Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PF-I-41180/INT/3/NM/06
z 29 czerwca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PF-I-41180/INT/3/NM/06
Data
2006.06.29
Autor
Izba Skarbowa w Opolu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
wierzytelności nieściągalne
Pytanie podatnika
Kwestia zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wierzytelności odpisanych jako nieściągalne.
DECYZJA Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu z dnia 26 stycznia 2006r. nr PD-415/INT/59/ACH/05 w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczące kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, gdyż zostało wydane z rażącym naruszeniem prawa. UZASADNIENIE Podaniem z dnia 19 grudnia 2005r. zwróciła się Pani do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu o wydanie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że do kosztów uzyskaniaprzychodów prowadzonej działalności gospodarczej zaliczyła Pani na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 20 w związku z art. 23 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. nr 14 poz. 176 ze zm.) wierzytelności zgłoszone w postępowaniu upadłościowym dłużnika "K" S.A., uznane za "nieściągalne uprawdopodobnione". Wraz z wnioskiem przedłożyła Pani m.in. protokół uznania za koszty uzyskania przychodu wierzytelności uznanych za nieściągalne. W dniu 26 stycznia 2006r. Naczelnik Urzędu Skarbowego z Brzegu postanowieniem nr PD-415/INT/59/ACH/05 uznał Pani stanowisko za prawidłowe, stwierdzając zarazem, iż do kosztów uzyskania przychodów może Pani zaliczyć wierzytelności - ale na podstawie art. 23 ust. 3 w związku z art. 23 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie na podstawie powołanego we wniosku art. 23 ust. 1 pkt 20 ustawy. Dokonując "z urzędu" weryfikacji wskazanego w sentencji postanowienia, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdził, iż zostało ono wydane z rażącym naruszeniem przepisów prawa, a mianowicie art. 14 a § 3 Ordynacji podatkowej oraz art. 23 ust. l pkt 20 i art. 23 ust 2 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. nr 14 poz. 146 ze zm.). Stosownie do art. 14a § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów. Stosownie do art. 14a § 1,2,3 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości m.in. naczelnik urzędu skarbowego, na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. (...). Powyższe oznacza, że interpretacja, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dokonywana jest przez organ podatkowy na wniosek m.in. podatnika. A zatem to pytający występując z zapytaniem wskazuje i jednocześnie decyduje, które przepisy prawa podatkowego wymagają interpretacji w jego sprawie oraz jakie zajmuje w tym względzie stanowisko. Z kolei organ podatkowy jest związany złożonym zapytaniem w tym znaczeniu, że w wydanej interpretacji winien przedstawić ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa (art. 140 § 3 ustawy). Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 20 w/w ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, z wyjątkiem takich wierzytelności nieściągalnych, które uprzednio na podstawie art. 14 ww. ustawy zostały zarachowane jako przychody należne i których nieściągalność została uprawdopodobniona. W świetle tych przepisów zaliczenie nieściągalnej wierzytelności w ciężar kosztów uzyskania przychodów możliwe jest tylko wtedy, gdy zostaną spełnione łącznie dwa warunki:
Sposób udokumentowania wierzytelności nieściągalnych reguluje art. 23 ust. 2 cyt.ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z treścią tego przepisu za wierzytelności, o których mowa w ust. l pkt 20, uważa się te wierzytelności, których nieściągalność została udokumentowana:
W załączeniu do wniosku przedłożyła Pani sporządzony przez siebie protokół uznania za koszty uzyskania przychodu wierzytelności uznanych za nieściągalne z dnia 30 maja 2005r., którym dokumentuje Pani - na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 20 w zw. z art. 23 ust. 2 pkt 3 ustawy - ich nieściągalność. Jak wynika z treści w/w przepisu podatnik w sporządzonym przez siebie protokole winien przedstawić przewidywane (szacunkowe) wartości kosztów powództwa, jak i dochodzenia egzekucyjnego. Powinien tego dokonać z należytą starannością, najlepiej opartą o specjalistyczną w tym zakresie wiedzę, jak również doświadczenie życiowe. Pani jednak przy sporządzaniu protokołu z dnia 30 maja 2005r. ograniczyła się jedynie do stwierdzenia, iż w sytuacji niemożności wyegzekwowania należności (na poparcie czego przedstawia Pani zawiadomienie Sędziego Komisarza i pisma Syndyka Masy Upadłościowej) każda kwota przeznaczona na koszty procesowe lub egzekucyjne przewyższa wartość należności. Zatem protokół z dnia 30 maja 2005r. sporządzony przez Panią nie jest protokołem wymaganym przepisem art. 23 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie określa bowiem przewidywanych kosztów wskazanych w tym przepisie. Powyższe jak i całość dokumentów zgromadzonych w niniejszej sprawie wskazuje, że nie może Pani zaliczyć wierzytelności odpisanych jako nieściągalne do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 3 pkt 20 w związku z art. 23 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. A zatem stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2005r. - jest nieprawidłowe. W tym stanie rzeczy rozstrzygnięcie organu I instancji z dnia 26 stycznia 2006r. uznające za prawidłowe Pani stanowisko wyrażone w zapytaniu z dnia 19 grudnia 2005r. w sprawie zaliczenia do kosztów działalności gospodarczej wierzytelności niezapłaconych a uznanych jako nieściągalne na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 20 w zw. z art. 23 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - narusza powołane wyżej przepisy prawa. Opisane okoliczności faktyczne i prawne uzasadniają zatem zmianę postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu z dnia 26 stycznia 2006r. - w trybie art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej - w sposób wyżej przedstawiony. Nadmienić trzeba, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 23 ust. 1 pkt 21 przewiduje możliwość uznania za koszt uzyskania przychodów odpisów aktualizujących wartość należności, określoną w ustawie o rachunkowości, od tej części należności, która była uprzednio zaliczona na podstawie art. 14 do przychodów należnych, a ich nieściągalność została uprawdopodobniona na podstawie ust. 3 - jednak interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania tego przepisu może być przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia - o ile uprzednio zaistnieją przesłanki określone w art.14a - 14d Ordynacji podatkowej. Jednocześnie tut. organ informuje, iż mniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego i prawnego w dniu jej wydania. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.