Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PDI/415-49/06
z 25 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDI/415-49/06
Data
2006.07.25



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
podatek dochodowy od osób fizycznych
przychody z innych źródeł
rekompensaty pieniężne
żołnierze


Pytanie podatnika
Wypłata świadczenia pieniężnego rekompensującego utracone wynagrodzenie ze stosunku pracy za okres odbywania ćwiczeń wojskowych przez żołnierza rezerwy.


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, działając na podstawie art. 216 § 1 oraz art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20 czerwca 2006 roku, nr FK-P-0114-48/2006 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdza, że stanowisko jednostki przedstawione we wniosku w sprawie dotyczącej wypłaty świadczenia pieniężnego rekompensującego utracone wynagrodzenie ze stosunku pracy za okres odbywania ćwiczeń wojskowych przez żołnierza rezerwy, należy uznać za błędne.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 20 czerwca 2006 roku do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu wpłynął wniosek jednostki w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji dotyczącej wypłaty świadczenia pieniężnego rekompensującego utracone wynagrodzenie ze stosunku pracy za okres odbywania ćwiczeń wojskowych przez żołnierza rezerwy.

Ze stanu faktycznego, przedstawionego we wniosku wynika, że jednostka na wniosek żołnierza rezerwy wypłaca świadczenie pieniężne rekompensujące utracone wynagrodzenie ze stosunku pracy za okres odbywania ćwiczeń wojskowych.
Zdaniem jednostki, zasadne jest zastosowanie zwolnienia od podatku w myśl art. 21 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 119a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 listopada 1967 roku o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416 ze zm.) żołnierzowi rezerwy, który odbył ćwiczenia wojskowe, z wyjątkiem ćwiczeń trwających do dwudziestu czterech godzin odbywanych w czasie lub dniu wolnym od pracy, przysługuje świadczenie pieniężne rekompensujące utracone wynagrodzenie ze stosunku pracy lub stosunku służbowego albo dochód z prowadzonej działalności gospodarczej, które mógłby uzyskać w okresie odbywania ćwiczeń wojskowych. Świadczenie pieniężne za każdy dzień ćwiczeń wojskowych stanowi kwota 1/30 miesięcznego wynagrodzenia lub dochodu, o których mowa wyżej, pomnożona przez liczbę dni odbytych ćwiczeń wojskowych z zastrzeżeniem, że kwota ta nie może być wyższa od 1/30 dwuipółkrotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, którego wysokość ogłasza Prezes Głównego Urzędu Statystycznego.

Z organem wypłacającym powyższą rekompensatę, nie są zawierane umowy cywilnoprawne / np. umowa zlecenie / lub umowa o pracę .

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zgodnie z treścią art. 9 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów zwolnionych od opodatkowania a wymienionych w art. 21, 52 i 52a tej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Źródła przychodu natomiast zostały określone w art. 10 ust. 1 ww. ustawy i do nich zaliczono inne źródła /pkt 9 art. 10 ust. 1 ustawy/.

Wyjaśnienie pojęcia przychodów z innych źródeł zawiera art. 20 ust.1 ww. ustawy. Za przychody z innych źródeł, uważa się w szczególności, kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów za rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 tej ustawy oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. A zatem otrzymana rekompensata stanowić będzie dla osoby która ją otrzymała, dochód z innych źródeł.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określają również zakres obowiązków podatników i płatników wypłacających należności podatnikom. W kwestii opodatkowania dochodów z innych źródeł obowiązki płatnika zostały określone w art. 42a ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, 52 i art.52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru ( PIT-8C)o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymywane z tytułu odbywania niezawodowej służby wojskowej lub jej form zastępczych i równorzędnych, z wyjątkiem służby okresowej lub nadterminowej.
Natomiast w myśl art. 108 ww. ustawy o powszechnym obowiązku obrony, do okresowej służby wojskowej, powołuje się żołnierzy rezerwy, a także przenosi się do tej służby żołnierzy odbywających zasadniczą służbę wojskową, przeszkolenie wojskowe, ćwiczenia wojskowe lub nadterminową zasadniczą służbę wojskową.

Przedmiotowe zwolnienie nie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, a zatem tut. organ nie podziela stanowiska jednostki zawartego w ww. piśmie.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, że interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji , organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.

Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu.

Zażalenie winno odpowiadać warunkom określonym w art. 222 Ordynacji podatkowej czyli powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj