Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce
TP/443-37/06
z 6 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
TP/443-37/06
Data
2006.07.06



Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Jeżyce


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
dotacja przedmiotowa
odliczenia
podatek naliczony


Pytanie podatnika
Czy podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatklu należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości wynikającego z faktur dokumentujących, sfinansowane z otrzymanej dotacji celowej, zakupy zwiazane zarówno z czynnościami niepodlegajacymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług realizowanymi w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, jak i z czynnościami podlegajacymi opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT wykonywanymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie:- art. 14a par.1, 3 i 4 w związku z art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)

Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce po zapoznaniu się z wnioskiem Podatnika, zawartym w piśmie z dnia z dnia 12.04.2006 r. (data wpływu do tut. 13.04.2006 r. ), w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych z dotacji celowej, postanawia uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy wyrażające się w twierdzeniu, iż Podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości wynikającego z faktur dokumentujących, sfinansowane z otrzymanej dotacji celowej, zakupy związane zarówno z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług realizowanymi w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego jak i z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu 22% podatkiem VAT wykonywanymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, pod warunkiem, iż Podatnik w ramach tej działalności nie wykonuje czynności zwolnionych od opodatkowania tym podatkiem.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 13.04.2006 r. Podatnik, złożył w tut. Urzędzie wniosek zawarty w piśmie z dnia 12.04.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów w zakresie podatku od towarów i usług dotyczący opodatkowania podatkiem VAT dotacji przedmiotowej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik zawarł z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Poznaniu, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego umowę, na mocy której otrzymał dotację stanowiącą dofinansowanie realizowanego przez Podatnika Projektu - "Zdobycie nowych kwalifikacji zawodowych osób zagrożonych restrukturyzacją, poprzez szkolenie z zakresu obsługi komputera oraz technik sprzedaży".

W ramach Projektu Podatnik będzie organizował nieodpłatne szkolenia z zakresu obsługi komputerów oraz technik sprzedaży dla osób zagrożonych restrukturyzacją.

Przekazane Podatnikowi przez Wojewódzki Urząd Pracy dofinansowanie stanowi zwrot poniesionych przez niego wydatków związanych z organizacją szkoleń, o których mowa wyżej, w tym m.in. wydatków poniesionych na zakup komputerów oraz innych niezbędnych elementów wyposażenia, zakup materiałów szkoleniowych, wynagrodzenie osób prowadzących szkolenia, wynajem pomieszczeń w których szkolenia będą organizowane, zwrot kosztów podróży i wyżywienia uczestników.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy służące zarówno wykonywanym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynnościom opodatkowanym 22% podatkiem od towarów i usług jak i czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu tym podatkiem, wykonywanym w ramach realizowanego Projektu.

Podatnik wskazuje iż nie występuje u niego obrót związany z wykonywaniem czynności zwolnionych od opodatkowania podatkiem VAT, w związku z którymi nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bowiem sam fakt otrzymania dotacji niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT nie stanowi czynności, która pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast wykonywane przez Podatnika, poza realizowanymi w ramach Projektu, czynności opodatkowane są 22% stawką podatku VAT.

Wnioskodawca stwierdza, iż nie jest on zobowiązany do stosowania częściowego odliczenia podatku naliczonego w oparciu o wyliczona proporcję na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, bowiem do dokonywania częściowego odliczenia podatku naliczonego są obowiązani wyłącznie podatnicy, u których występują zakupy towarów i usług wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Uzasadniając stanowisko w przedmiotowej sprawie Podatnik wskazuje ponadto, iż w przedstawionym stanie faktycznym znajdują zastosowanie przepisy art. 88 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT pozwalające na odliczenie podatku naliczonego od wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodu lecz pozostających w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Powołując się na postanowienie nr ZPA/443-09/EPI/2005 z dnia 03.03.2005 r. wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Nowe Miasto Wnioskodawca stwierdza, iż wykonuje on wyłącznie czynności, w związku z którymi przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od dokonywanych zakupów. Tym samym zdaniem Podatnika przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości wynikającego z faktur dokumentujących dokonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zakupy związane zarówno z realizacją Projektu, jak i pozostałymi czynnościami opodatkowanymi 22% podatkiem VAT.

Ustosunkowując się do stanowiska Podatnika w zakresie podatku od towarów i usług, wynikającego z przedstawionego stanu faktycznego, tut. organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zasady odliczania podatku naliczonego regulują przepisy ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej " ustawą o VAT" lub " ustawą o ptu" oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy, tj. przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

I tak zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.Wobec powyższego stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 1 ustawy o VAT).Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o ptu).

Jednocześnie wskazać należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują jeszcze inne ograniczenia prawa podatników do obniżania podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie niektórych towarów.Zgodnie bowiem z art. 88 ust. 1 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się m.in. do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy).

Z przedstawionego w piśmie z dnia 12.04.2006 r. stanu faktycznego wynika, iż Podatnik dokonuje zakupów towarów i usług, które są finansowane z dotacji przeznaczonej na realizację, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Projektu - "Zdobycie nowych kwalifikacji zawodowych osób zagrożonych restrukturyzacją, poprzez szkolenie z zakresu obsługi komputera oraz technik sprzedaży". Dokonywane przez Podatnika zakupy mają służyć zarówno czynnościom wykonywanym w ramach realizowanego Projektu jak i czynnościom opodatkowanym 22% podatkiem od towarów i usług wykonywanym w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (wnioskodawca nie wykonuje czynności zwolnionych od opodatkowania podatkiem VAT).

Ponieważ u Podatnika występuje jedynie sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT nie ma on obowiązku stosowania, w oparciu o przepisy art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, odliczenia częściowego, tym samym przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów, o których mowa wyżej, w pełnej wysokości.

Jednakże wskazać należy, iż finansowanie z dotacji przyznanej na realizację określonego Projektu zakupów służących wykonywanym, w ramach prowadzonej przez Podatnika działalności gospodarczej, czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług może naruszać warunki przyznania tej dotacji.

Natomiast odnośnie powoływania się przez Wnioskodawcę na wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Nowe Miasto postanowienie nr ZPA/443-09/EPI/2005 r. z dnia 03.03.2005 r. tut. organ podatkowy wyjaśnia, iż pisemne interpretacje co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wydane przez polskie organy podatkowe niewątpliwie kształtują sytuację prawną podatników w ich indywidualnych sprawach lecz nie mają one mocy prawa powszechnie obowiązującego i dotyczą konkretnego stanu faktycznego. Powyższe oznacza, że pisemne interpretacje co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego należy traktować indywidualnie.

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji. Przedmiotowa interpretacja została wydana na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Podatnika z dnia 12.04.2006 r. bez przeprowadzania analizy dołączonych do wniosku załączników.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika we wniosku z dnia 12.04.2006 r. i stanu prawnego obowiązującego na dzień jej wydania, a traci ważność w przypadku jej zmiany albo uchylenia przez organ odwoławczy lub z dniem zmiany przepisów w tym zakresie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj