Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zamościu
POI-423/2/2006
z 10 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
POI-423/2/2006
Data
2006.05.10



Autor
Urząd Skarbowy w Zamościu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja celowa
działalność statutowa
likwidacja działalności
warunki zwolnienia
zwolnienia podmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
1. Czy przychody publicznego szpitala uzyskane po postawieniu go w stan likwidacji i przeznaczone na spłatę dlugów powstałych jeszcze w okresie przed likwidacją, gdy szpital prowadził działalność statutową są zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych?
2. Czy dotacja otrzymana przez likwidowany szpital od jednostki samorządu terytorialnego z przeznaczeniem na spłatę długów szpitala sprzed zaprzestania działalności statutowej jest zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych?


POSTANOWIENIE

Na podstawie przepisów art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz.U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r z późn. zm.) , po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29.03.2006 r /uzupełnionego pismem z dnia 25.04.2006 r/ w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zwolnienia podmiotowego, przedmiotowego oraz rozliczenia straty z lat ubiegłych
postanawiam uznać stanowisko przedstawione w złożonym wniosku w zakresie:
zwolnienia podmiotowego /ZOZ w likwidacji/ - za niezgodne z przepisami prawa podatkowego,
• w zakresie zwolnienia przedmiotowego /dotacja z budżetu jednostki samorządu terytorialnego/ - za zgodne z przepisami prawa podatkowego.

UZASADNIENIE

Powołanym w sentencji wnioskiem z dnia 29.03.2006 r „S” w Z. w likwidacji wystąpił do tutejszego organu podatkowego w trybie przepisów art. 14 a ustawy Ordynacja podatkowa o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Przedmiotem wniosku jest zakres i sposób zastosowania prawa podatkowego do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że „S” od 15.09. 2004 r został postawiony w stan likwidacji a z dniem 31.12.2004 r zaprzestał działalności medycznej i prowadził jedynie działalność likwidacyjną uzyskując przychody z najmu majątku ruchomego, działalności gospodarczej w aptece otwartej do dnia 31.05.2005 r. Ponieważ środki własne nie mogły zaspokoić wierzycieli likwidowanej jednostki w roku 2005 likwidator otrzymał od organu założycielskiego X środki finansowe w wysokości 23.019.571,67, które zostały wydatkowane w całości z przeznaczeniem na pokrycie zadłużenia jednostki wobec pracowników , kontrahentów oraz organów podatkowych. Na koniec 2005 r w jednostce powstał dochód.

Zdaniem „S” będącego w likwidacji, jest on zwolniony z płacenia podatku dochodowego osób prawnych w związku z art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych /tekst jedn. Dz.U. z 2000 r Nr 54 , poz. 654 z późn. zm./ , oraz korzysta statutowo /z uwagi na działalność w zakresie ochrony zdrowia/ w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy, ze zwolnienia z tego podatku. Ponadto , w razie wypracowania zysku w okresie likwidacji „S” powinien pokryć zyskiem stratę z lat ubiegłych, tj. stratę osiągniętą na dzień 14.09.2004 r /dzień poprzedzający postawienie w stan likwidacji/.

Wobec przedstawionego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje:
Stosownie do art.17 ust. 1 pkt 4 ustawy wolne od podatku są dochody podatników , z zastrzeżeniem ust. 1 c , których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów , kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem warunkowym, zależy ono od spełnienia następujących przesłanek:
1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w tym przepisie,
2. dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej.
Wolne od podatku są dochody w tej części w jakiej są przez podatnika przeznaczone na cele preferowane przez ustawodawcę . Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowanie „w części przeznaczone na te cele” oznacza, że jeżeli statut, bądź sytuacja, będzie przewidywała realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych innych celów, nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu.

W przedstawionym stanie faktycznym i prawnym dochody ze sprzedaży i najmu majątku „S” do czasu jego likwidacji stanowić będą dochód Zakładu i jeżeli zostanie on przeznaczony na cele inne niż o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy , dochód ten będzie zwiększał podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zakład otrzymał dotację od organu założycielskiego-jednostki samorządu terytorialnego, na pokrycie długów i w związku z tym Zakład wystąpił z zapytaniem, czy otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu.
Zdaniem podatnika dochód powstały w wysokości otrzymanej dotacji nie podlega opodatkowaniu. Organ podatkowy stwierdza , że przedstawione stanowisko jest prawidłowe.

Przepisem , który winien być zastosowany w przedstawionym stanie faktycznym jest art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych /cyt. wyżej/ w myśl którego, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 14 został uchylony przez ustawę z dnia 12 listopada 2003 r o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw /Dz.U. Nr 202, poz. 1957 ze zm./, jednak na mocy znowelizowanych przepisów przejściowych zwolnienie to obowiązuje do końca 2006 r.
Zwolnienie to dotyczy dochodów z tytułu wszelkich dotacji udzielonych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Dla zakresu tego zwolnienia nie jest istotny rodzaj dotacji, ważne jest źródło jej pochodzenia.
Natomiast na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy podatkowej wydatki i koszty sfinansowane z dopłat, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Tak więc zgodnie z powyższym stanem prawnym, o ile „S” otrzymał dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego jest ona wolna od podatku, a wydatki pokryte otrzymaną dotacją nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W swoim piśmie z dnia 21.04.2006 r podatnik poinformował, że „S” jest jednostką statutowo zwolnioną od podatku dochodowego od osób prawnych, jednak w związku z art. 7 ust. 5 ustawy winien mieć możliwość obniżenia dochodu osiągniętego za rok 2005 o wysokość straty podatkowej z lat ubiegłych tj. straty osiągniętej na dzień 14.09.2004 r tj. dzień poprzedzający postawienie jednostki w stan likwidacji.

W art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określono, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11 , nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Jednocześnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium RP lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania przychodów o których mowa w pkt 1 i 2. Natomiast w art. 7 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zapisano, że przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów , o których mowa w ust. 3.

W deklaracjach o wysokości osiągniętego dochodu /poniesionej straty/ przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych podatnicy są zobowiązani do wykazywania wszelkich przychodów oraz kosztów ich uzyskania z całokształtu ich działalności. Jeżeli na działalności statutowej, której dochody są wolne od podatku, zostanie poniesiona strata, to stosownie do ww. przepisów art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 oraz ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy zastosować zasadę ,że przy ustalaniu dochodów /straty/ nie uwzględnia się przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów , ze źródeł przychodów, z których dochody są wolne od podatku. Poniesiona strata na działalności statutowej nie może obniżać lub eliminować dochodów z działalności opodatkowanej. Natomiast w sytuacji, gdy strata zostanie poniesiona na działalności, z której dochody nie są zwolnione z podatku, rozliczenie straty następuje na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj. poprzez obniżenie dochodu / z działalności opodatkowanej/ w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50 % kwoty tej straty.

Zgodnie z informacją zawartą we wniosku, podatnik zaprzestał wykonywania działalności statutowej od 1.01.2005 r, w związku z powyższym należało rozważyć czy wystąpiła strata na dzień 14.09.2004 r na całej działalności zakładu dla celów podatkowych bowiem strata poniesiona w okresie zwolnienia podatkowego jest stratą ekonomiczną , a nie stratą w rozumieniu prawa podatkowego. Tym samym, podatnikowi nie przysługiwałoby odliczenie od dochodu osiągniętego za rok 2005 o wysokość straty osiągniętej na działalności statutowej.

Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji .

Interpretacja niniejsza uwzględnia stan prawny istniejący w dacie zaistnienia zdarzenia oraz stan faktyczny przedstawiony w powołanym na wstępie wniosku.

Stosownie do przepisu art. 14 b § 1 i 2 powołanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, jest jednak wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 tego artykułu.

Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.
Zażalenie na postanowienie organu podatkowego, zgodnie z przepisem art. 222 i w związku z przepisem art. 239 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz.U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r), powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj