Interpretacja Urzędu Skarbowego w Elblągu
PD2/415-26/06
z 7 lipca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD2/415-26/06
Data
2006.07.07
Autor
Urząd Skarbowy w Elblągu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
obuwie
odzież ochronna
Pytanie podatnika
- dotyczy udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup:1. odzieży roboczej (kombinezon, rękawice ochronne, buty robocze) i środków czystości,2. kurtki przeciwdeszczowej, spodni, koszuli, marynarki, krawata i obuwia- dla właściciela i osoby współpracującej
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami), po rozpatrzeniu wniosku Pana (...), właściciela (...) z siedzibą (...), NIP (...) z dnia 27.04.2006 r., uzupełnionego w dniu 30.05.2006 r. i 30.06.2006 r. w sprawie udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup: Wnioskiem złożonym w dniu 27.04.2006 r., uzupełnionym w dniu 30.05.2006 r. i 30.06.2006 r. Pan (...), właściciel (...) z siedzibą w (...) zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Zgodnie z treścią art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) stosownie do swojej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą - (...) z siedzibą w (...), opodatkowaną na zasadach ogólnych z obowiązkiem prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Przedmiotem działalności firmy są usługi w zakresie handlu, wymiany opon, amortyzatorów, tłumików i innych części samochodowych. Pan (...) jako właściciel w dziale sprzedaży obsługuje klientów, dostarcza towar do klientów, wykonuje prace w warsztacie samochodowym. Natomiast osoba współpracująca jest handlowcem, której zadaniem jest nawiązywanie kontaktów z klientami, przyjmowanie towarów od dostawców, załadunek i rozładunek towarów, dostarczanie towarów do klientów, uczestnictwo w targach branżowych. Podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy w związku z wykonywaną pracą wydatki na zakup odzieży roboczej (kombinezon, rękawice ochronne, buty robocze) i środków czystości dla właściciela firmy i osoby współpracującej stanowią koszty uzyskania przychodów. Zdaniem Podatnika zakup odzieży roboczej i środków czystości dla właściciela i osoby współpracującej jest ściśle związany z osiąganiem przychodów firmy zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Biorąc stan faktyczny przedstawiony we wniosku i obowiązujący w tym zakresie stan prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stwierdza co następuje. Zgodnie z ogólną definicją kosztów uzyskania przychodów zawartą w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy. Zagadnienie zakupu odzieży ochronnej jako środka służącego do wykonywania działalności gospodarczej z punktu widzenia art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym należy oceniać na tych samych zasadach zarówno w przypadku zakupu odzieży ochronnej dla pracowników jak i dla osób prowadzących działalność gospodarcza. Punktem wyjścia dla wszystkich rozważań dotyczących zakupu odzieży ochronnej muszą być przepisy prawa pracy, z których wynika zasada wykonywania pracy przez pracownika we własnej odzieży. Jeżeli ze względu na wymagania sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy podatnik jest zobowiązany do wykonywania pracy w odzieży ochronnej, to wydatki poniesione na jej zakup można uznać za wydatki niezbędne do uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki te będą kosztami uzyskania przychodów pod warunkiem, że odzież własna może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu oraz ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwo i higienę pracy. Analogicznie należy podejść do zagadnienia zakupu środków czystości, by zaliczyć wydatki poczynione na ich zakup do kosztów uzyskania przychodów powinien być on ściśle powiązany z osiągniętym przychodem lub obowiązek ich zakupu powinien wynikać z odrębnych przepisów. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego prowadząc działalność usługową w zakresie handlu, wymiany opon, amortyzatorów, tłumików i innych części samochodowych Pan (...) jako właściciel między innymi wykonuje prace związane z wymianą wyżej wymienionych części w warsztacie samochodowym, a osoba współpracująca między innymi rozładowuje towar przyjmując go od dostawców i załadowuje towar w celu dostarczenia go do klientów. Przy wykonywaniu wyżej wymienionych czynności odzież własna Podatnika i osoby współpracującej może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu. W związku z powyższym właściciel jak i osoba współpracująca jest zobowiązana do wykonywania wyżej wymienionych czynności w odzieży roboczej. Zatem wydatki poniesione na jej zakup (kombinezon, rękawice ochronne, buty robocze), jak również wydatki poniesione na zakup środków czystości dla właściciela i osoby współpracującej będą stanowiły koszty uzyskania przychodów. Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak na wstępie. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia. W myśl art. 14b § 1 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Zgodnie z art. 14a § 2 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14a § 5. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego. Zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia. Zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Jeżeli zażalenie nie spełnia warunków wynikających z wyżej cytowanych przepisów organ odwoławczy, zgodnie z art. 228 § 1, pkt 3 ustawy - Ordynacja podatkowa pozostawia zażalenie bez rozpatrzenia. W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową w znaku skarbowym w wysokości 5,00 zł. oraz 0,50 gr od każdego załącznika. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.