent prowadzący działalność w zakresie sprzedaży gier liczbowych w imieniu i na rzecz Totalizatora Sportowego nie powinien być podatnikiem VAT.Ponadto w świetle podanych wysokości obrotów za lata 2004r i 2005r. Spółka zapytuje, czy może skorzystać w trybie art. 113 ust. 11 ze zwolnienia z obowiązku podatku VAT dla drobnych przedsiębiorców.


Niniejszym postanowieniem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. udziela interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.


Zgodnie z art. 6 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przepisów ustawy nie stosuje sie do działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie. Pośredniczenie w czynnościach związanych ze sprzedażą zakładów wzajemnych, gier liczbowych i loterii pieniężnych nie podlega podatkowi od gier, w związku z tym wynagrodzenie prowizyjne z tego tytułu jest objęte podatkiem od towarów i usług.
Podatnikami, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Ust. 2 w/w art. stanowi, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych .
W art. 15 ust. 3  ustawodawca określił czynności, których nie uznaje się za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, jednak w przypadku Spółki nie mają one zastosowania.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 11 załącznika nr 4 zawierającego wykaz usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT wymienione zostały usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 92 , które są związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniami ze zwolnienia, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie (wyróżnik ex oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania).Jednakże w objaśnieniach do załącznika nr 4 wskazano, że zwolnienie usług dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.
W świetle powyższego, świadczone usługi pośrednictwa przy sprzedaży gier liczbowych i loterii pieniężnych na rzecz Totalizatora Sportowego nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, ponieważ są świadczone przez podmiot., który ma jako cel systematyczne dążenie do osiągnięcia zysków w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (w wyniku realizacji umowy agencyjnej zawartej z Totalizatorem Sportowym otrzymuje wynagrodzenie prowizyjne).
Do przedmiotowych usług należy stosować podstawową stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 22 %, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.
Ponadto należy zauważyć, że w stanie prawnym obowiązującym do 31 maja 2005r. zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz poz. 11 załącznika nr 4 do w/w ustawy z dnia 11 marca 2004r. zwolnienie od podatku od towarów i usług dotyczyło usług związanych z rekreacją i sportem przy uwzględnieniu objaśnienia zamieszczonego pod tym załącznikiem. Brzmienie zawarte w tej pozycji oraz użyty spójnik "i" wskazują, że objaśnienie zamieszczone pod tym załącznikiem dotyczy obu kategorii usług (rekreacji i sportu) objętych tą częścią zdania. Powyższe oznacza, że również od dnia wejścia w życie omawianej ustawy, tj. od 1 maja 2004r. do 31 maja 2005r. zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie w/w przepisów były jedynie usługi związane z rekreacją i sportem świadczone przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.


Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji - ust. 2 art. 113 .
Natomiast ust. 8 art. 113 ustawy stanowi, iż w przypadku podatników, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4, przez wartość, określoną w ust. 1 rozumie się 30-krotność kwoty prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usług.
Kwota wolna na 2006 r. została określona rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2005r . w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 229, poz. 1949) w wysokości 39.200 zł.


Stosownie do art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Podane przez Spółkę obroty za 2005r. wskazują, że Spółka przekroczyła kwotę wolną i nie może w 2006r. skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, w trybie art. 113 ust. 11 ustawy.
Kwotę osiągniętej przez Spółkę za 2005r. sprzedaży stanowi łączna wartość obrotu z tytułu sprzedaży artykułów spożywczych i przemysłowych i kwota stanowiąca 30-krotność kwoty prowizji.

Zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności wynikające z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze, w przypadku których podstawą opodatkowania dla agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby, świadczącej usługi o podobnym charakterze, stanowi kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonywane usługi pomniejszona o kwotę podatku z zastrzeżeniem ust. 2 - 4.
Przepis § 9 ust. 2 cytowanego rozporządzenia stanowi, iż zwolnienie o którym mowa w ust. 1 dotyczy tych podatników, którzy w danym roku podatkowym mogli korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy i dotyczy wartości sprzedaży w danym roku podatkowym z tytułu wykonywania czynności wymienionych w ust. 1, nieprzekraczającej kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro, obliczonej w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 113 ust. 14 ustawy.
Zwolnienie o którym mowa w ustępie 2, stosuje sie pod warunkiem, że wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro; do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
 Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 2, nie stosuje się do podatników:
1) zarejestrowanych na podstawie art. 96 lub art. 157 ustawy jako "podatnicy VAT czynni";
2) wykonujących również inne, niż wymienione w ust. 1, czynności opodatkowane;
3) wykonujących czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy;
4) którzy zrezygnowali z prawa do zwolnień podmiotowych lub utracili to prawo w poprzednich latach podatkowych i od daty rezygnacji lub utraty tego prawa nie upłynęły 3 lata.


Zwolnienie określone w § 9 rozporządzenia nie może być w stosunku do Spółki zastosowane, gdyż jak wynika z wniosku oprócz czynności świadczonych na podstawie umowy agencyjnej, wykonuje inne czynności opodatkowane (sprzedaż artykułów spożywczych i przemysłowych), ponadto Spółka jest podatnikiem zarejestrowanym jako "podatnik VAT czynny".

Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.
Interpretacja traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj